Jak ušetřit ve vlaku?

Karolína Kučerová
24. 11. 2005 0:00
Minulý týden vzbudily velkou pozornost články o zdražování jízdného na dráze. V následujícím článku najdete několik tipů, jak jezdit vlakem co nejlevněji, a pár dalších užitečných informací.

Minulý týden vzbudily velkou pozornost články o zdražování jízdného na dráze (zde a zde). V následujícím článku najdete několik tipů, jak jezdit vlakem co nejlevněji, a pár dalších užitečných informací.

Nejjednodušší sleva: zpáteční a pro skupiny

Slevy, které se rozhodně vyplatí využít, nabízí ČD při cestách tam a zpět v průběhu dvou dnů (tedy např. v sobotu tam, v neděli zpět), nebo při cestování ve skupině (alespoň 2 osoby na stejné trati). Pro zpáteční jízdné existuje speciální sazebník, skupinové jízdné se počítá snadno: první dva členové skupiny jedou za plné zákaznické, každý další (až do počtu 30) pak na poloviční, dětskou jízdenku.

TIP: Zpáteční a skupinové jízdné zlevňuje cestování i těm, kdo nemají zákaznickou kartu ČD!

Každodenní ježdění: s traťovou jízdenkou opatrně

Pro ty, kdo jezdí vlakem často, nabízejí České dráhy traťové jízdenky. Uživatel, který takto cestuje, může ušetřit přibližně třetinu nákladů (počítáme-li dojíždění 20 dnů v měsíci se zpáteční jízdenkou; jezdíte-li třeba jen třikrát týdně, už se vám nevyplatí). Jízdenka nicméně platí pouze na vybranou trasu: pokud tedy přejedete třeba jen o jedinou zastávku, musíte si koupit lístek - a pokud nemáte kartu Z, budete platit plné jízdné. Traťovou jízdenku mohou mít i žáci a studenti, ovšem pouze ve školním roce a ve dny, které jsou na jízdence uvedeny.

Kolem velkých měst také existují sítě integrovaného dopravního systému (IDS), které sdružují MHD, vlakovou a autobusovou dopravu. Díky tomu je možné v osobních a spěšných vlacích (jen ve vybraných rychlících) použít jak jízdenky MHD pro jednotlivou jízdu, tak i síťové jízdenky.

TIP: Pokud pojedete osobákem nebo spěšňákem do Prahy, Brna nebo třeba Ostravy, stačí si koupit jízdenku do první zastávky na jejím území, a dál se prokazovat už jen "tramvajenkou."

V následující tabulce najdete příklady poplatků za jízdu vlakem nebo vybraným autobusem kolem některých měst. Jak tabulka dokládá, ve většině případů se vyplatí zvolit IDS (ceny v tabulce zahrnují i MHD po městě: Praha - zóna P, Opava - zóna 30, Ostrava - zóny 1-4, Brno - zóny 101+100).

trať jednotlivá jízda měsíční kupón
vlak IDS vlak IDS
Karlštejn - Praha (Smíchov) 28 Kč 24 Kč 756 Kč 970 Kč
Opava - Ostrava (Svinov) 28 Kč 26 Kč 756 Kč 1317 Kč*
Tišnov - Brno 32 Kč 29 Kč 864 Kč 1 010 Kč
pozn: v okolí Prahy jsou zóny uspořádány do kruhu, takže se s jízdenkou na Karlštejn projedete i do Senohrab či Kralup nad Vltavou; ostatní města mají zóny uspořádány do šachovnice, předplatné IDS proto platí jen na vybrané trase
* cena platí pro celou síť ODIS, při zahrnutí všech zón v Ostravě už se to vyplatí (při omezení dopravy jen na zóny na trase Opava - Ostrava-Poruba by měsíční cena byla 961 Kč)

Ušetříte s kilometrickou bankou?

O zdražení tohoto předplatného na 2000 km už jste si mohli přečíst minulý týden, stejně jako o tom, že "díky" němu bude někdy běžné zákaznické jízdné levnější než banka - a to i přesto, že právě s bankou se cestující zavazuje k intenzivnímu cestování vlakem (celou banku musí projet za 6 měsíců, a to po úsecích dlouhých minimálně 100 km).

Komu se tedy KMB vyplatí? Pár korun můžou ušetřit ti, kdo cestují na delší vzdálenosti těsně nad "hranicí" účtovacího pásma: např. Praha hl.n. Ostrava Svinov (353 km) bude stát se Z kartou 260 Kč a s KMB 247,10 Kč. Hodně ale ušetří ti, kdo jezdí vlaky IC a EC, a tedy by jinak museli platit příplatek 60 Kč za osobu.

(Nejen) víkendový výlet: sleva SONE+

Sleva SONE+ platí vždy po jeden víkendový den, a umožňuje cestování po Česku i v příhraničí. Prodává se ve variantě pro osobní vlaky (160 Kč) a pro spěšňáky a rychlíky (360 Kč), platí až pro 5 osob, z nichž nejvýš 2 mohou být starší 15 let. Z povahy věci je této sleva ideální pro rodinné výlety a poznávání příhraničí (především v Německu, více viz zde).

TIP: SONE+ se ale vyplatí třeba i tehdy, když jede dvojice dospělých v neděli z Ostravy do Prahy rychlíkem: na osobu vychází cena na 180 Kč.

Co možná nevíte

České dráhy umožňují přerušit jízdu až po 100 kilometrech. "Přerušení jízdy" je nejen to, že na cestě z Prahy do Tábora vystoupíte z přímého vlaku v Benešově a navštívíte babičku, ale také to, když při přestupu nenaskočíte hned do prvního následujícího vlaku do cílové stanice. To vám může způsobit problémy dvojího druhu:
- Pokud jedete třeba z Berouna do Ostravy: vyrazíte rychlíkem (osobákům se vyhýbáte) a chcete v Praze přestoupit na vlak SuperCity (na který budete čekat 2 hodiny), protože chcete vyzkoušet jeho komfort, můžete mít problém - budete podezříváni z toho, že jste si v Praze ještě něco zařizovali.
- Pokud zmeškáte přípoj kvůli zpoždění vašeho vlaku (např. vlaky ze Slovenska mají poměrně často zpoždění 10-20 minut, a co na tom, že s nimi jedete méně než 100 km) a na další budete čekat dvě hodiny, může vás průvodčí rovněž podezírat z přerušení jízdy; bude se pak muset dokazovat, že čekání nevzniklo z vaší viny.

TIP: Pokud si nestihnete na nádraží koupit jízdenku, můžete do vlaku nastoupit bez ní; musíte ale okamžitě vyhledat průvodčího, který vám ji vystaví za příplatek 20 Kč. Pokud si ale lístek budete chtít koupit až tehdy, když vás průvodčí vyhmátne, připravte si 400 Kč na pokutu.

 

 

Právě se děje

Další zprávy