Pětina klientů bank ještě neovládá účet on-line, zjistil průzkum

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
7. 6. 2018 11:00
Kvalita elektronického bankovnictví je pro 84 procent klientů důležitá. Téměř třetina (29 procent) lidí by kvůli němu byla ochotna i změnit banku.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Pouze necelá pětina klientů (18 procent) klientů tuzemských bank nepoužívá žádný elektronický přístup ke svému účtu. Mezi lidmi staršími 60 let jich je více než třetina (36 procent). Vyplývá to z květnového průzkumu agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci mezi tisícovkou respondentů.

Jako důvod, proč elektronické bankovnictví nepoužívají, uvedli zejména to, že jsou zvyklí chodit na pobočku (32 procent), část má obavu o bezpečnost (16 procent) a zbytek nemá vhodné zařízení (osm procent) nebo má nějaké jiné důvody.

Klienti, kteří elektronické bankovnictví používají, se ke svému bankovnímu účtu nejčastěji přihlašují prostřednictvím webového rozhraní banky přes počítač (71 procent). Zhruba 30 procent dotázaných Čechů za tímto účelem využívá mobilní aplikaci na telefonu či tabletu.

Ve věkové skupině od 18 do 29 let věku používá přístup přes mobilní aplikaci už každý druhý oslovený klient. " Lze proto předpokládat, že tento trend poroste a mobilní aplikace budou nabývat na významu," říká Helena Zavázalová z České bankovní asociace. 

Kvalita elektronického bankovnictví je pro 84 procent klientů důležitá. Téměř třetina (29 procent) lidí by kvůli němu byla ochotna i změnit banku.

Dvě třetiny Čechů jsou nyní se svým elektronickým bankovnictvím spokojeny, ukázal průzkum. Jeho přínosy vidí zejména v jeho rychlosti a v tom, že jim šetří čas (oboje 94 procent) a usnadňuje život.

Češi chtějí mít své finance v bance pod kontrolou a on-line bankovnictví vnímají jako pohodlnou (93 procent) a rychlou (92 procent) cestu, jak toho kdykoliv a kdekoliv (90 procent) docílit.

"Od svého on-line bankovnictví klienti vyžadují především jednoduché a přehledné ovládání a dobré zabezpečení," říká Tomáš Hládek, odborník na platební styk a kyberbezpečnost České bankovní asociace.

Mezi nejčastěji využívané funkce elektronického bankovnictví patří provádění plateb, ověřování stavu účtu a správa trvalých příkazů a inkas. Každý osmý respondent uvádí, že si prostřednictvím internetového bankovnictví půjčuje peníze.

Pokud klienti bank chtějí ve svém elektronickém bankovnictví něco změnit, tak je to především zavedení takzvaného multibankingu. Tuto možnost ovládat veškeré své účty u různých bank pod jedním přihlášením by uvítalo 72 procent respondentů.

"Toto téma je nyní velmi aktuální. Podle směrnice PSD2 musí banky umožnit přístup k datům klientů třetím stranám, samozřejmě s jejich souhlasem. Některé banky svým klientům již začínají multibanking nabízet," dodal Hládek.

Další rozvoj on-line bankovnictví bude nejspíš podpořen dalším očekávaným nárůstem uživatelů smartphonů a dostupností internetu.

Téměř polovina dotázaných totiž uvádí, že důvodem, proč zatím nevyužívají mobilní bankovnictví, je buď to, že nemají vhodný telefon (24 procent), nebo na něm nemají přístup k internetu (21 procent). Třetina Čechů se přiklání k názoru, že elektronické bankovnictví kompletně nahradí běžné bankovní poradce. Vstupovat do něj ale nejspíše budou pomocí mobilní aplikace.

 

Právě se děje

před 52 minutami

Ruský ledoborec se dostal do silné bouře a vypověděly mu motory, vyslal signál SOS

Ruský ledoborec, který se nachází s 33 lidmi na palubě u západních břehů Norska, za bouřlivého počasí vyslal tísňové volání. K plavidlu zamířily dva vlečné čluny a záchranný vrtulník. Ruský úřad pro námořní dopravu nicméně vzápětí uvedl, že signál SOS byl vyslán omylem a že loď není v problémech.

Ledoborci Tor západně od norského města Aalesund vypověděly motory, činnost dvou ze čtyř se ale později podařilo obnovit, takže bezprostřední nebezpečí teď ledoborci nehrozí, napsal norský deník Verdens Gang. Situace je ale stále vážná, protože v oblasti je velmi silná bouře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy