Nákupní svátek je tu. Obchody lákají na Black Friday a "slevové šílenství"

Simona Janíková Simona Janíková
24. 11. 2016 9:15
Černý pátek zahajuje v USA předvánoční nákupy. V Česku si jej obchodníci přizpůsobili. Na zlevněné produkty lákají především internetové obchody a slevy nabízejí i celý týden dopředu. Slevy odkrývají postupně. Podle šéfa oborové asociace jde jen o další marketingový tah. Slova slevy a výprodeje jsou v Čechách už tak ohrané a používané, že se obchodníci musí odlišit.
Black Friday 2015 (ilustrační foto)
Black Friday 2015 (ilustrační foto) | Foto: ČTK

Praha – Black Friday neboli Černý pátek je tu. Tradiční americký “nákupní svátek” navazuje ve Spojených státech na Den díkůvzdání a většina – především kamenných – obchodů nabídne i letos 25. listopadu velké slevy na zboží jakéhokoliv druhu.

Tradice spojovaná s nákupním šílenstvím zahajuje v USA předvánoční nákupy. "Slovo černý značí, že se hospodaření obchodů dostává z červených – záporných, do černých – kladných, čísel," vysvětluje Ondřej Klega z konzultační společnosti pro e-commerce Acomware.

V Česku si obchodníci Black Friday přizpůsobili. Na zlevněné produkty lákají především internetové obchody a slevy nabízejí i celý týden dopředu. “Je to úplně jiné než v USA. U nás to není celonárodní, ale konzumní tradice, primárně marketingová nálepka označující slevy,” míní Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Podle Klegy z Acomware využívají e-shopy tento "nákupní svátek" více než kamenné prodejny proto, že rychleji přijímají trendy ze zahraničí. "V pátek lidé nakupují v internetových obchodech nejméně, tím pádem dává smysl slevy prodloužit," popisuje Klega.

V období od letošního 21. do 27. listopadu by Češi měli v e-shopech nechat až 3,15 miliardy korun, odhaduje APEK. To je zhruba o půl miliardy více než loni, kdy internetové obchody utržily 2,61 miliardy korun. V roce 2014 to bylo 2,22 miliardy korun. Asociace odhaduje obraty v celém týdnu, protože v českém prostředí probíhá Black Friday více dní. Obchodníci mnohdy lákají na velké slevy už od minulého týdne.

Slevy se odkryjí postupně

Největší český e-shop Alza.cz zahájil Black Friday už minulý týden v pátek, akce potrvá až do neděle. Podle marketingového ředitele Karla Kučery byl totiž jeden den málo. “Zákazníci mají více času vybírat a v klidu nakoupit vánoční dárky,” říká Kučera. Alza se do slevového týdne zapojila už po páté, nabízí až 80procentní slevy u téměř sedmi stovek nejžádanějších produktů.

Už v prvních dnech letošního výprodejového týdne Alza zaznamenala velký zájem. “Největší byl o herní konzole, televize a mobilní telefony. Některé produkty byly vyprodány v řádu minut,” upřesňuje Kučera. Obecně se v období Black Friday nejvíce prodává elektronika, hračky, sportovní zboží nebo kosmetika.

Loni Alza pořádala Black Friday sedm dní a téměř všechno zlevněné zboží vyprodala. “Největších obratů jsme dosáhli v pátek, kdy tržby vylétly oproti běžnému dni v roce o 300 procent,” říká Kučera.

Konkurenční Mall.cz nabízí slevy na Black Friday od tohoto pondělí do neděle. Průměrně nabídne slevu 43 procent u 160 produktů, přičemž některé zboží bude prodávat až o 80 procent levněji. Zlevněných položek bude přibývat postupně.

“Od pondělí do čtvrtka bude ve speciální nabídce vždy 15 produktů – z každé kategorie jeden. V Černý pátek se pak zákazníkům odkryje největší nabídka slev s 90 produkty, ze které budou moci vybírat až do neděle,” popisuje mluvčí společnosti Mall.cz Jan Řezáč. Podle zkušeností z předchozích let počítá e-shop s tím, že se opět bude nejlépe prodávat elektronika, vybavení pro domácnost nebo sport.

Loni Mall prodal 27 tisíc kusů zboží a jeho obrat vzrostl o 60 procent. Letos počítá s prodejem 40 tisíc kusů různých produktů.

Systém postupného odkrývání slev zvolil i internetový obchod s elektronikou CZC.cz. Takto to dělá už tři roky, chce tím předejít i výpadku serverů. “Jak se již několikrát ukázalo, ty nejžádanější produkty jsou lidé schopni vykoupit během několika málo minut, hromadný start tak celou řadu z nich znevýhodňoval,” říká marketingový ředitel e-shopu Michal Gabriel. Obchodník odtajňuje nejzajímavější slevy každý předchozí večer na svých sociálních sítích. Největší zájem zaznamenává u mobilních telefonů nebo notebooků.

“Velké e-shopy se v rámci Black Friday zaměřují především na elektroniku, protože se jedná o nejčastější vánoční dárky,” vysvětluje David Beška, obchodní ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.

Jen další sleva

Podle Bešky se tento “nákupní svátek” v Česku postupně zabydluje a stává se masovější akcí. “Black Friday již není jen o cenách, ale i o dalších výhodných službách, typicky jde o zvýhodněnou dopravu při platbě kartou nebo při platbě nad určitou částku,” dodává.

Právě dopravu zdarma letos ve slevovém týdnu nabídla Alza, přidala k tomu i doručení o víkendu. “Nakupování online je o pohodě a nákupním komfortu, a ten chceme zákazníkům dopřát i v tento svátek největších slev,” komentuje Kučera z Alzy.

Podle Vetyšky z APEK je ale Black Friday jen další marketingový tah. “Slova slevy a výprodeje jsou v Čechách už tak ohrané a používané, že se obchodníci musí odlišit. Black Friday není tak často, tím pádem se o něm víc mluví a zákazníka to upozorní. Tak či tak se vždy na konci rozhodne sám podle nabídky v akci,” říká Vetyška.

Například Alza nabízí levnější zboží v rámci Black Friday i během celého roku. Podle Kučery je to jedna z nejoblíbenějších slevových akcí. “Díky tomu se černého pátku v našem e-shopu zúčastňují jak stálí, tak noví zákazníci, včetně zákazníků ze zahraničí. Podzimní Black Friday je však naprosto výjimečný ve všech ohledech – počtu zlevněných produktů, délkou trvání a samozřejmě jsou rekordní i tržby,” uvádí Kučera.

Konkurenci se ale užívání názvu “nákupního svátku” po celý rok nezamlouvá. “Na trhu dochází k nadužívání těchto kulturních či obchodních tradic a zákazník nemá bez zapojení dalších prodejců možnost nabídky porovnávat, což jej staví do nekomfortní situace,” myslí si Gabriel z CZC.

Slevy v Tesku i Palladiu

K akci se připojily i některé kamenné prodejny. Druhým rokem třeba Tesco, které nabídne slevy členům svého věrnostního programu Club Card v prodejnách i na internetu. Slevy potrvají více dnů – na oblečení značky FF je sleva od středy do neděle, na zbytek vybraného zboží z elektroniky, hraček či sportovního vybavení od pátku do neděle. “Dá se očekávat, že některé klíčové položky se vyprodají už během pátku,” uvádí mluvčí Teska Václav Koukolíček.

Druhým rokem probíhá Black Friday i v pražském obchodním centru Palladium. “Letos se zapojilo téměř 70 obchodů, které nabízejí slevy, speciální nabídky či dárky k nákupu. V porovnání s loňským rokem je to dvojnásobný počet obchodů,” říká mluvčí centra Helena Watson. Loni v tento den navštívilo centrum o deset procent zákazníků více v porovnání s předchozím pátkem. Například obchodu Etam, který prodává spodní prádlo, vzrostl loni na Black Friday prodej o 70 procent.

Na celkových maloobchodních tržbách zvýšené obraty v období Black Friday vidět nejsou. “Když se ale podíváme do podsložky Maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením ve specializovaných prodejnách, je vidět, že tam se prodeje výrazně zvyšují už v listopadu,” vysvětluje ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.

To podle něj může znamenat to, že Black Friday má skutečně nějaký vliv. “Konzistentně vysoké růsty v této kategorii zaznamenáváme v listopadu od roku 2010 a od té doby se ještě zvyšují. Celkově bych tedy řekl, že efekt Black Friday vidět je, ale hlavně v obchodě s elektronikou, kde meziměsíční nárůst prodejů v posledních letech dosahuje kolem 30 procent,” dodává Zeisel.

 

Právě se děje

Další zprávy