Balená káva ze Starbucksu míří do českých prodejen. Nestlé dalo za licenci miliardy

Michal Šenk Michal Šenk
30. 5. 2019 16:33
Populární káva americké kavárenské sítě Starbucks bude brzy k mání i v českých obchodech. Koncem léta ji plánuje na tuzemský trh uvést její prodejce, světová potravinářská jednička Nestlé.
Foto: Nestlé

Už od února je káva Starbucks na pultech obchodů a v některých e-shopech na 14 trzích světa, přičemž v Evropě jde o Belgii, Nizozemsko, Španělsko a Velkou Británii. Licenci na prodej kávy Starbucks celosvětově získalo Nestlé zhruba před rokem. Zaplatilo za ni přes sedm miliard dolarů. Se značkou může firma pracovat také ve svých kapslových automatech Nespresso a Nescafé Dolce Gusto.

"Vnímáme to jako příležitost pro spotřebitele, kteří mají tuto značku rádi. Pro Starbucks to pak znamená rychlejší růst a dosah na zákazníky mimo jejich kavárny," hodnotí spolupráci manažerka kávy v Nestlé Česko a Slovensko Jane Aldridgeová. V současnosti je po celém světě, v 70 zemích, kde Starbucks působí, přes dvacet tisíc jeho kaváren. V Česku jich je momentálně 45. 

"Počítáme s dodávkami do všech velkých obchodních řetězců i e-shopů," plánuje Aldridgeová. "Lidé se v poslední době o kávu stále víc zajímají a inspirují se novými kavárenskými trendy i pro konzumaci doma," dodává.

Obliba zrnkové kávy roste

Podle dat poradenské společnosti Nielsen spotřeba kávy v tuzemském maloobchodě za posledních 12 měsíců od května 2018 do dubna letošního roku meziročně mírně vzrostla. V objemu o dvě procenta na 22,8 milionu kilogramů, v tržbách o procento na 7,1 miliardy korun.

Největší kategorii, poloviční co do objemu, asi třetinovou v podílu na celkových tržbách, představuje mletá káva. Instantní kávy se v objemu vypije asi pětina. Díky relativně vyšší ceně ale tvoří téměř 40 procent celkových tržeb.

Podle dat Nielsenu v poslední době nejdynamičtěji roste zrnková káva (12 procent prodaného objemu). Klesá zájem o takzvané kávové speciály, například už rovnou namíchané směsi z kávy, sušeného mléka a cukru typu 3 v 1 (10 procent). Kávové náhrady pak představují čtyři procenta objemu a tři procenta prodaného objemu připadají na kapsle.

Nestlé sází na kávu

Spolupráce se Starbucksem má Nestlé pomoct zejména na silných trzích jako jsou USA, Čína nebo Indie. V prvním čtvrtletí roku Nestlé utržilo 22,2 miliardy švýcarských franků. Meziročně o 4,3 procenta víc. Podle analytiků sehrály dopady akvizice retailového portfolia Starbucksu na celkovém hospodaření firmy pozitivní roli. Od loňského oznámení spolupráce Nestlé a Starbucks posílily akcie švýcarského potravinářského gigantu o čtvrtinu.

Podle agentury Bloomberg se nyní Nestlé ze všech svých současných projektů soustřeďuje nejvíce na rozvoj spolupráce se Starbucks. Použije se na to nejspíš také část prostředků, které firma plánuje získat prodejem své divize péče o kůži včetně značek Cetaphil a Proactiv.

Před pár dny generální ředitel Nestlé Mark Schneider uvedl, že společnost začala exkluzivně jednat o jejím prodeji do rukou konsorcia investorů v čele s firmou EQT Partners, za níž stojí emirát Abú Zabí, za deset miliard dolarů. Jako klíčové oblasti budoucího rozvoje si Nestlé vytyčilo kromě kávy ještě také vodu, pet food nebo oblast zdravé výživy.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Odveta za francouzskou digitální daň, USA mohou uvalit 25procentní clo

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa dnes oznámila dodatečná 25procentní cla na zboží dovážené z Francie v hodnotě 1,3 miliardy dolarů (přes 30 miliard Kč) jako odvetu za francouzskou digitální daň. Zavedení těchto cel však odkládá o 180 dnů, aby tak poskytla čas na vyřešení sporu.

Americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer uvedl, že francouzská digitální daň se nespravedlivě soustředí na americké podniky působící v oblasti digitálních technologií. Ohlášená cla se podle něj týkají například francouzské kosmetiky a kabelek.

Francouzský parlament schválil tříprocentní digitální daň loni v červenci. Letos v lednu se však Francie dohodla s USA na příměří, podle kterého Paříž odloží výběr digitální daně na konec roku a Washington na oplátku prozatím nezavede odvetná cla.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Klub z Amiens neuspěl se žalobou proti sestupu z ligy

Francouzský fotbalový klub SC Amiens neuspěl u nejvyššího správního soudu se žalobou proti sestupu z první ligy. Jeho prezident Bernard Joannin nevyloučil, že podnikne další právní kroky, klub se ale zároveň začal připravovat na start v druhé nejvyšší soutěži. Elitní ligu musel tým z Amiens opustit poté, co v době předčasného ukončení sezony deset kol před koncem kvůli pandemii koronaviru figuroval v tabulce na sestupové pozici.

Podle odborného posudku bude sestup pro klub znamenat ztráty ve výši 44 až 55 milionů eur. Joannin prohlásil, že soudce ignoroval jeho argumenty, a zvažuje další odvolání s cílem vybojovat náhradu škody.

Společně s Amiens sestoupilo i Toulouse. Oba kluby proti tomu neúspěšně protestovaly. Sestup mezitím zpečetilo i valné shromáždění ligy LFP, na němž se většina klubů vyslovila pro to, aby i v příští sezoně hrálo Ligue 1 jen dvacet týmů a ne dvaadvacet.

Další zprávy