Prodej ovocných piv v Česku stoupl o pětinu, radlery rostou nejrychleji z celého trhu

ČTK ČTK
1. 8. 2018 11:49
Před třemi lety bylo osm z deseti prodaných ovocných piv alkoholických, v současnosti je 70 procent prodaných v nealkoholické verzi.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Žena

Praha - Objem prodaných ovocných piv, takzvaných radlerů, v maloobchodě se za uplynulý rok končící pololetím v ČR zvětšil o 18 procent na 25,1 milionu litrů. Zvýšil se také prodej piva o 1,6 procenta na 736 milionu litrů. Uvedla to analytická společnost Nielsen.

Češi za ovocná piva kupovaná v obchodech za uplynulý rok zaplatili 814 milionů korun, což je 13procentní nárůst, za pivo pak 16,9 miliardy korun, meziročně o sedm procent více.

Stále více se prodává pivo balené proti točenému v restauracích a hospodách, loňský poměr byl podle Českého svazu pivovarů a sladoven 62 ku 38 procentům.

Nejrychleji z pivního maloobchodního trhu rostla právě ovocná piva, podobný trend je podle firmy na Slovensku. "V obou případech však platí, že rostoucí trend je podporovaný jen nealkoholickými verzemi, zatímco alkoholické radlery zažívají výrazné ztráty," uvedl Nielsen.

Před třemi lety bylo osm z deseti prodaných ovocných piv alkoholických, v současnosti je 70 procent prodaných v nealkoholické verzi. "Nealko radlerům se rekordně dařilo a meziroční nárůst spotřeby o 66 procent a rok předtím o 90 procent je opravdu výjimečný," dodala společnost.

Polovinu prodejů piva tvoří výčepní pivo - takzvané desítky. Stále oblíbenější jsou ležáky, tedy dvanáctistupňová piva, jejich podíl se zvýšil na 22 procent prodejů, před třemi lety to bylo 18 procent.

"Ležáky meziročně navýšily maloobchodní prodeje o více než 22 milionů litrů, což představuje nárůst o 15 procent, na druhé straně objem výčepního piva klesl o 20 milionů litrů," uvedla společnost. Nealkoholické pivo tvoří zhruba čtyři procenta prodejů, meziročně se zvýšily o pět procent.

Po pěti letech růstu loni výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů.

Česká spotřeba piva loni klesla o pět litrů na osobu, činila tak 138 litrů na osobu. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven je to nejméně v historii. Export se naopak zvýšil o 4,5 procenta.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 47 minutami

Růst minimální mzdy příští rok na 18 tisíc korun je mimo debatu, uvedla Schillerová k návrhu ČSSD

Návrh koaliční ČSSD na zvýšení minimální mzdy z nynějších 15 200 na 18 000 korun je mimo debatu. Na úterní snídani s podnikateli to uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Podle ní by tako výrazný nárůst byl problémem především pro malé a střední podniky kvůli nárůstu zaručených mezd, které jsou na minimální mzdu navázány.

"Minimální mzda za naší vlády rostla. Ona sama o sobě není problém. Máme maximálně 150 000 lidí, kteří berou minimální mzdu. Pak ale máme osm stupňů zaručených mezd. Ty velké firmy si s tím poradí, ale pro ty malé a střední firmy to problém je. Růst o 18,4 procenta, jak navrhuje ČSSD, je mimo debatu," řekla ministryně. Otázkou podle ní je, zda premiér Andrej Babiš (ANO) nerozhodne přenechat debatu o růstu minimální mzdy až nové vládě. Babiš už v pondělí uvedl, že by to bylo nejlepší.

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) navrhuje, aby se nejnižší výdělek zvedl od ledna z nynějších 15 200 na 18 000 korun, tedy zhruba o 18 procent. V pondělí uvedla, že na 18 000 korunách trvá. Odbory to podporují. Zaměstnavatelé jsou proti. Navrhovali navýšení o 500 korun, tedy o inflaci. V pondělí na jednání tripartity částku posunuli na 550 korun. Poukazovali na to, že se zvláště malé a střední podniky dosud nevzpamatovaly z dopadů koronavirové epidemie. Schillerová zmínila už dřív možnost přidání o 1000 korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy