Češi a nakupování: Hlásají lásku k národnímu zboží, utrácejí však hlavně podle slev

Iva Špačková Iva Špačková
25. 10. 2018 6:13
Někteří Češi jsou tak trochu pokrytci. Zatímco v průzkumech prohlašují, jak jim záleží na kvalitním českém zboží, do košíku si pak dají hlavně to, co je zrovna v akci. Zálibu ve výhodných nákupech začínají promítat i do utrácení on-line a dostávají se tím na špici v Evropě. Ukazuje to výzkum Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a agentury Nielsen, na který se můžete v následujících snímcích podívat.
Foto: SOCR ČR, Nielsen

Jak Češi nakupují

To, k čemu se Češi rádi hlásí, však nemá se skutečnými nákupy mnoho společného. Graf na obrázku ukazuje, že Češi jsou spolu se Slováky evropskými mistry ve výhodném nakupování. Ačkoliv se řetězce snaží slevovou spirálu krotit, v praxi se jim to moc nedaří a podíl akčního zboží stoupá. Aktuálně nakupují Češi i Slováci 55 procent zboží ve slevách.

Němci, které bychom chtěli ekonomicky dohnat, se za akčním zbožím vydávají do obchodů mnohem méně, do košíku si dávají zhruba pětinu zlevněných výrobků.

"Češi jsou v názorech konzervativní, ale v praktickém životě jsou velmi pragmatičtí," shrnuje mentalitu Čechů viceprezident SOCR ČR Michal Ševera. Podobně mluví i generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra. "Složení nákupního koše se v průběhu let příliš významně nemění, i když zákazníci tvrdí, že dávají důraz na český původ zboží."

 

Právě se děje

Další zprávy