Kupte si titul Nejlepší firma. Předá jej prý ministr

Petr Kučera Petr Kučera
29. 3. 2011 14:30
Netradiční "soutěž": Utajená porota, nejasná kritéria a poplatek 20 tisíc
Unikátní marketingový projekt? (Titulní fotografie z webu NPMF)
Unikátní marketingový projekt? (Titulní fotografie z webu NPMF) | Foto: www.npmf.cz

Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj vloni udělalo málokdy vídaný krok - zrušilo záštitu nad podnikatelskou "soutěží" Nejlepší podnikatel, manažer a firma České republiky. Od projektu se distancovala i Hospodářská komora.

Organizátoři projektu, na jejichž podivný přístup upozornila redakce Aktuálně.cz už před rokem, to však nevzdali. A uspěli - nový ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský jejich projekt podpořil a zúčastnil se i říjnového předání titulů.

Zřejmě však jen kvůli nedostatku podrobnějších informací. "V současné době připravujeme odstoupení od záštity," řekla mluvčí ministerstva Jana Jabůrková v pondělí, kdy se online deník Aktuálně.cz o případ zajímal. A reakce byla rychlá - o den později úřad záštitu skutečně zrušil.

S detaily se totiž ministerstvu ozvala i řada podnikatelů oslovených pořádající společností NPMF ČR.

Projekt s názvem Nejlepší podnikatel, manažer a firma České republiky je podle dostupných informací hlavně netradičním způsobem, jak ostatním firmám nabídnout placené "marketingové služby".

Bezplatně, ale za 20 tisíc

Jak "unikátní marketingový projekt a soutěž" (podle vlastní webové prezentace) vlastně funguje?

Pořádající společnost si nejdříve vytipuje úspěšné firmy v různých oborech. Výběr údajně provádí odborná porota, její složení však pořadatelé tají.

"Víceméně jsme to vybírali podle telefonního seznamu," vzpomíná bývalý pracovník společnosti, jehož identitu redakce zná, ale nepřál si být jmenován.

Šéfové nominovaných firem pak obdrží dopis, podle něhož je "přijetí nominace otázkou prestiže a úrovně kvality společnosti". Kdo by odolal?

Jenže oproti podobným soutěžím je tu další háček. Za účast v "certifikačním procesu", tedy údajně za detailní zhodnocení kvality, musí nominovaná firma zaplatit řádově tisíce korun.

Foto: www.npmf.cz

"Účast v soutěži je bezplatná, ale za náklady spojené s certifikačním procesem včetně monitoringu, vyhodnocování a propagace účastníka požadujeme vstupní poplatek dle velikosti a obratu nominované společnosti. Ve vašem případě činí 20 tisíc korun," uvádějí pořadatelé v dopise jedné z nominovaných firem.

Ještě před rokem byl tento poplatek jednotně 2500 korun, podle NPMF ČR šlo o "dobrovolný sponzorský dar" na úhradu nákladů spojených se soutěží.

Firmy, které "přijmou nominaci" a zaplatí tedy poplatek, se nejdříve stanou kandidáty certifikátu Top Czech Quality a kandidáty titulu Nejlepší firma ČR v příslušném oboru.

Poté má následovat ještě osobní jednání a šestiměsíční hodnocení firem. Až po této lhůtě může daná společnost získat certifikát prvního stupně, a to na dobu neurčitou.

Kdo zmíněnou částku zaplatí, má prestižní titul téměř jistý. Pořadatelé mu navíc slibují mediální propagaci předávacího ceremoniálu i samotného ocenění. Kromě toho získá "možnost objednat si" od pořádající společnosti marketingové a PR služby.

Podle bývalého spolupracovníka však pořádající společnost nedisponovala žádným týmem specialistů, důkazy marketingového umění (ukázky kampaní, případové studie, informace o expertech apod.) nenajdete na jejím webu ani teď. 

Podobná soutěž tu prý chyběla

Na celostátní úrovni už jedenáct let funguje soutěž Podnikatel roku, pořádaná poradenskou společností Ernst & Young. Vítěz mimo jiné postupuje do celosvětového finále v Monte Carlu.

Chystá se také šestý ročník soutěže Firma roku. Speciálně na malé podnikatele se pak zaměřuje její sesterská soutěž Živnostník roku, podporovaná Hospodářskou komorou České republiky, Asociací malých a středních podniků a živnostníků, celostátními médii či několika silnými sponzory.

Kromě toho probíhá také 17. ročník soutěže Manažer roku a řada menších, nicméně (přinejmenším díky partnerům) seriózněji působících akcí.

Proč tedy vznikl další celostátní projekt s názvem Nejlepší podnikatel, manažer a firma České republiky?

"Myslíme si, že jiné soutěže nedávají takový prostor pro přímou podporu a prestiž malým podnikatelským subjektům," říká Zdeněk Pospíšil, generální ředitel této podnikatelské soutěže.

Přísně utajené podrobnosti

Kdo za novou soutěží stojí? "Pořadatelem je společnost k tomu založená - komanditní společnost NPMF ČR," odpovídá Pospíšil. Jejími společníky jsou vedle Zdeňka Pospíšila také Ivana Pospíšilová a Libor Průdek.

Bližší podrobnosti o zázemí či zkušenostech pořadatelů nebo jména případných odborných partnerů nelze zjistit ani z webu soutěže.

Podle Pospíšilova vyjádření z loňského února mělo být složení "odborné komise" neveřejné do 1. dubna 2010. Podrobnosti ale nejsou známy ani po roce.

V porovnání s konkurenčními akcemi jde přinejmenším o nezvyklý postup - ostatní se naopak svými odbornými partnery a sponzory chlubí předem.

K soutěži se nehlásí ani celostátní podnikatelské svazy jako Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Unie malých a středních podniků nebo Svaz podnikatelů a živnostníků.

Potvrdíme, že jste nejlepší

Nováček mezi podnikatelskými soutěžemi přitom vysoce převyšuje své zaběhlé konkurenty co do počtu kategorií.

Těch základních je šestnáct, vedle nejlepšího živnostníka také třeba nejlepší malá firma, nejlepší střední firma, nejlepší velká firma, nejlepší výrobek či nejlepší služba. Základní kategorie se navíc dále dělí na další - například titul nejlepší firma lze získat hned v sedmi kategoriích podle oboru podnikání.

"Nominujeme maximálně 50 firem z každého hlavního oboru podnikání," upřesňuje Pospíšil. Podle jakých kritérií? "To je součástí našeho know-how," říká.

Podrobnější pravidla na webu soutěže dosud chybějí, pomineme-li obecná měřítka jako například posouzení mediálních informací a webu, stav rozvoje společnosti od jejího založení, obecná kvalita výrobků či služeb společnosti, zpětná vazba spotřebitelů či "posouzení manažerských kvalit vedení společnosti s důrazem na profesionalitu".

Námitky ohledně snadného získání či "kupování" titulu však Pospíšil odmítá. "Zájemci se nemohou sami přihlásit, titul lze získat jen na základě naší nominace," zdůrazňuje.

Certifikát Top Czech Quality prvního (nejnižšího) stupně získalo k loňskému říjnu zhruba osmdesát firem, řada z nich jej nyní vystavuje na svém webu.

Titul Nejlepší firma v oboru zatím obdrželo deset uchazečů - mezi nimi i společnost ProMoPro, známá z kauzy údajně předražené státní zakázky. Pořadatelé jí nicméně za pár týdnů certifikát odebrali.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Naštval vás živnostník? Konečně mu to můžete vrátit
Změna: Ani vražda už není překážkou pro start podnikání
Živnostníci, těšte se. Ubyde papírů a zlevní televize
 

Právě se děje

Další zprávy