Zásoby kávy, alkoholu, kondomů a těhotenských testů. Jak se nakupuje během lockdownu

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
13. 3. 2021 12:26
Supermarketům a diskontům se v pandemii dařilo více než jiným otevřeným obchodům - tržby jim v meziročním srovnání dokonce stouply o osm procent. Vyplývá to z nových dat analýzy NielsenIQ. Zákazníci si v nich nahrazovali nákupy v drogeriích i restauracích. Platí, že sice omezili frekvenci nákupů o desetinu, průměrnou útratu během návštěvy prodejny ale navýšili skoro o pětinu - tedy na 351 korun.
Ïlustrační foto.
Ïlustrační foto. | Foto: Shutterstock

Hned za supermarkety a diskonty se umístily hypermarkety, kterým loni tržby stouply přes pět procent.

Drogistické řetězce rostly méně, konkrétně jen o necelá dvě procenta. "Protože řada zákazníků upřednostňovala jeden velký nákup a drogistické produkty kupovali v obchodech spolu s potravinami," vysvětlují autoři analýzy. Celkem maloobchodní trh oproti roku 2019 vzrostl o 5,6 procenta.

Porovnání tržeb vybraných obchodů v roce 2020 oproti 2019

Foto: NielsenIQ

Například z říjnové ankety agentury ČTK vyplynulo, že do nákupů Čechů v obchodních řetězcích se promítly uzavřené školy - vzrostla proto poptávka po hotových jídlech, ale i čerstvém zboží jako ovoce, zelenina či maso. V důsledku uzavření restaurací se zase podle oslovených prodejců zvýšil zájem například o alkohol - tedy především o víno či pivo. 

Foto: NielsenIQ

Naopak nejvíce, o 2,4 procenta, loni poklesly tržby potravin na čerpacích stanicích. Ty trpěly sníženou mobilitou obyvatel. "Ale i zde byly patrné nárůsty tržeb v obdobích, kdy došlo k omezení nedělního prodeje u ostatních typů prodejen," ukazují výsledky.

Skokové tržby e-shopů

Speciální kategorií, kde Češi v pandemii výrazně utrácejí, jsou e-shopy. Loni růst tržeb na internetu podle dat NielsenIQ stoupl o polovinu.

"Retail obecně dokázal v extrémně krátké době změnit obchodní model a z prodeje v kamenných obchodech se přesunout do on-line prostředí. Právě koronavirový stav tyto procesy bezpochyby akceleroval. V řadě případů se on-line obchodování stane do budoucna dominantnější, což ovšem neznamená, že by kamenné obchody zmizely. Lidé mají rádi, když si některé zboží mohou prohlédnout a vyzkoušet si je," říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) Tomáš Prouza.

Například aktuální studie Společnosti Shopsys ukazuje, že Češi už nyní e-shopy tolik útokem jako začátkem loňského roku neberou - naopak, navštěvují je stabilněji a s přiměřenou kontinuitou.

Foto: Shopsys

"Češi se od minulého března naučili využívat e-shopy opravdu naplno. Zatímco při prvních lockdownech docházelo k obrovským skokovým nárůstům obratů e-shopů o desítky až stovky procent, aktuální lockdown přinesl pouze jejich mírné zvýšení v řádu jednotek procent. Lidé už jsou na tento způsob nakupování zvyklí, a proto další přesun spotřeby do on-linu bude spíše kontinuální než skokový. Zároveň neočekáváme, že při rozvolnění a otevření obchodů bude on-line segment slábnout," potvrzuje Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.

Češi zavření doma

Spolu s tím, jak Češi zůstávali v průběhu roku zavřeni doma, se změnily i jejich potřeby a to, co nakupují. Uzavření gastronomického sektoru se promítlo do růstu produktů jak v oblasti kuchyňského náčiní, tak surovin na vaření - shodně rostly o 15 procent.

Rostla logicky také potřeba udržovat domácnost v čistotě, takže kategorie jako čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky zaznamenaly meziroční nárůst o 10 až 20 procent. U zboží zaměřeného na dezinfekci domácností se tržby zvedly téměř o 120 procent.

"S omezením možností kulturního vyžití a užívání si nevšedních zážitků v běžném životě se změnily i další segmenty, kde si Češi v posledním roce více dopřávali. Došlo k významnému posunu u konzumace kávy. Kromě rostoucích prodejů kávovarů byl zřetelný příklon českých konzumentů k mleté a zrnkové kávě s růstem o 12 procent na úkor instantní kávy s poklesem o šest procent. Uzavření kin a domácí sledování televize a filmů pak vedlo ke zvýšené konzumaci například tortilla chipsů o 15 procent nebo popcornu dokonce o 92 procent," popisuje Karel Týra z NielsenIQ.

Zajímavostí rovněž je, že zatímco během loňských příprav na karanténu se zvýšily tržby z nákupu kondomů o pětinu, o Vánocích byly naopak o 11 procent nižší. Naopak během karantény první vlny klesaly tržby za sexuální stimulanty, během Vánoc však už rostly o pětinu. Velmi výrazně rostly tržby za těhotenské testy, zvýšily se o 21 procent.

Foto: NielsenIQ

Produkty pro zkrášlení utrpěly

Naopak prodeje v maloobchodě klesaly u kategorií, které jsou častěji nakupovány impulzivně - jde například o cukrovinky či žvýkačky.

Utrpěl i segment péče o krásu. "Omezení sociálních interakcí a nošení roušek či respirátorů vedlo k propadu dekorativní kosmetiky o 10 procent či vůní a deodorantů o sedm procent," shrnuje dále analýza NielsenIQ.

Jediným segmentem péče o krásu, který tak netrpěl, byla péče o pokožku. S častějším mytím rukou a používáním dezinfekcí totiž rostla potřeba lidí ji hydratovat a pečovat o ni.

Maloobchodní tržby v Česku kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to bez očištění o sezonní vlivy o 0,6 procenta. Vyplývá to z údajů, které začátkem února zveřejnil Český statistický úřad. S očištěním loňské tržby v maloobchodě klesly o 0,9 procenta.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 27 minutami

Fotbalisté Norwiche se po roce vracejí do Premier League

Fotbalisté Norwiche se po roční pauze vracejí do nejvyšší anglické soutěže. "Kanárci" sice ve 42. kole druhé ligy podlehli po dlouhém oslabení Bournemouthu 1:3, postup už ale měli zajištěný před utkáním díky remízám třetí Swansea s posledním Wycombem (2:2) a čtvrtého Brentfordu s Millwallem (0:0). Norwich je z jejich dosahu a má osmibodový náskok na druhý Watford. K zajištění prvního místa mu v posledních čtyřech duelech stačí uhrát pět bodů.

Norwich před dvěma lety postoupil do Premier League jako vítěz, ale mezi elitou skončil beznadějně poslední. K návratu mu pomohl zejména finský kanonýr Teemu Pukki, který je s 25 trefami mezi střelci druhý.

Do Premier League přímo postoupí nejlepší dva týmy, další čtyři se utkají o zbývající volné místo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy