Hledá se Absurdita roku. Pište, co komplikuje podnikání

Petr Kučera Petr Kučera
23. 6. 2011 10:30
Řada kritizovaných povinností už zmizela, ale přibyly i nové

Praha - Na nesmyslné byrokratické povinnosti, které zbytečně komplikují podnikání v Česku, chce upozornit pátý ročník ankety Absurdita roku.

Až do září může kdokoliv nominovat kandidáty na tuto "anticenu". Poté porota vybere několik kandidátů, vítěze pak určí hlasování veřejnosti.

Projekt Absurdita roku je součástí podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku, vyhlášených Hospodářskými novinami.

Některé už zmizely...

Řadu "vítězných" absurdit z předchozích ročníků už úřady zrušily. Loňskou prakticky hned po jejím vyhlášení - šlo o povinnost nosit na Českou správu sociálního zabezpečení dokumenty, které úředníci mohou získat online.

Po vyhlášení anticeny za rok 2009 byla ze zákona odstraněna povinnost mít v ordinaci fyzioterapeutů ledničku.

Absurditu roku 2008, přikazující vozit i ekologicky čistou zeminu na skládku, vyřešil nový zákon o odpadech.

Řada podnikatelů už nemusí vést ani takzvanou knihu jízd, která obsadila druhé místo v Absurditě roku 2008.

Také vítěz ročníku 2007 - byrokracie ohledně stánku na výstavě - skončil po novele živnostenského zákona.

Skončila i druhá nejvíce kritizovaná povinnost z roku 2007 - nahlásit úřadu práce služební cestu zahraničního zaměstnance v rozsahu 7 až 30 dní.

... jiné zůstávají

Některé kritizované povinnosti naopak zřejmě jen tak nezmizí, navíc občas přibývají i absurdity.

Firmy tak nadále budou mít určené lhůty, v nichž musí pravidelně vymalovat své prostory, formou vyhlášky.

Ministerstvo zdravotnictví, do jehož kompetence předpis patří, se jej nechystá zrušit a naopak obhajuje jeho potřebnost. Určité úlevy se zřejmě dočkají jen provozovny s maximálně pěti zaměstnanci (podrobněji v tomto článku).

Dalším příkladem je nová povinnost, která přibyla živnostníkům od loňského 1. července. Kromě už stávajících označení totiž musí každou provozovnu označit desetimístným identifikačním číslem provozovny (IČP).

Novinka souvisí se startem zkušební fáze projektu základních registrů, které má naopak přinést méně byrokracie. Prosadilo ji tehdejší vedení ministerstva vnitra.

Nové vedení ministerstva průmyslu a obchodu se už od loňského podzimu chystá tuto povinnost zrušit, návrh však zatím není ani v paragrafovém znění a zřejmě tedy nezačne platit dříve než v roce 2012 (podrobněji v tomto článku).

Na odstranění nebo zjednodušení zbytečné byrokracie, která vadí hlavně živnostníkům a menším firmám, se zaměřuje vloni vzniklá expertní komise při ministerstvu průmyslu a obchodu, vedená náměstkem Bedřichem Dandou.

Čtěte také:
Byrokracie na soudech: Dokaž, že ses právě podepsal
Přísnější bič na firmy i stát. Faktury plaťte do 30 dnů
Úsporný plán: Dvě třetiny živnostenských úřadů skončí

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Italští poslanci vyslovili důvěru vládě premiéra Conteho. Kabinet v úterý požádá o důvěru také druhou komoru Senát, kde ale nemá zaručenou většinu

Zdroj: ČTK
Další zprávy