Hledáte v sazebnících bank? Najměte si detektiva

Peníze.cz a BankovníPoplatky.com
6. 9. 2009 21:51
Vyznat se v sazebnících některých bank je pro běžného klienta téměř nemožné. Odstrašujícím příkladem je Poštovní spořitelna.
Foto: bankovnipoplatky.com

Průzkum - České banky se dělí na dvě skupiny. Na ty s poměrně přehlednými a uživatelsky přívětivými sazebníky a na ty, nad jejichž sazebníky klienti úpí. Dobrou zprávou je, že většina českých bank už patří do první skupiny.

Mezi mučitele klientů se letos zařadily Poštovní spořitelna a Česká spořitelna, která orientaci klientům komplikuje různými kombinacemi produktů, jež lze zařadit do balíčku Osobního účtu.

I to je závěr z průzkumu, v němž se servery peníze.cz a bankovnipoplatky.com snažily najít nejlevnější běžné účty pro průměrné klienty.

Do skupiny bank se spíše přehlednějšími sazebníky patří KB, GE Money Bank, ČSOB, Volksbank, LBBW, Citibank, mBank a Fio . U posledních dvou jmenovaných institucí usnadňuje orientaci skutečnost, že většinu položek nezpoplatňují, takže se náklady klienta dají rychle spočítat.

Složité a neuspořádané

Obecně se poplatky obtížněji počítají v sazebníku České spořitelny. Pokud se ovšem člověk spolehne na internetový konfigurátor, je věc jednoduchá.

Problémem je, že takto sestavený účet bude dražší než obtížně sestavený účet podle sazebníku. Z konfigurátoru totiž není jasné, kolik by jednotlivé položky stály samostatně, kdyby je klient nezahrnul do balíčku Osobního účtu.

Samotné dělení služeb je poměrně složité, služby (Standard, Plus, Speciál) se dále dělí na jednotlivé kategorie s počtem produktů a vše navíc komplikují výběrové sady. Jednotlivé produkty jsou tak těžko uchopitelné a nedají se od sebe oddělit.

Sazebník Poštovní spořitelny je zase graficky neuspořádaný, a tudíž málo přehledný. Kapitoly jsou od sebe odděleny číslováním, ale na první pohled není zřejmé, kde kapitola končí a kde začíná. Navíc není úplně jasné, co všechno patří pod jednotlivé druhy účtů.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte více na Peníze.cz:
Interaktivní porovnání nabídky běžných účtů

Společně, nebo zvlášť?

V zásadě existují dva druhy pojetí ztvárnění sazebníku - jedna přehledná srovnávací tabulka, kde klient najde všechny druhy účtů i služeb - tu mají například ČSOB , KB a GE Money Bank. Klient v nich má víceméně hned jasno, co všechno patří do balíčku a co už nikoliv, a kolik ta která služba stojí v rámci účtu i mimo balíčkový účet.

Druhou alternativou je prezentace jednotlivých služeb či účtů zvlášť - tu používají například UniCredit, Poštovní spořitelna či Volksbank. UniCredit má pod každým balíčkovým účtem přehledně vyjmenované, jaké služby klient za zaplacený paušál může zvolit.

Určitou mezivariantou je "hybridní" sazebník, jaký najdeme například u Raiffeisenbank či České spořitelny.

Pro klienta je samozřejmě ideální, když je sazebník v jednom dokumentu (třeba v pdf formátu) a nemusí skákat z jednoho dokumentu či odkazu na druhý. Takový sazebník najdeme například u KB, GE Money či Raiffeisenbank. V jiných bankách lze narazit na rozdělení dokumentu na samostatné sazebníky pro účty, platební styk a další služby.

Autoři: Jan Stuchlík, Peníze.cz a Patrik Nacher, BankovníPoplatky.com

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Nejlevnější účty nabízí menší banky, ukázal průzkum
Sazby ČNB jsou na minimu, ale úvěry nezlevnily
Krize? Banky v Česku vydělaly stejně jako vloni
 

Právě se děje

Další zprávy