Na firmy čeká přes 165 tisíc dopisů k datovým schránkám

Petr Kučera Petr Kučera
27. 10. 2009 11:05
Podnikatelé si stěžují na Českou poštu, že potřebné údaje poslala pozdě. Podle pošty naopak za zpoždění mohou chybné údaje o společnostech.

Praha - Na poštách čeká ještě téměř 170 tisíc nevyzvednutých dopisů pro jednatele firem s aktivačními údaji k datovým schránkám. Jejich používání začne být povinné už za necelý týden, od 1. listopadu.

Z přibližně 330,5 tisíce právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku jich zatím schránku aktivovalo jen necelých 63 tisíc. Vyplývá to z nejnovějších statistik České pošty a ministerstva vnitra.

Podle České pošty hrozí fronty u přepážek. "Na všech poštách v okresních a krajských městech proto prodlužujeme výdej oznámených listovních zásilek od 26. do 30. října minimálně do 19 hodin," říká mluvčí pošty Marta Selicharová.

Na redakci Aktuálně.cz se však obrátily už desítky firem, které naopak viní Českou poštu ze zpoždění při rozesílání zásilek. Některé společnosti dostaly údaje až v polovině října, přestože všechny údaje v obchodním rejstříku mají v pořádku a zpoždění urgovaly už dříve.

Datové schránky

  • Od začátku listopadu začnou firmám do datové schránky chodit písemnosti od úřadů a soudů místo klasické pošty i v případě, že si ji společnost neaktivuje. Nezávisle na tom, zda si společnost schránku skutečně vybírá, pak bude písemnost považována za převzatou (vyzvednutou) za deset dní od doručení.
  • Firma tak může přijít například o předvolání k důležitému správnímu řízení včetně možnosti včasného vyjádření k různým záměrům či nařčením.
  • Pro fyzické osoby, tedy běžné občany, není datová schránka povinná. Ani jim zatím nebyla automaticky zřízena. Totéž platí pro podnikající fyzické osoby (výjimkou jsou advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci, notáři a exekutoři). Dobrovolná je také pro právnické osoby nezapsané v obchodním rejstříku (typicky nezisková sdružení, společenství vlastníků jednotek a podobně).
  • I tyto míněné skupiny si však mohou kdykoliv požádat o bezplatné zřízení schránky. Pokud si ji pak aktivují, objeví se jejich ,,adresa" do tří dnů v databázi dostupné všem úřadům, takže také těmto lidem začnou dokumenty chodit elektronicky místo klasické pošty.
  • "O dobrovolnou aktivaci zatím požádalo 8 912 občanů, 3 170 podnikajících fyzických osob a 1 858 dalších právnických osob," upřesňuje mluvčí ministerstva vnitra Jana Malíková. Není překvapením, že míra aktivace těchto schránek je výrazně vyšší - v současnosti asi tři pětiny.

Prakticky nedostupná je podle mnoha ohlasů také telefonní infolinka 270 005 200. Stát ji proto posílí, nicméně vyzývá podnikatele, aby přinejmenším základní informace nejdříve zkusili hledat na webu www.datoveschranky.info a teprve poté případně volali na infolinku.

Za zpoždění prý může pošta

"Všem 350 tisícům právnických osob jsme přístupové údaje poslali už během prvních tří červencových týdnů na údaje uvedené v obchodním rejstříku," odmítá zpoždění pošty její mluvčí Marta Selicharová. Dopisy v tomto případě čekají na vyzvednutí 90 dní.

Nečekaně velké množství zásilek - přes 90 tisíc - se pak kvůli chybným nebo neaktuálním údajům vrátilo jako nedoručitelné. "Většinu z těchto nedostatků se nám podařilo odstranit a v říjnu probíhá druhý pokus o doručení," dodává Selicharová. Zhruba 10 tisícům právnických osob prý nešlo údaje zaslat vůbec, protože obchodní rejstřík neobsahuje žádné údaje o jejich statutárním orgánu.

Přístupové údaje odesílala Česká pošta (z pověření ministerstva vnitra) na konkrétní jména statutárních zástupců společností, uvedených v obchodním rejstříku.

V mnoha případech ale došlo k problémům kvůli tomu, že adresátem sice byla fyzická osoba (nikoliv primárně firma), přitom jako adresa bylo uvedeno sídlo společnosti. "Na poště mi přitom řekli, že jako fyzická osoba musím ukázat občanský průkaz. A tam mám samozřejmě jiné bydliště než je sídlo firmy," vysvětluje například čtenář Martin D., jednatel menší strojírenské společnosti. Zásilku dostal až na druhý pokus - u jiného zaměstnance pošty, kterému stačilo potvrzení z firmy. Problémy hlásí také lidé, které jsou jednateli více firem se sídlem na různých místech republiky.

Mluvčí České pošty potvrzuje, že v první vlně se zásilky odesílaly na adresu firmy a jméno jejího statutárního zástupce. "V nynější druhé vlně se už posílají na adresy bydlišť statutárních zástupců," říká Selicharová.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte více o datových schrákách:
Připravena je zatím jen pětina úřadů, hrozí prý problémy
Soudy se bojí kolapsu kvůli datovým schránkám
Datové schránky zatím trpí dětskými nemocemi
Stát zdraží eGovernment, pošta vydělá. Kolik? Prý neví

Stát spoléhá na obchodní rejstřík

Další problémy mohou plynout z neaktuálnosti údajů v obchodním rejstříku. "Ano, ke zpoždění zápisu delšímu než pár dní u nás občas dochází, avšak oproti dřívějšku jen zcela výjimečně. Mnohem častější je, že společnosti plní své zákonné oznamovací povinnosti pozdě nebo vůbec," říká k tomu pracovník jednoho z takzvaných rejstříkových soudů. Podle něj stát ani neměl lepší možnost, jak zjistit ověřené kontakty na existující firmy, než využít právě obchodního rejstříku.

Redakci Aktuálně.cz se však ozvaly desítky firem, která v posledních letech své sídlo ani statutární zástupce neměnily, a přesto dostaly přístupové údaje až v polovině října. ""Byli jsme se ptát na poště, ale žádný dopis jsme tam neměli. Řekli jen, ať vydržíme, že to určitě přijde," vzpomínají shodně dva majitelé různých firem z východních Čech. (Na přání firem se redakce rozhodla jejich jména nezveřejnit, informace ale ověřila.)

Zkuste infolinku nebo web

"Na internetových stránkách www.datoveschranky.info/overovani  si po zadání IČ nebo jména právnické osoby lze ověřit, zda byla datová schránka zřízena a je-li aktivována," říká mluvčí České pošty Marta Selicharová.

"Pokud zástupci firem ani do pátku 16. října neobdržely zásilku s přístupovými údaji, případně výzvu k jejímu vyzvednutí, měli by zavolat na info linku 270 005 200, kde se dozví veškeré informace," dodává.

Jak je na datové schránky připraven váš úřad či vaše firma? Ulehčí vám práci, nebo přidělají? Reagujte v diskuzi pod článkem nebo napište přímo autorovi.

Čtěte více o elektronizaci veřejné správy:
Stát vypsal půlmiliardové zakázky na základní registry
Konec nepřehledných zákonů? Nejdříve v roce 2013
Revoluce v doručování: Nepřebíráte poštu? Vaše smůla
 

Právě se děje

Další zprávy