Důvěryhodné cestovky budou na webu, říká expert

Veronika Skálová Veronika Skálová, ska
23. 7. 2009 14:55
Na dotazy odpovídal Tomio Okamura
Tomio Okamura odpovídá čtenářům Aktuálně.cz online.
Tomio Okamura odpovídá čtenářům Aktuálně.cz online. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Několik klidných sezón, kdy český trh neopustila žádná větší cestovní kancelář, letos skončilo. Po nečekaném krachu Tomi Tour zůstaly stovky lidí v zahraničí, další přišli o zaplacenou dovolenou a teď čekají, kolik peněz dostanou zpět. Někteří klienti v zahraničí měli potíže s neprofesionálním přístupem delegátů.

Bylo možné z pozice klienta potíže cestovní kanceláře předpokládat? Na co vše mají klienti zkrachovalých kanceláří nárok? Jak poznají, u koho je nákup dovolené bezpečný? Budou letos krachovat další kanceláře? A jak postupovat, když v zahraničí nedostanete zaplacené služby?

Na všechny tyto otázky zná odpověď Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Čtenářům Aktuálně.cz odpovídal online.

Čtěte také:

Oklamali tisíce lidí, a přece je soud ušetřil vězení

Další krachy cestovek ve stylu Tomi Tour se nečekají

Souvislosti krachu Tomi Tour vyšetří policie

Odpovězeno: 23. 07. | 13:05Autor: petr

Otázka: Dobrý den, počítá asociace s vytvořením listiny cestovních kanceláří, které neposkytují solidní služby? Nebo si myslíte, že by měl tak postupovat stát?

Tomio Okamura: Dobrý den, ano, právě dnes jsme oficiálně zveřejnili, že naše Asociace vytvoří veřejně přístupný žebříček důvěryhodnosti cestovních kanceláří. Bude se posuzovat v tuto chvíli 11 interních kritérií, bohužel nemám zde prostor to rozepisovat, ale mrkněte na internet a už to dnes některá média podrobně vydala. Všichni občané si tak budou moci ihned na našem webu překontrolovat, zda-li jejich CK nemá znaky problémové CK či zda-li nekrachuje. Vyzveme všech téměř 950 Ck v Čr, aby se k hodnocení přidaly. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:09Autor: Monika

Otázka: Dobrý den,
zak
jímalo by mě, jakou máte jako asociace zkušenost s ck invia, která zprostředkovává zájezdy jiným ck. Mylíte, že pracují jen pro dobré ck? Děkuji

Tomio Okamura: Dobrý den, CA Invia znám velice dobře a myslím, že se také snaží vyžadovat kvalitu, jelikož pakliže mají na nějakou CK více stížností, tak jí pak vyřazují z databáze. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:13Autor: Martin

Otázka: Dobrý den, Chtěl jsem se zeptat jak je to s vyhláškou, která přikazuje cestovím kancelářím uvádět celkovou cenu zájezdu tj. včetně polatku a různých tax?

Tomio Okamura: Dobrý den, nejedná se o vyhlášku, ale o novelu zákona o cenách. Myslím, že naše Asociace nalezla s politiky kompromisní řešení. CK budou muset uvádět do součtu všechny ceny, které znají v okamžiku nabídky zájezdu. Pakliže je však v okamžiku nabídky nějaká cena neznámá, což se stává například u palivového příplatku, tak ji bude moci nadále logicky CK vydělit. Například palivový příplatek u charterových zájezdů totiž mnohdy vyúčtovávají letecké společnosti ( např. ČSA) cestovním kancelářím dokonce až zpětně. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:14Autor: Tomáš

Otázka: Dobrý den, je v pořádku, že byla Tomi Tour pojištěna u slovenské pojišťovny? Když si koupím zájezd u české CK a ta zkrachuje, musím řešit vrácení peněz de facto v zahraničí, což mi nepřipadá úplně v pořádku. Nechtěl bych být na místě zákazníků Tomi TOur. Děkuji

Tomio Okamura: Dobrý den, z hlediska zákona je to v pořádku. Stejně tak jsou některé české CK pojištěny například u německé pojišťovny. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:16Autor: Adam

Otázka: Zdravím. Zajímalo by mě, kolik je u nás skutečně dobře fungujících, solidních a profesionálních CK a CA?

Tomio Okamura: Dobrý den, v ČR máme téměř 950 CK a asi mi také potvrdíte, že stížnosti slyšíte pravidelně pouze na několik z nich. Myslím, že vetšina CK v ČR jsou solidní. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:17Autor: Monča

Otázka: Co znamená, když na stránkách asociace nemůžu najít ck shenkos? Znamená to, že tato ck je neseriozní? ?áte s touto ck nějakou zkušenost? Můžu být v klidu?

Tomio Okamura: Dobrý den, pakliže není CK členem naší Asociace ( AČCKA) , tak to znamená, že se nezavázala dodržovat náš etický kodex chování vůči zákazníkovi a obchodním partnerům. Závěr si z toho už musíte udělat sám..... Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:20Autor: Dana

Otázka: Dobrý den Tomio,
ráda bych znala Váš názor na to, zda není naše republika přehlcena cestovními kancelářemi. Např. v Německu funguje jen několik cestovních kanceláří a jejich služby jsou na vysoké úrovni + je prima, že cena zájezdu je konečná a neobsahuje žádné další "skryté poplatky". Děkuji.

Tomio Okamura: Dobrý den, myslím, že počet CK v ČR je v současnosti již na té nejzašší hranici. Nyní se ještě uživí, ale jestli jich bude více než 1000 ( nyní je jich cca 950), tak už to bude asi moc. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:25Autor: Petr

Otázka: Stávají cestovní kanceláře p.Breznena máte ve své asociaci. Pod ne, omlouvám se. Jak je možné Vám věřit, když spolupracujete s takovými lidmi, kteří se po krachu CK Travely stali multimilionáři, žijíci oproti okradeným klientům v nepředstavitelném přepychu.

Tomio Okamura: Dobrý den, v naší Asociaci ( AČCKA) nikdy pan Breznen, CK Travela ani jiné firmy spojené s tímto člověkem či jeho společníkem panem Attlem nebyly. To si omylem pletete s jednou z několika dalších Asociací v ČR ( ACK ČR), tam dělal pan Breznen dokonce i předsedu celé této Asociace ( ACK ČR). My bychom nikdy do naší Asociace ( AČCKA) nepřijali osoby, které nemají čistý štít. Ale to myslím v současnosti platí i pro kolegy z dalších organizací. Přeji hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:36Autor: Ivan Kalvoda

Otázka: Dobrý den, mohl by jste nám napsat s kterou ck by jste se nebál letět na dovolenou? Určitě by to mnohým pokohlo. Každopádně, ale chápu když řeknete že to nejde.

Tomio Okamura: Dobrý den, všechny CK sdružené v naší Asociaci ( AČCKA) se dobrovolně zavázaly dodržovat etický kodex chování vůči klientům a obchodním partnerům. Takže to je moje doporučení, jelikož právní řád ČR nám ani nedává jinou možnost, jak by mohl klient solidní CK rozpoznat. Jak jsem však již poznamenal v úvodu dnešního chatu, připravujeme veřejně přístupné hodnocení důveryhodnosti všech CK v ČR, doufám, že by to mohlo být na sezonu 2010 připraveno. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:40Autor: Světlana

Otázka: Dobrý den!
Jak je na tom ČR s počtem cestovních kanceláří a agentur? Je jich u nás moc na to, aby se mohly uživit (a proto krachují)? Nebo málo na to, aby si konkurovaly (a lidé byli spokojenější)? Jak obstojíme ve srovnání se světem?

Tomio Okamura: Dobrý den, mám jednoduchou odpověď, v ČR máme cca 950 CK a zatím ukončily činnost letos tři, což vzhledem k celkovému počtu není mnoho. Dám Vám jedno srovnání, podle mezinárodních statistik zkrachovalo od roku 2000 v zemí původní 15 EU tzn. v západní Evropě, více než 50 leteckých společností. Ty navíc nejsou ze zákona pojištěny proti úpadku, takže desetitisícům západoevropanů zůstali v okamžiku v rukou kmísto letenek pouze bezcenné papírky. Z toho vyplývá, že situace v ČR není nijak nestandartní. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:41Autor: Hana

Otázka: Klienty Tomi tours jsme byli před dvěmi lety s tehdy tříletým synem se kterým jsem nějaký čas strávila i na místní klinice. Byli jsme naprosto spokojeni. Škoda, že zkrachovala. Jak je to u Vás? Využíváte služeb cestovní kanceláře?

Tomio Okamura: Dobrý den, jelikož mám svoji CK, tak využívám služby svojí CK. Jinak, jsem rád, že jste byla se službami CK spokojena. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:43Autor: David

Otázka: Dobrý den pane Okamuro. Speciální otázka - nevíte zda cest. kancelář odpovídá například i za škodu na zdraví klienta, když havaruje dopravce, jehož si najala? Mně se z § 852j odst. 2 zdá, že i za toto je kancelář odpovědná...ale vím že je to spíš na právníky. Děkuji

Tomio Okamura: Dobrý den, ano, CK je odpovědná za nemajetkovou újmu klienta v rámci služeb poskytnutých v rámci cestovní smlouvy. Potvrdil to v ČR rozsudek v kauze Nažidla. Je však potřeba detailně posoudit každý případ, v tak závažné a obtížně uchopitelné věci, jako je nemajetková újma, nemůžeme jednoduše paušalizovat. Přeji hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:45Autor: Veronika Ž.

Otázka: Dobrý den, když si chci koupit zájezd prostřednictvím agentury, musí mi tato sdělit, od které cestovní kanceláře zájezd je? Pokud ano, tak v jaké fázi? Ještě před uzavřením smlouvy? děkuji

Tomio Okamura: Dobrý den, ano, musí Vám to sdělit, zákon však neurčuje, v jaké fázi. Nejpozději však v okamžiku před podpisem cestovní smlouvy. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:54Autor: remaker

Otázka: Dobrý den, chtěl by sem se zeptat,jak velká je šance, že mi klienti zkrachovalé CK Tomi Tour nedopadneme stejně,jako klienti CK Travela,kteří nedostali zpět své peníze ani po cca 12letech.Jinak tím co se stalo s CK Tomi Tour jsem silně znechucen a přestávám věřit cestování prostřednictvím CK. Děkuji

Tomio Okamura: Dobrý den, tady je velký rozdíl. CK Travela zkrachovala v době ( rok 1997), kdy ještě neexistovalo povinné pojištění proti úpadku. Proto se musí klienti tak zdlouhavě domáhat svých nároků. Povinné pojištění proti úpadku bylo zavedeno v roce 1999, proto klienti Tomi tour s platnými cestovními smlouvami peníze dostanou, je na to dokonce zákonná lhůta 6 měsíců. Na základě nejnovějších informací předpokládáme, že by klienti Tomi tour mohli dostat 100% ze zaplacené částky. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:55Autor: Kuba

Otázka: Milý Tomio, jsem taky klient TomiTour, naštěstí Čedok nás vezme na Krétu do lepšího hotelu a ještě dokonce za podobnou cenu... :-) Můj dotaz: Máte nějaké indicie, v jakých částkách se bude pohybovat vyplácená pojistka? Díky

Tomio Okamura: Dobrý den, na základě posledních poznatků by to mohlo být 100%. Hezký den a držím palce, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 13:57Autor: roman

Otázka: Zdravím vás, myslíte si, že jsou u nás zákazníci dostatečně chráněni před pany Fishery? A jak je vůbec možné, že Fisher už potřetí podnikal v tom samém oboru, když měl za sebou takovou historii? Byla Tomi tour ve vaší asociaci?

Tomio Okamura: Dobrý den, Tomi tour nebyl členem naší Asociace a nezavázal se tím dodržoval náš etický kodex, přestože jsem ho ke vstupu do Asociace již v minulosti vyzýval. A co se týče podnikání pana Fischera, žijeme v právním státě, takže dokud nebude osoba pravomocně odsouzena, tak může podnikat v cestovním ruchu i nadále. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:01Autor: Honza

Otázka: Dobrý den, četl jste případ turistů v Turecku, kteří byli ze strany delegátky Tomi Tour téměř vydíráním nuceni zaplatit za transfer na letiště 30 EUR na osobu? Kdy jim hrozili, že je v noci vysadí kdesi u cesty, pokud nezaplatí? Jak byste se v takovém případě bránil Vy? Na místě,po návratu domů?Díky

Tomio Okamura: Dobrý den, již v sobotu jsme vyzvali takto postižené klienty, aby podali na delegátku trestní oznámení pro podezření z trestného činu vydírání a omezování osobní svobody. A podle mých informací již policie koná. Je to otřesný případ a naše Asociace již nikdy nechce, aby se něco takového vůči klientům opakovalo. Požádali jsme o exemplární vyšetření tohoto případu. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:03Autor: Veronika

Otázka: Dobrý den, když se chystám na dovolenou s malou cestovní kanceláří, jak zjistím, jestli má potřebná pojištění a podobně? Mají povinnost to někde uvádět nebo mi to sdělit na požádání? Děkuji

Tomio Okamura: Dobrý den, každá CK musí ze zákona předložit klientovi k nahlédnutí kopii certifikátu o pojištění proti úpadku. A to také na internetu. Kdo Vám ho neukáže, běžte si koupit zájezd jinam. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:05Autor: Miriam

Otázka: Preji krasny den! Na uvod Vas chci povzbudit, jste moc sympaticky a rozumny clovek a moc vam fandim. A aby byla i otazka - pri soucasnych podminkach na trhu - kterou by jste doporucil cestovni kancelar jako nejserioznejsi? Osobne se mi zda nejduverihodnejsi Cedok. A Vam?

Tomio Okamura: Dobrý den, děkuji za milý mail. Mně připadají seriozní například všechny CK, které se dobrovolně zavázaly dobržovat etický kodex a tím pádem jsou členem Asociace ( AČCKA). To je zcela transparentní měřítko. Nemůžu tady totiž doporučovat jména konkrétních CK, prosím o pochopení. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:07Autor: Ivana

Otázka: Zdravím. Omlouvám se, ale trochu odjinud. Moc se mi líbil pořad Den D s Vámi. Prozdradíte, do čeho byste nejraději investoval? Co u nás podle Vás absolutně chybí? Třeba v cestovním ruchu, ať zůstaneme u tématu?

Tomio Okamura: Dobrý den, co se týče Den D, již zítra začínáme natáčet 2.řadu, bude se vysílat od ledna do března příštího roku. A co mi chybí ? Větší slušnost mezi lidmi, méně závisti a nevraživosti, bylo by nám tady hned lépe. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:10Autor: vg

Otázka: Proc U Vejvodu tocej porad podmiraky?

Tomio Okamura: Dobrý den, s pivnicí U vejvodů nemám již mnoho let vůbec nic společného. Prodal jsem svůj podíl hned v okamžiku, když jsem pochopil, že mně tam různí lidé okrádají, přestože mají jasné pokyny, chovat se poctivě a férově.
Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:11Autor: Irena

Otázka: Dobrý den pane Okamuro, patřím mezi okradené zákazníky CK Travela a nechce se mi vůbec věřit, že manažeři skončili pouze s podmínkou. Nemůže za tímto výsledkem být korupce soudních úředníků? A nemůže být výsledek brán jako precedens pro vyšetřování pana Fišera a spol? Děkuji za odpověď

Tomio Okamura: Dobrý den, nám včerejší rozsudek také nepřipadá jako adekvátní a myslíme si, že je to také špatný signál pro veřejnost. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:13Autor: Dana Černá

Otázka: Dobrý den,
chtěla bych se Vás zeptat, proč dnes 20 let po revoluci v ČR nefungují pravidla jako v každé jiné zemi na západ od nás. Vždyť se ty mechanizmy (právní normy, reklamace,úplné ceny, pojištění s plněním)ochrany klientů daly přinejmenším opsat.

Tomio Okamura: Dobrý den, mohu Vás ubezpečit, že v rámci našeho vstupu do EU, máme naší legislativu harmonizovanou s legislativou EU. Ale sama víte, že spousta věcí je také o lidech samotných a tady je zřejmě ten zakopaný pes. Například rychlost soudních řízení je u nás katastrofální viz. všerejší trozsudek nad zkrachovalou CK Travel vynesený až po 12 letech !!!! Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:14Autor: Ricky

Otázka: Dobrý den, zajímalo by mě proč CK nabízejí LastMinute např. teď v červenci ale odlet je až cca. za měsíc! Přijde mi to jako klasický zájezd

Tomio Okamura: Dobrý den, zákon nestanovuje pro Last minute žádná kritéria, takže je to zcela na marketingové strategii dané CK. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:15Autor: [email protected]

Otázka: Pane Okamuro, cestovky mě naštěstí netrápí, ale chci Vám i ostatním investorům moc poděkovat jak jste skvělí v účasti pořadu DEN D. Hodně zdraví, štěstí a úspěchů v osobním i pracovním životě Vám všem

Tomio Okamura: Dobrý den , děkuji za milou zprávu, už od zítřka natáčíme 2.řadu, bude se vysílat od ledna. Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:18Autor: Nihilist

Otázka: Bohužel dnes a denně se člověk setkává s neseriozním přístupem,s amatérismem a fušeřinou i u cestovek,které se zašťiťují členstvím ve Vámi reprezentované asociaci.Jste zajisté zdatný mediální showman,pane Okamuro, nicméně mě existence asociace CK po krachu Tommi příjde zbytečná.Nemáte ten pocit?

Tomio Okamura: Dobrý den, CK Tomi tour se již v minulosti odmítla přidat formou členství k etickému kodexu naší Asociace ( AČCKA) a nebyla tedy členem. Odpovím Vám otázkou. Když tedy znáte naší Asociaci, proč si kupujete zájezdy od CK, která se nezavázala dodržovat etický kodex naší Asociace ? Hezký den, Tomio

Odpovězeno: 23. 07. | 14:22Autor: Vídenak

Otázka: Vy jste poslední dobou v mediích více než Paroubek. Uvažujete o tom, že byste vstoupil do české politické síně slávy?

Tomio Okamura: Dobrý den, o politice nyní neuvažuji, jelikož mně neláká hádání, pomluvy a tahanice. Já se radši soustřeďuji na svoji práci. A navíc, zásadně bych si pohoršil i z hlediska příjmů a to i oproti premiérovi či prezidentovi. Takže bych musel cítit skutečně obrovskou podporu od lidí, abych se tímto směrem vydal a pak bych určitě svoji práci zase dělal rád.

Děkuji tímto všem čtenářům Aktuálně.cz, přišlo mi mnoho dotazů a bohužel není možné na všechny odpovědět, prosím o pochopení, bral jsem to pokud možno postupně. Hezký den a přeji Vám vše dobré, Tomio Okamura


 

Právě se děje

Další zprávy