Normální pleť je skoro rarita. Zákazníků s atopií a alergiemi přibývá, hlásí prodejci

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
13. 4. 2020 13:47
Bezproblémovou pleť má v současnosti podle dermatologů málokterý dospělý a samozřejmostí už není ani u dětí. Lidí s kožními problémy totiž přibývá, potvrzují lékárníci. Spolu s tím v Česku sílí zájem o produkty na pleť vyžadující speciální péči. Největší poptávka je o ně přitom právě v zimním období, kdy se problémy tohoto druhu zvýrazňují.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Zdravou normální pleť má dnes podle dermatoložky Zuzany Mackové z Perfect Clinic Dermatology jen málokdo.

"Normální" je přitom taková pleť, kterou netrápí akné, mastná nebo suchá pokožka. Normální typ pleti je vyvážený, pleť je jemná, zářivá bez výrazných pórů a vypadá v průběhu dne stejně. "Bez problému je na ni možné aplikovat všechny možné produkty péče o pleť, aniž by došlo k podráždění," dodává dermatoložka.

To si ale v současnosti může dovolit stále méně lidí. Výskyt alergií celosvětově roste, v současnosti trápí přibližně třetinu populace. Také atopickým ekzémem stabilně trpí 20 až 30 procent dětí, nejčastěji v prvních pěti letech života, a přibližně 10 procent z nich si ekzém přenese i do dospělosti.

Z aktuálního průzkumu společnosti Nielsen a Atoz Marketing Services vyplývá, že například konkrétně u alergií si přípravky určené na tento problém pořizuje čtvrtina Čechů starších 14 let. Přes 40 procent oslovených pak kupuje produkty na suchou nebo citlivou pleť a 14 procent se shání po produktech na ekzém. Typickým zákazníkem je přitom žena mladšího věku s vyšším vzděláním.

Výrobci se v nabídce úzce specializovaných přípravků na pleť předhánějí. Podle oslovených lékárníků se ale většinou nejedná o rozmar zákazníků či snahu prodejců vnutit jim, co ve skutečnosti nepotřebují.

"Myslím, že se nejedná o módu, co se týče prodeje krémů pro atypickou pokožku, ale o to, že přibývá lidí s různými typy alergií a atopií," domnívá se odborná konzultantka lékáren Benu Ivana Lánová. "Z tohoto důvodu jsou pro ně speciální přípravky mnohem vhodnější. Pokud má ale klient pleť normální, jsou mu od lékárníka doporučeny přípravky právě pro normální pleť," vysvětluje.

Nárůst prodejů přípravků určených pro péči o atypickou pleť potvrzuje internetový obchod Notino. "Například zájem o produkty určené pro atopickou pokožku se meziročně zvedl o 55 procent," vypočítává za e-shop Iva Petrovová. "Zájem o tuto kosmetiku se navíc vždy zvyšuje v zimním období. Pokud vezmeme v úvahu i rok 2020, tak v lednu letošního roku se počet prodaných produktů pro atopiky oproti lednu loňskému zdvojnásobil," doplňuje.

Nárůst zájmů o produkty z kategorie Speciální péče o pokožku potvrzuje i cenový srovnávač Heureka.cz. Nejde přitom jen o přípravky na atopický ekzém, ale třeba také na lupenku, suchou a popraskanou kůži, strie či alergie.

Podle analýzy společnosti Nielsen si zákazníci pro tyto produkty chodí nejčastěji do kamenných lékáren. Využívají je v takovém případě dvě třetiny lidí, nejvíce osoby ve věku 45 až 54 let.

Dobrá rada versus vyšší cena

"V našich Pilulka lékárnách se momentálně nejčastěji setkáváme s požadavky na přírodní produkty. Pacienti nebo rodiče dětí, kteří řeší problémy s citlivou či atopickou pokožkou, si stále častěji přicházejí pro odborné rady a lékárník umí využít své vědomosti a kvalifikovaně poradit," říká mluvčí lékáren Pilulka Kateřina Schotliová.

Pokud jde o hygienu, nejvíce se podle Lánové prodávají mycí gely a tuhá mýdla. "Prodej je stejný po celý rok," doplňuje lékárnice především k dětské kosmetice.

"V chladnějších měsících, kdy má kůže tendenci být více vysušená, stoupá prodej olejových koupelí a také mastnějších mlék. V zimních měsících se též více prodávají takzvané zimní neboli cold krémy, které chrání dětskou pokožku před nepříznivými vnějšími vlivy, jako je vítr a chlad. Určitě maminky nekupují speciální péči pro atopickou pleť, pokud jí dítě netrpí," dodává Lánová z Benu.

Pětina dotázaných z průzkumu společnosti Nielsen má nicméně za to, že kupovat tyto produkty v kamenných lékárnách je zbytečné. Přes 50 procent oslovených vnímá, že ceny jsou zde vyšší než na internetu. V e-shopech lékáren objednává přípravky na atypickou pleť celkem 22 procent dotázaných.

Přípravky nakoupené v lékárně považuje za kvalitnější čtvrtina oslovených. V drogeriích je ale nakupuje skoro 46 procent Čechů. Jde hlavně o velmi mladé lidi a obyvatele větších měst. Pětina osob, hlavně muži, se spokojí s nákupem speciální kosmetiky v klasických marketech, dodává průzkum.

Při vzniku atopického ekzému hraje podle dermatologů často roli genetická predispozice - ekzém nebo astma u jednoho z rodičů či sourozenců. Vznik ekzému může urychlit pobyt v prašném prostředí. Lékaři pro děti v "rizikové skupině" doporučují nejen udržovat stav pokožky, ale nepodceňovat ani kojení a postupně a opatrně zavádět mléčné výrobky a některé druhy ovoce.

 

Právě se děje

Další zprávy