Na povinném ručení tratíme miliardy, hlásí pojišťovny. Výrazně zdražují hlavně pro mladé a tahače

Janis Aliapulios ČTK Janis Aliapulios, ČTK
2. 11. 2016 12:08
Pojišťovny sice letos na povinném ručení vyberou o dvě miliardy více než před rokem, stále ale podle České asociace pojišťoven na tomto pojištění prodělávají. Průměrné ceny stagnují kvůli velkému konkurenčnímu boji. Výrazné zdražení si pojišťovny dovolí jen tam, kde vyplácejí největší škody.
Foto: Thinkstock

Praha – Pojišťovny letos vyberou na povinném ručení 21 miliard korun, což je o půl miliardy více než loni. Důvodem je zejména nárůst celkového počtu pojištěných vozidel, kterých v Česku letos přibylo už 183 tisíc. Česká asociace pojišťoven ale upozorňuje, že náklady povinného ručení stále převyšují vybrané pojistné. Pojišťovnám podle ní na povinném ručení vzniká každý rok dvoumiliardová ztráta, proto začaly pro nejrizikovější skupiny řidičů a vozidel zdražovat.

Průměrná cena povinného ručení za celý trh nyní meziročně stagnuje na úrovni 2796 korun. Podle výkonného ředitele České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů Jana Matouška ceny drží na stejné úrovni konkurenční boj pojišťoven. Zdražení ale už pocítili majitelé nákladních firemních vozidel a tahače návěsů. Vybrané pojistné v této oblasti podle pojišťoven nestačí ani na pokrytí všech škod a dalších nákladů spojených s povinným ručením. V případě tahačů návěsů se proto pojistné za posledních pět let zvýšilo o 15 procent na téměř 46 tisíc korun.

Podobný postup pojišťovny uplatňují vůči klientům mladším než 30 let. V jejich případě průměrné pojistné zdražilo za posledních pět let o více než osm procent na 4634 korun. Důvodem je to, že mladí řidiči, zejména ve věku 20 až 25 let, způsobují nejvíce škod.

Dále také platí to, že většinu dopravních nehod způsobí muži. Na ženy připadá jen každá čtvrtá škodní událost v povinném ručení. Následky nehod, které způsobí ženy, jsou navíc v průměru menší než u mužů.

Rozdíly ve škodní frekvenci jsou i mezi jednotlivými regiony České republiky. V průměru nejvíce viníků škod je v okrese Ústí nad Labem, kde na 10 000 pojištěných automobilů připadá 420 škod. Následuje okres Jablonec nad Nisou (401) a Děčín (400), na opačném konci žebříčku je Pelhřimov s 213 škodami na 10 000 vozidel, Jindřichův Hradec (223) a Žďár nad Sázavou (224).

Pojišťovny chtějí vidět na přestupky

Pojišťovny uvažují i o dalších způsobech, jak rozpoznat řidiče, u kterých je vyšší riziko vzniku škody u povinného ručení. “Vstoupili jsme do debaty s ministerstvem dopravy ohledně možného sdílení informací o přestupcích,” řekl Jan Matoušek. Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je podle něj pro pojišťovny naprosto zásadním tématem.

"V ČR se tak začínají objevovat nové pojistné produkty, které rozšiřují standardní rozlišovací kritéria a v pojistném zohledňují například u vozidla i počet najetých kilometrů ročně. Paralelně se zpřesňováním rozlišování by však mělo dojít i k postupnému vyrovnání bilance u dlouhodobě ztrátových oblastí," uvedl dále Matoušek. S novou nabídkou na trh nedávno přišla pojišťovna Allianz, která láká řidiče, kteří ročně nenajezdí více jak deset tisíc kilometrů, na garanci nejnižší ceny. Podle konkurenčních pojišťoven je ale na další zlevňování nevhodná doba právě kvůli tomu, že je pro ně povinné ručení ztrátové.

Matoušek také připomněl, že od roku 2015 byla zrušena povinnost nepojištěných motoristů přispívat na nepojištěné škody do garančního fondu ČKP. Co nezaplatí viníci nepojištěných škod, tak za ně uhradí pojišťovny, které tento náklad zohlední v pojistném. Nepojištění vinící obvykle zvládají uhradit zpět do garančního fondu pouze 30 procent z částky, kterou za ně uhradí, zbytek za nepojištěné motoristy zaplatí pojišťovny. Jen na konci loňského roku musely pojišťovny přispět do fondu částkou 250 milionů Kč a podobné příspěvky budou nezbytné pravidelně i v dalším období.

V ČR tak podle Matouška chybí nástroj, jak přimět ty, kteří riskují jízdou bez povinného ručení, aby přispěli na nepojištěné škody, na což doplácí poctiví motoristé. V ČR nadále jezdí 120 000 až 130 000 vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí 2500 až 3000 nepojištěných škod za stovky milionů korun. Celkem má povinné ručení 7,5 milionu vozidel všech kategorií. Registrovaných vozidel je přes osm milionů.

Pojišťovny ročně vyřídí více než čtvrt milionu škod z povinného ručení.

Rok Počet škod Vyplacená plnění (mil. Kč)
2012 257 330 10 909
2013 259 951 11 231
2014 246 703 10 951
2015 258 397 11 693
 

Zdroj: Česká kancelář pojistitelů

 

Právě se děje

Další zprávy