Finanční arbitr loni řešil dvakrát více sporů. Za zneužití účtu přes Facebook náhradu nepřiznal

ČTK ČTK
16. 4. 2017 17:55
Až dvakrát víc na zahájení řízení mezi klienty a finančními institucemi loni obdržel Finanční arbitr. Spory se týkaly zejména životního pojištění a spotřebitelských úvěrů. Arbitr také zodpověděl víc než 4000 dotazů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Foter.com / Ken Teegardin

Praha - Finanční arbitr loni obdržel proti předchozímu roku víc než dvojnásobek návrhů na zahájení řízení mezi klientem a finančními institucemi. Počet návrhů loni vzrostl až na 1951 a jen za letošní první tři měsíce obdržel arbitr již 350 návrhů.

Spory se týkaly hlavně životního pojištění a spotřebitelských úvěrů. Arbitr také zodpověděl víc než 4000 dotazů. Včetně případů z předchozích let řešil téměř 3000 sporů. Uvádí to zpráva o činnosti arbitra za loňský rok, kterou dostali k projednání poslanci.

Spory ze životního pojištění mají podle arbitrovy zprávy společného jmenovatele, a tím jsou poplatky a provize zprostředkovatelů, které pojišťovny účtují v prvních letech životního pojištění. Vysoký počet těchto sporů znemožňuje arbitrovi jejich rychlejší vyřizování, uvádí zpráva. Loni takto zahájil přes 1100 řízení.

Spotřebitel podle arbitra často ani neví, proč vlastně spor vede. Někteří spotřebitelé také neposkytli potřebnou součinnost a arbitr kvůli tomu musel loni 88 řízení ukončit.

Úřad loni zahájil víc než stovku řízení, která se týkala platebních služeb. Zamítl například návrh klientky, která chtěla, aby jí jedna z tuzemských bank vrátila 110 000 korun. Tyto peníze jí někdo prostřednictvím internetového bankovnictví ukradl z jejího účtu.

Klientku loni v únoru oslovila kamarádka přes facebookový profil a požádala ji, aby za ni zaplatila 126 korun. Klientka se jí snažila vyhovět, ale poté zjistila, že jí z účtu odešlo 110 000 korun. Kamarádka se jí asi za půl hodiny ozvala s tím, že jí někdo "naboural" její profil a že tedy žádost o zaplacení částky nepocházela od ní.

Klientka však předtím podvodníkovi vydávajícímu se za kamarádku na jeho žádost přeposlala přes aplikaci Messenger text autorizační kód textové zprávy z banky a navíc platbu zadala na falešném webovém formuláři na jiných stránkách, než které banka provozuje. Klientka se snažila transakci v bance zastavit a podala i trestní oznámení na policii.

Finanční arbitr na základě předložených dokumentů dospěl k závěru, že pachatel zneužil internetové bankovnictví za aktivní účasti klientky, a to tím, že mu sama sdělila bezpečnostní údaje. Banka také namítala, že o tomto druhu podvodu, kdy se podvodníci snaží vylákat přístupové údaje do internetového bankovnictví prostřednictvím facebooku, informovala své klienty opakovaně už od února 2014.

Finančního arbitra zřídil stát jako orgán mimosoudního řešení sporů mezi klienty a finančními institucemi. Spory se mohou týkat platebních služeb, elektronických peněz, úvěrů, kolektivního investování, investic, životního pojištění, stavebního spoření nebo směňování peněz. Řízení před arbitrem je bezplatné. Tuto funkci zastává od loňského července již ve svém druhém funkčním období Monika Nedelková. Jejím zástupcem je Lukáš Vacek.

 

Právě se děje

Další zprávy