Žádné regály s módou, jen displeje. Kamenný e-shop je pro někoho vtip, pro jiné trend

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
4. 8. 2021 6:13
Nic pro ty, kdo rádi brouzdají mezi regály s oblečením. Na druhou stranu podle expertů trend, který bude jen posilovat. Řeč je o nové prodejně módy, která minulý týden otevřela v pražském obchodním centru Nový Smíchov v režii společností Modivo a Eobuv.cz. Novinka v Česku kombinuje kamenný obchod s on-line prodejem a zákazník si v něm vybírá výhradně přes tablet. Obsluha mu kousky nosí ze skladu.

Místo regálů s oblečením a botami prodejna zákazníkům nabízí velkoformátové displeje s aktuální nabídkou a tablety, na kterých si mohou vyhledat a objednat zboží podle požadovaných parametrů - podobně jako jsou zvyklí při nákupu přes e-shop. Rozdíl je v tom, že vybrané zboží si mohou do několika málo minut vyzkoušet v kabinkách.

Takzvaný koncept "phygital" kombinuje fyzickou prodejnu s digitálním prostředím a dosud fungoval pouze v Polsku. "Prodejna, kterou jsme v Praze představili, je naší první realizací mimo domovské Polsko," uvedl minulý týden během otevření Piotr Badowski, šéf a zakladatel společnosti Nanovo, která technologii v obchodě provozuje. Podle něj je zájem zákazníků o tento koncept velký.

Prodejna nabízí skrze pět desítek tabletů možnost objednat na 100 tisíc produktů. Od objednání po doručení ze skladu by přitom podle firem měly uplynout tři minuty. Technologie v obchodě umí zákazníka i "proměřit", k dispozici je například přístroj na měření délky chodidla. Zákazníkům ale během nakupování pomáhá i "živý" personál, který čítá na 80 zaměstnanců.

"Na jednom místě tak kombinujeme benefity off-line a on-line nakupování. Rychlé doručení, široká nabídka, pohodlné možnosti vrácení zboží i možnost si vše vyzkoušet, to je zcela nová nákupní zkušenost, která v Polsku způsobila revoluci v módním průmyslu. Doufáme, že bude koncept stejně úspěšný i v České republice," dodal člen představenstva Eobuwie.pl Mikołaj Wezdecki.

Žádný sezonní výstřelek

Marketingový konzultant Zdeněk Hašek má za to, že phygital koncept není jen sezonní výstřelek, ale dlouhodobý trend, který bude dále zesilovat. "A covid ho ještě urychluje," dodává pro on-line deník Aktuálně.cz.

"Prostě spojuje výhody on-line a fyzického nakupování, jehož hranice se postupně vytrácejí - a které mladá generace stejně už moc nerozlišuje," pokračuje Hašek s tím, že většina lidí podle něj již v současnosti začíná svůj nákupní proces on-line.

"Ale přesto například polovina Američanů stále preferuje nakupovat ve fyzickém obchodě. Hlavními parametry pro výběr a spokojenost zákazníků jsou cena, kvalita a pohodlí. K tomu může phygital přidat i zážitek a personalizaci. Může existovat ve dvou podobách: na prodejně je část sortimentu - nejprodávanější položky - a zbytek je dodán ze skladu nebo zákazník vybírá jen přes mobilní zařízení," popisuje fungování konceptu Hašek.

Technologie jako nákupní trend

Nová prodejna polské značky obuvi Eobuv a značky s oblečením Modivo není jediná, která technologické prvky ve svých prodejnách ve velkém využívá.

"Dobrým příkladem je Amazon Go, kde zákazníci s aplikací vyberou zboží a prostě odejdou, položky se jim automaticky načtou u východu a částka strhne z účtu, nejsou třeba pokladny," pokračuje Hašek. "Timberland má zase v prodejně digitální stěny, na kterých si návštěvníci mohou prohlížet katalog zboží a objednávat," dodává.

V Česku se phygital konceptu podobá například koncept českého e-shopu Zoot. Ten měl původně přes dvě desítky vlastních výdejen, kde si zákazníci po objednání přes e-shop mohli oblečení rovnou vyzkoušet, případně ho vrátit. Kvůli vysokému počtu vratek a s tím spojenými náklady ale musela firma koncept upravit. Nyní tak provozuje desítky zkušebních kabinek v partnerských obchodech.

On-line prodej dál roste

Koncept kombinující módní kamenný obchod s on-line objednáním přímo na místě je sice v Česku novinkou, na e-shopech ovšem Češi nakupují módu stále více, potvrzují aktuální data. 

Obrat českých internetových obchodů se ve druhém čtvrtletí letošního roku zvýšil o 12 procent na 50,5 miliardy korun. Od dubna do června vzniklo 3144 e-shopů, meziročně o čtvrtinu více, ukazují data společnosti Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů. 

A nejvíce internetových obchodů je přitom právě s oblečením a doplňky, následuje sortiment zaměřený na domy a zahrady, dále potraviny, dětské zboží a elektroniku.

Loni Češi v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky letos obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 25 minutami

Exploze v domě v Göteborgu si vyžádala více než dvě desítky zraněných

Více než dvě desítky zraněných, z toho několik vážně, si v úterý ráno ve švédském Göteborgu vyžádala exploze a následný požár v obytném domě. Několik postižených je zraněno vážně. Co výbuch způsobilo, zatím není jasné. Informovala o tom švédská média.

Podle televizní stanice SVT bylo 23 zraněných dopraveno do nemocnice, ale jen pět z nich převezly sanitky. Většinou se jedná o lehčí zranění, nicméně některá jsou vážná. Veřejnoprávní rozhlas SR hlásil, že hospitalizováno bylo 25 lidí.

Podle göteborské záchranné služby exploze zasáhla několik bytů a schodiště. Probíhá evakuace několika stovek lidí, někteří vyskočili z oken domu, sdělil SVT velitel zasahujícího týmu záchranářů. Požár, který se po výbuchu rozhořel, zatím není pod kontrolou.

Zdroj: ČTK
před 31 minutami

Před pařížským soudem začínají svědčit oběti teroristických útoků z roku 2015

Před pařížským soudem ohledně teroristických útoků z listopadu 2015 začnou v úterý svědčit oběti a poškození. Informoval o tom místní tisk. Podle odhadů organizací, které jim poskytují pomoc, by před soudem mohlo vystoupit až 300 obětí útoků, při kterých zemřelo v Paříži a okolí 130 lidí.

Hlavním obviněným je Salah Abdeslam, který je považovaný za jediného přeživšího přímého spolupachatele atentátů.

Podle serveru France24 by každý den mělo vystoupit před soudem se svým svědectvím zhruba 15 lidí. Každý z nich bude mít zhruba 30 minut na to, aby popsal útok a další okolnosti. Slyšení poškozených by mělo trvat pět týdnů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Paušální daň pro příští rok vychází 5994 korun měsíčně

Paušální daň pro drobné podnikatele vychází pro příští rok 5994 korun měsíčně. Z toho minimální zdravotní pojistné činí 2627 Kč, minimální sociální pojistné navýšené o 15 procent 3267 Kč a daň z příjmů 100 Kč. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ministerstva financí. Pro letošní rok je paušální daň stanovena na 5469 korun za měsíc. K paušální dani je přihlášeno zhruba 75 000 podnikatelů.

Paušální daň je určena pro živnostníky, neplátce DPH s ročními příjmy z podnikání do milionu korun. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí odpadne i důvod k většině kontrol. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) nedávno uvedla, že budu usilovat o rozšíření paušální daně také pro podnikatele s obratem až dva miliony korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy