reklama
 
 

Automat sebral peníze, ale kávu nevydal. Nebojte se ozvat, firma musí reklamaci řešit

5. 12. 2017
Foto: Archiv Aktuálně.cz
Stalo se vám, že automat spolkl peníze a nevydal vám nápoj nebo sušenku? Kopli jste do něj a s pocitem křivdy jste šli dál? Chyba. Když si dáte práci s reklamací, firma ji musí řešit, jinak jí hrozí pokuta.

Praha - Eva Stranadová toho už měla dost. Bylo to už potřetí za jeden měsíc, co narazila na rozbitý automat. V jednom případě jí sice začal připravovat kávu, ale došla, takže jí nalil jen horkou vodu. V druhém případě jí vydal kelímek a nasypal do něj cukr, ale tekutinou žádnou. A napotřetí jí nevydal vůbec nic.

"Naštvalo mě to. Jsou to sice drobné, ale proč bych je měla jen tak vyhazovat. Když mi už potřetí v krátké době automat nic nevydal, a to zrovna ve chvíli, kdy jsem kupovala ledový čaj pro kluka na svačinu, tak jsem si řekla, že to tak nenechám," vypravuje maminka třináctiletého syna.

Vyfotila si etiketu provozovatele a pak na uvedené číslo zavolala. Popsala, kde a co se jí stalo. Operátorka jí sdělila, ať nadiktuje číslo svého účtu, že firma obnos vrátí. Eva tomu nevěřila, ale byla ráda, že společnost aspoň brala její stížnost vážně. 

Po měsíci jí však peníze skutečně přišly. "Nejdřív jsem nechápala, co ta částka 22 korun na účtu dělá. Když mi to došlo, rozesmálo mě to, ale i potěšilo, protože jsem byla přesvědčená, že se na to vykašlou," popisuje své pocity Eva. 

Podobně příjemnou zkušenost má i Jiří Sedlák. Tomu po reklamaci nefungujícího automatu přišlo dokonce 40 korun - ne však na účet, ale poštou. "Mince byly přilepeny do dopisu lepicí páskou a firma se omlouvala za komplikace. Bylo to roztomilé a udělalo mi to radost," říká.

Reklamujte i drobné

Právník potvrzuje, že i malou částku má cenu reklamovat. Způsob takové reklamace není přitom zákonem upraven.

"Spotřebitelé tedy můžou reklamaci uplatnit i prostřednictvím telefonu. V tom případě ale doporučujeme, aby následně reklamaci uplatnili taktéž v písemné formě (postačuje prostřednictvím e-mailu a rovněž je vhodné odkázat na předchozí telefonický rozhovor)," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Lidé tak podle něj budou ve výhodnější pozici při prokazování svého nároku, pokud by společnost chtěla reklamaci odbýt.

Jestliže obchodník nevyřídí reklamaci ve lhůtě 30 dnů a zároveň se nedohodne se spotřebitelem na prodloužení lhůty, dopouští se podle Zeleného přestupku. Za něj hrozí pokuta od České obchodní inspekce - teoreticky až do výše tří milionů korun.

Nejvíc poruch je na nádražích

Provozovatelé automatů na dotaz, jak často jejich zákazníci reklamují peníze vhozené naprázdno do výdejních strojů a jakou sumu jim nakonec vyplatí, nereagovali. Z největších společností na tuzemském trhu - Š&Sch, Autic, Witt a Delikomat - odpověděla jen poslední.

"Bohužel tento typ informací spadá pod obchodní tajemství. Všem zákazníkům, kterým z nějakého důvodu nebylo vydáno zboží nebo nápoj, však vždy po nahlášení vracíme celou ušlou částku," uvedla Veronika Šťastná z marketingového oddělení firmy Delikomat.

Ta provozuje po celé zemi několik tisíc různých typů automatů, a když někdo závadu nahlásí, řeší to samostatné oddělení firmy, čítající několik zaměstnanců. V noci se o záznamy poruch stará záznamník. 

"Drtivá většina námi provozovaných strojů je zásobována každý den a při tomto úkonu dochází ke kontrole základních funkcí stroje. Bohužel v rizikových lokalitách, jako jsou například nádraží, jsou automaty často v hledáčku vandalů a sociálně vyloučených občanů, kteří cíleně uvádí automat mimo provoz po odjezdu našeho zaměstnance. Toto jednání bohužel nedokážeme ovlivnit," dodala Šťastná. 

autor: Iva Špačková | 5. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama