Kde necháváme díry pro internetové zloděje? Podle bank v heslech a v mobilu

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
20. 9. 2016 10:21
Ukazují to výsledky aktuálního průzkumu České bankovní asociace. Internetové bankovnictví už využívá 88 procent Čechů, do banky přes mobil chodí čtyři Češi z deseti. V používání těchto moderních nástrojů ale máme podle bank stále značné rezervy, a jsme tak nejslabším článkem v řetězci zabezpečení vlastních peněz.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha – Zatímco využívání internetového a mobilního bankovnictví v Česku roste, k bezpečnosti přistupujeme stále se stejnými rezervami. Nejčastěji Češi podceňují hesla a zabezpečení mobilu, ze kterého ovládají svůj účet. Ukazují to výsledky aktuálního průzkumu České bankovní asociace.

Internetové bankovnictví už využívá podle výzkumu zpracovaného společností SC&C 88 procent Čechů. V roce 2015 to bylo 82 procent a v roce 2010 jen 64 procent lidí. Každý den do internetové banky nahlíží čtvrtina českých klientů bank, nejčastěji (45 %) Češi účet na internetu ovládají jednou týdně. "Výrazně také klesl počet těch, kteří nevyužívají správu svého bankovního účtu přes internet vůbec. Loni to bylo 13 procent respondentů, letos pouze 8 procent," komentuje výsledky ředitelka výzkumu Jana Hamanová z SC&C.

Stále populárnější je také mobilní bankovnictví. Nejméně jednou měsíčně jej využívá 27 procent klientů bank oproti loňským 24 procentům. O tři procenta se od loňska snížil počet těch, kteří banku v mobilu nevyužívají vůbec, celkově na účet přes mobil alespoň občas kouká 40 procent Čechů. "Stejně jako internetové bankovnictví, tak i přístup k účtu z mobilu využívají nejčastěji mladí lidé," uvádí Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro platební styk.

S tím, jak roste počet lidí, kteří svůj účet ovládají přes počítač nebo mobil, banky své klienty varují, že to jsou právě oni, kdo je nejslabším článkem v zabezpečení přístupu k vlastním penězům. "Banky jsou stále lépe chráněny, protože investovaly stovky milionů korun do zabezpečení svých systémů. Hackerské útoky jsou stále sofistikovanější, častěji jsou cíleny na systémy klientů než na systémy bank," stojí v prezentaci České bankovní asociace.

Nejčastější mezery v ovládání účtů na dálku mají klienti bank podle bankovní asociace v přístupu k heslům. "Tím, že si lidé usnadňují svůj pohyb po internetu a používají jedno heslo jak pro přístup do internetových obchodů či diskusí, tak i pro přístup ke svému bankovnímu účtu, si zadělávají na problémy. Heslo je totiž poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele," říká Pavel Bašta, člen bezpečnostního týmu CSIRT.CZ provozovaného sdružením CZ.NIC.

Lidé podle České bankovní asociace chybují třeba v tom, že pravidelně nemění heslo pro přístup do internetového bankovnictví (72 % dotázaných), a zhruba třetina dotázaných pak přiznává, že používá jednoduchá hesla nebo si hesla někam zapisuje.

Problém Češi podle bankovní asociace mají také se zabezpečením chytrého telefonu, když jen 31 procent z dotázaných má svůj mobil zabezpečený proti napadení, 29 procent přiznává, že zabezpečený telefon nemá, a 40 procent neví, jak mají zabezpečení v mobilu ošetřené. Na druhou stranu platí, že přes mobil do banky chodí jen 40 procent Čechů, a průzkum již nerozkrývá, jestli se tato skupina kryje, či nekryje se skupinou lidí, kteří mají svůj mobil zabezpečený. Pokud by to tak bylo, pak by se dalo naopak tvrdit, že většina lidí, kteří přes mobil chodí do banky, je zodpovědná.

Průzkum se lidí ptal také na to, jestli na internetu platí bankovní kartou. Oproti roku 2015 došlo k výraznému poklesu záporných odpovědí. Nikdy kartu na internetu v roce 2016 nepoužívá 54 procent dotázaných, o rok dříve to bylo ještě 62 procent. Využívání karet na internetu roste podle České bankovní asociace s věkem a vzděláním. Nejaktivnější jsou lidé ve věku od 30 do 44 let. Lidé, kteří na internetu kartou neplatí, se nejčastěji (60 %) obávají zneužití a v dalších 30 procentech uvádějí, že to nepotřebují.

Průzkum naopak neuvádí, jak často banky ve skutečnosti řeší prolomení zabezpečení a krádeže z účtů přes internetové či mobilní bankovnictví. Banky tyto údaje podrobně nesdělují a většinou se omezují na konstatování, že jde spíše o výjimečné případy. Na druhou stranu klienty nepřímo varují, že za jejich chyby platit nebudou. "Případy, kdy klienti přijdou o své prostředky vlastní vinou, řeší banky individuálně, nicméně je nutné konstatovat, že klienti právní nárok na kompenzaci škody nemají," doplňuje Tomáš Hládek.

 

Právě se děje

Další zprávy