Vyplatí se vám vyměnit vlak a autobus za světový hit ve spolujízdě BlaBlaCar? Otestovali jsme to

Tereza Holanová Tereza Holanová
27. 1. 2016 5:30
Do Česka vstoupila mezinárodní skupina BlaBlaCar nabízející spolujízdu. Koupila i službu Jízdomat, přes niž se řidiči se zájemci o svezení domlouvali v posledních pěti letech. Redaktorka Aktuálně.cz vyzkoušela, jak teď společné cestování v Česku funguje. Zatímco na některých trasách si lze vybrat čas i značku auta, jiné úseky jsou obsazené jen velmi sporadicky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Praha - Služba Jízdomat patří od letošního ledna francouzské společnosti BlaBlaCar, která se na společné cestování zaměřuje už ve 22 zemích světa. I v Česku chce zaujmout cestující, kteří chtějí ušetřit, rádi se seznamují a netroufají si přímo na stopování.

Pokud se domluví s řidičem, který má v autě ještě volno, dostanou se pravděpodobně do cíle rychleji a většinou levněji než veřejnou dopravou. Jak ale ukazuje dlouhodobá zkušenost redaktorky Aktuálně.cz potvrzená čerstvým testem, hromadný přechod zákazníků autobusových či železničních dopravců na spolujízdu zatím nehrozí.

Zatímco na nejvytíženějších trasách si může zájemce o spolujízdu pečlivě vybrat konkrétního řidiče, na jiných - a to třeba i ráno z Prahy na sever Čech - je v některých časech prakticky nemožné sehnat alespoň jednu nabídku.

Stovky nabídek, ale...

Inzerátů, v nichž řidiči nabízejí svezení, najdeme na webu BlaBlaCar stovky. Na výběr mají hlavně zájemci o cestu mezi Prahou a Brnem.

Například na úterý 26. ledna bylo během pondělního odpoledne v nabídce 25 jízd do Brna a 28 v opačném směru - první odjezd ve čtvrt na šest, poslední hodinu před půlnocí. Lidé si mohou vybrat, kdy chtějí vyrazit, jakým autem pojedou, zda spíše s mladším, či starším řidičem nebo jestli budou smět cestou kouřit. Při rozhodování se hodí i reference - napoví třeba, jak je řidič zkušený a zda s ním byli spokojeni předchozí cestující.

Podobně jednoduché je najít spolujízdu, pokud se potřebujete v neděli večer dostat odkudkoliv zpět do Prahy. Široká je také nabídka cest do Prahy ve všední dny ráno, pátek večer se naopak hodí pro výlety z hlavního města.

"Největší nabídka spolujízd je na trasách Praha-Brno, Praha-Zlín a Plzeň-Praha," shrnuje Jan Pácl, který BlaBlaCar v Česku zastupuje.

Kdo potřebuje svézt na méně obvyklé trase, může být zklamaný. Například na konci minulého týdne se nám v pátek ráno nepodařilo najít spoj z Prahy do Mostu, Ústí nad Labem ani Kutné Hory. Odpoledne jsme zase marně poptávali návrat z jižních Čech do hlavního města. A jediná možnost, jak se v sobotu dostat do Mostu, Litvínova nebo Chomutova, byla spolujízda ve čtyři ráno.

Nemluvě o trasách mimo hlavní město. Z Moravské Třebové do Kroměříže zatím spolujízdu nenabízí vůbec nikdo a například na trase Svitavy-Nová Paka je vypsaná nabídka na 31. července.

Deset náhodně vybraných tras, údaje z úterního odpoledne:

Trasa Počet jízd na středu 27. 1. Rozpětí cen
Brno - Praha 29 75 až 271 Kč
Praha - Plzeň 8 50 až 109 Kč
Olomouc - Brno 22 36 až 70 Kč
Břeclav - Brno 1 45 Kč
Kroměříž - Zlín 0 -
Klatovy - Plzeň 1 345 Kč
Svitavy - Pardubice 0 -
Jeseník - Olomouc 0 -
Ústí nad Labem - Praha 14 50 až 60 Kč
Jindřichův Hradec - České Budějovice 1 40 Kč

Někteří řidiči se díky zprávám o vstupu BlaBlaCar do Česka nově zaregistrovali. "Toto je moje první spolujízda. Do Prahy jezdím tak pětkrát týdně a až teď jsem o tom slyšel, tak jsem se to rozhodl zkusit," říká například Tomáš, který si vytvořil profil teprve před týdnem.

Naopak další řidiči z bývalého Jízdomatu po jeho převzetí novým provozovatelem ohlásili odchod. Například na serveru Lupa.cz si stěžují třeba na to, že je teď složitější zadávat nabídky, jiným vadí, jak se účtují ceny. "Včera jsem přemigroval účet a do dneška mi přišlo asi deset různých mailů od BlaBlaCar, jeden z nich byl i o zamítnutí schválení fotky vozidla," píše jeden z uživatelů, který už svůj účet zrušil. "Běžně uvádím v poznámce k jízdě cenu alternativně v eurech. (...) Moje poznámka byla zamítnuta z důvodu uvedení alternativní ceny," kritizuje další řidič.

Vyšší ceny svítí červeně

Samotné domlouvání spolujízdy není složité, ale je třeba počítat s časovou rezervou. Dotazy na webu BlaBlaCar prochází schválením, řidič navíc nemusí být vždy hned online. Jestliže se ale cestující přihlásí závazně, přijde mu SMS s telefonním číslem řidiče. BlaBlaCar navíc plánuje aplikaci s mapkou, na které se bude ukazovat poloha řidiče i cestujícího - aby se před odjezdem příliš dlouho nehledali.

Na rozdíl od Jízdomatu, kde si cestující s řidičem cenu často domlouvali až v autě, BlaBlaCar na ceny dohlíží. Při zadávání trasy se každému řidiči ukáže doporučená cena. Tu lze zvýšit, ale maximálně na 1,5násobek. Stejně tak může řidič nabízet cestu levněji, aby přilákal pasažéry - cenu lze snížit až na polovinu doporučené částky. Například z Prahy do Brna tak lze ve středu dojet za stovku až 244 korun, přičemž vyšší ceny svítí červeně.

Poplatek za spolujízdu by měl sloužit jen na pokrytí nákladů na cestu. "Pokud zjistíme, že má u nás nabídky například podnikatel v oblasti dopravy, kontaktujeme jej a případně zablokujeme účet," uvádí Pácl. "Obecně - pokud je řidič opravdu drahý, funguje zde trh a nikdo si k němu na cestu nepřisedne," doufá.

Zatím bez poplatku za zprostředkování

Samotné využívání BlaBlaCaru je ze strany cestujícího zdarma. I to se ale může změnit, takže zájemce by kromě platby řidiči za samotné svezení hradil i poplatek za zprostředkování. "Výše poplatku se v jiných zemích pohybuje mezi deseti a dvanácti procenty a odvíjí se od individuálního nastavení v každé zemi," upřesňuje Pácl.

Zda a kdy zavede BlaBlaCar tento poplatek i v Česku, podle něj zatím není jasné. "Teď to pro nás není aktuální a myslím si, že nebude ani v následujících několika letech," tvrdí. Zda dojde ke zpoplatnění služby, ukáže podle něj "vývoj trhu".

Za jízdu se platí jen v hotovosti, a pokud se řidič se spolujezdcem nedomluví jinak, tak až na konci cesty. To by se mohlo v budoucnu změnit - v jiných zemích se totiž spolujízda běžně platí předem elektronicky. "Výhledově samozřejmě budeme online platby zavádět také," říká Pácl bez bližších podrobností.

Například ve Španělsku lze od roku 2014 platit buď kartou, nebo přes PayPal. "BlaBlaCar si tu účtuje 10 procent ceny plus DPH ve výši 21 procent. Takže za cestu, která stojí 20 eur, zaplatíte celkem 22,42 eura," shrnuje server On The Pulse. Podobně je to i v Německu a v Nizozemsku. "Vždy můžete poprosit někoho z rodiny nebo kamaráda, aby za vás online platbu provedl. Držitel karty nemusí být naším členem," radí BlaBlaCar na tamním webu.

Spolujízdu nabízí v Česku ještě několik dalších provozovatelů - jde třeba o portály Jízdaspolu.cz, Autospolujízda.cz nebo Autostop.cz. Žádný z nich ale nefunguje v podobném rozsahu jako dosavadní Jízdomat, objevují se tam řádově pouze jednotky nabídek denně pro celé Česko.

Přestali jsme se řízení tolik věnovat, sedáme do auta s tím, že si vyřídíme spoustu dalších věcí, říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Mladí řidiči se podle něj podílejí na pětině dopravních nehod. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy