Češi nechali peněženky otevřené, obchodům dál rostou tržby

Petr Kučera Petr Kučera
Aktualizováno 5. 6. 2014 10:05
Maloobchodní tržby rostou už od listopadové měnové intervence. Pomáhá prodej aut, v dubnu přispěly i Velikonoce.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Albert

Praha – Tržby v tuzemských obchodech v dubnu vzrostly o 4,9 procenta v porovnání se stejným měsícem loňského roku. Bez očištění o takzvané sezonní vlivy (počet pracovních dnů) stouply dokonce o šest procent. V porovnání s letošním březnem ale dubnové tržby mírně klesly (o 0,1 procenta).

Meziroční růst maloobchodních tržeb trvá nepřetržitě od loňského listopadu, vyplývá z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu. Právě na začátku listopadu zahájila Česká národní banka měnové intervence a prudce oslabila českou korunu, což v dalších týdnech vedlo ke zdražení zejména dovozového zboží.

„Růst opět táhly prodeje v motoristickém segmentu, přestože jejich meziroční přírůstek už nebyl dvouciferný, tak jak tomu bylo v několika předchozích měsících. Lehké zpomalení růstu tržeb v prodejnách aut však kompenzovaly vyšší útraty spotřebitelů za potraviny, které ovšem do značné míry povzbudil vliv posunu velikonočních svátků v porovnání s loňskem,“ říká analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

Tržby z prodeje motorových vozidel vzrostly o 10,2 procenta. "Velký zájem je přitom vidět zejména u užitkových vozů. Zdá se tedy, že v ekonomice firmy obnovují po dlouhé recesi vozové parky. To signalizuje další oživení ekonomiky," upřesňuje ekonom Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance.

Šestileté maximum

"Spotřebitelská důvěra, která se v současnosti nachází na šestiletém maximu, naznačuje, že domácnosti apetit k utrácení jen tak neopustí. Je nepochybné, že soukromá spotřeba bude nezanedbatelným impulsem pro letošní růst HDP," dodává Rožumberský. Spotřebitelům pomůže i nízká inflace.

"To nejhorší bychom už měli mít za sebou," říká i Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit. Z letošního dubna mají podle něj radost zejména hypermarkety a supermarkety, kam zákazníci vyrazili na velké předvelikonoční nákupy. Velikonoce totiž letos  připadly až na druhou polovinu dubna, zatímco loni vylepšovaly březnové prodeje.

Internet pokračuje ve dvouciferném růstu

"Desetiprocentní růst tržeb supermarketů a hypermarketů je v kontextu hubených minulých let nevídaný. Takové růsty zatím pozorujeme jen u internetových prodejců," zdůrazňuje Kulhavý.

Tržby z prodeje zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkových služeb v dubnu meziročně stouply o 10,9 procenta.

Naopak pokles zaznamenaly tržby za prodej oděvů a obuvi (o 6,9 procenta) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 5,6 procenta).

 

Právě se děje

Další zprávy