Češi na Black Friday opět trhli rekord v utrácení. "Frčely" sluchátka, ale i náramky

ČTK ČTK
26. 11. 2018 12:08
Útraty Čechů v minulém týdnu během slevových akcí na tzv. černý pátek dosáhly rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.
Černý pátek je tu a miliony lidí po celém vzali obchody útokem | Video: Reuters

"Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Podle údajů platební brány PayU se objem transakcí v pátek, proti loňskému černému pátku, zvýšil o 80 procent. Za celý víkend byl nárůst v objemu plateb 73 procent.

Například e-shop Alza.cz akci protáhl na 14 dní. "Jen za minulý týden se prodalo zboží výrazně přes miliardu korun. Jednoznačně nejprodávanější byla bezdrátová sluchátka AirPod a hrací konzole Playstation," uvedla mluvčí obchodu Patricie Šedivá.

E-shop s elektronikou CZC.cz eviduje v porovnání s minulým rokem za celou dobu trvání slevových akcí na černý pátek růst tržeb o devět procent Proti loňsku na e-shop přišlo o 20 procent více návštěvníků, uvedl marketingový ředitel Milan Duda. Jen v pátek e-shop registroval téměř 10 000 transakcí.

Návštěvnost téměř 25 000 zákazníků v jednom okamžiku na chvíli odstavila web. Nejlépe se prodávaly chytré náramky, outdoorové telefony RugGear, Apple iPhone SE nebo SSD disky Kingston.

Rekordní prodeje hlásí i americké e-shopy. Tržby kamenných obchodů klesají

Tržby z internetového prodeje se ve Spojených státech během čtvrtečního Dne díkůvzdání a takzvaného černého pátku vyšplhaly na nový rekord, zatímco tržby kamenných obchodů utrpěly pokles. Vyplývá to z údajů analytických společností Adobe Analytics a RetailNext. Den díkůvzdání a černý pátek jsou považovány za začátek vánoční nákupní sezony v USA, píše agentura Reuters.

Společnost Adobe Analytics, která sleduje transakce 80 ze 100 největších internetových prodejců v USA, uvedla, že tržby z internetového prodeje se v Den díkůvzdání podle jejích odhadů meziročně zvýšily o 28 procent na 3,7 miliardy dolarů (84,6 miliardy korun) a během černého pátku o 23,6 procenta na 6,22 miliardy dolarů (142,2 miliardy korun).

Podle předběžných údajů výzkumné firmy RetailNext tržby v kamenných obchodech během těchto dvou dnů naopak klesly o čtyři až sedm procent. Pokračoval tak sestupný trend z posledních let. Loni se tyto tržby snížily o téměř devět procent a předloni o více než čtyři procenta.

Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev. Američané však v posledních letech začali dávat před návštěvou kamenných prodejen přednost nákupům prostřednictvím internetu.

 

Právě se děje

Další zprávy