Klienty České spořitelny si podvodníci oblíbili nejvíce

Pavla Hejlová
12. 3. 2008 12:45
Ochrana závisí hlavně na klientovi
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Zatímco klienti České spořitelny (ČS) musí čím dál častěji čelit útokům podvodných e-mailů, které z nich mají vylákat přístup k jejich účtům, většina dalších českých bank se s takzvaným phishingem za uplynulé dva roky prakticky nesetkala.

Komerční banka narazila jen na pár případů. Jediný, navíc neúspěšný pokus o phishing na jaře loňského roku zaznamenala Raiffeisenbank. "Pro internetové bankovnictví je u nás kromě internetu třeba i další externí zařízení jako například mobil, autentizační kalkulátor či elektronický klíč," říká Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffesenbank

Foto: Česká spořitelna
Čtěte také:
Útoky na klienty České spořitelny neberou konce

ČSOB a Poštovní spořitelna používají při internetbankingu SMS klíče nebo čipové karty. Stejně tak ČS nebo Komerční banka.

Běžným ochranným prvkem v internetovém bankovnictví jsou SSL certifikáty.

Klient musí znát základní bezpečnostní pravidla

Dbát bezpečnostních doporučení banky, nepřihlašovat se do služby z neznámých nebo veřejně dostupných počítačů, chránit své přihlašovací údaje, nestahovat do svých počítačů soubory z neznámých zdrojů a věnovat pozornost aktuálnímu antivirovému nastavení na svém počítači - to jsou základní pravidla, kterými by se měl klient banky řídit.

"Důležité je především říci, že při phishingu není napadán systém banky, ale jsou napadáni klienti. Pokud tedy dodržují základní bezpečnostní pravidla, ke zneužití internetového bankovnictví nedojde," zdůrazňuje Kofroň.

Výběr z bankomatu? Všímejte si podezřelých odlišností

I v případě skimmingu, tedy zneužití platebních karet, si musí klient ochránit své peníze především sám.

"Klient by měl vybírat z jemu známého bankomatu - jednak by si tak snadněji povšiml změny při nainstalování skimmovacího zařízení, a jednak tak snadněji zabrání výběru ze zcela falešného bankomatu," vysvětluje ředitel oddělení Marketing & Communication Volksbank Petr Žibřid.

Zákazníci by měli svůj PIN do bankomatu zadávat tak, aby je nikdo neviděl. Pokud narazí na něco, co je jim podezřelé, je lepší bankomat nepoužít a případně informovat policii a banku.

Bankomaty střeží nejvyspělejší technologie

Banky své bankomaty proti skimmingu i tak chrání nejvyspělejšími antiskimmovacími technologiemi i kamerovým systémem. Jak přesně? To v zájmu zachování bezpečnosti tají.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Co je to phishing?

Například ČS své bankomaty zabezpečuje speciálním antiskimmovacím nástavcem ze zeleného plastu, který je umístěn přímo na vstup pro kartu. Bankomaty Volksbank jsou již z výroby vybaveny pevnou součástí, která skimmingu zabraňuje. Raiffeisenbank, stejně jako Komerční banka, má ve svých bankomatech zabudovaných takzvaný FDI modul, který má skimmovaní zcela zabránit.

"My zatím tuto teorii můžeme potvrdit, od instalování modulů jsme nezaznamenali ani jeden pokus o zneužití karet prostřednictvím skimmingu," dodává Kofroň.

 

Právě se děje

Další zprávy