Chcete Banku roku, nebo Nejlepší banku? Vyberte si

Petr Kučera Petr Kučera
5. 3. 2010 6:00
Kvalitu tuzemských bank už hodnotí čtyři různé soutěže
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Druhý ročník soutěží Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna odstartovala agentura Bison & Rose. Zákazníkům má říci, kdo nabízí nejvýhodnější služby.

Podobné cíle má ale přinejmenším i soutěž Banka roku, jejíž organizátor - poradenská společnost Fincentrum - chystá už devátý ročník. Na hodnocení produktů se pak zaměřuje soutěž Zlatá koruna. Letos navíc startuje i zcela nový projekt Vstřícná banka.

"Naše ocenění Nejlepší banka či pojišťovna nezískají finanční ústavy pouze na základě sympatií, ale díky porovnání řady objektivních kritérií," vysvětluje rozdílný přístup organizátorů Pavel Richter z agentury Bison & Rose. Vyhlašovatelem cen Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna jsou Hospodářské noviny, partnery pak společnosti KPMG a IBM.

V loňském prvním ročníku získaly titul UniCredit Bank a Česká pojišťovna, na stříbrných pozicích skončily Česká spořitelna a ČSOB Pojišťovna, bronz si odnesly Komerční banka a Allianz pojišťovna.

Produkty i hospodářské výsledky - půl na půl

Organizátoři soutěží Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna se snaží být co nejobjektivnější. "Společnosti porovnáváme nejen podle množství produktů a služeb, ale také podle výhodnosti sazeb, cen, dostupnosti služeb či komunikace," říká Richter. Kvalita produktů tvoří polovinu celkového hodnocení.

Druhou polovinu pak tvoří hospodářské výsledky jednotlivých finančních institucí, tedy například meziroční změna podílu na trhu, rentabilita, efektivita nebo kvalita úvěrů.

Výsledky budou vyhlášeny až ve druhé polovině června. Soutěže sice v názvu nesou označení 2010, klientům však zpětně poskytnou údaje především za loňský rok.

Přinejmenším polovina hodnocení - hospodářské výsledky - se totiž vztahuje k roku 2009. "Druhou polovinu kritérií, tedy kvalitu produktů, sledujeme průběžně - půjde tedy nejen o data z roku 2009, ale také z prvních měsíců roku 2010. Výsledkem bude průměr šesti hodnocení v různé době," upřesňuje Richter.

O dvou speciálních cenách - Bankovní inovátor a Pojišťovací inovátor - bude moci hlasovat veřejnost na webu www.nejbanka.cz zhruba od konce dubna. Finanční ústavy do nich mohou samy nominovat produkty, služby nebo přístup, který považují v porovnání s konkurencí za výjimečný.

Nejlepší? Spíše nejuniverzálnější, bouří se bankéři

Přes snahu o co nejobjektivnější a nejotevřenější přístup (například podrobné zveřejnění kritérií) se však pravidla nelíbí zástupcům některých bank a pojišťoven.

Vadí jim, že do podrobnějšího zkoumání vybrali organizátoři jen 10 bank a 15 pojišťoven. Rozhodujícím kritériem pro výběr (nominaci) přitom byla šíře produktové nabídky.

Z podrobného hodnocení - a tedy možnosti uspět v soutěži - jsou tak vyřazeny například mBank, Pojišťovna České spořitelny nebo pojišťovna AEGON.

Hospodářské noviny sice zveřejní i dílčí vítěze v jednotlivých oborech (produktech), zmíněné společnosti však do něj nebudou zařazeny.

"Považujeme to za určitou diskriminaci specializovaných finančních ústavů. Klienti se dozví jen část toho, jaká ve skutečnosti nabídka bank vlastně je. Vždyť některé naše produkty jsou odborníky pravidelně hodnoceny mezi nejlepšími," říká například mluvčí mBank Pavla Renčínová.

"Spíše než Nejlepší banka a pojišťovna by se soutěž měla jmenovat Nejuniverzálnější banka a pojišťovna," navrhuje proto Michal Hazi, mluvčí Pojišťovny České spořitelny.

O Bance roku rozhoduje porota

Zatímco Nejlepší banku a pojišťovnu tak mají určit objektivní data (byť o předvýběru soutěžících a nastavení kritérií rozhodují organizátoři), vítěze "konkurenčních" cen Banka roku většinou volí odborná porota.

Ta rozhoduje o vítězích deseti z dvanácti kategorií, a to korespondenční formou pod notářským dohledem. V jedné kategorii hlasuje veřejnost, v jedné pak sami bankéři (volí mezi sebou Bankéře roku).

Porotu tvoří zhruba padesát odborníků z finanční oblasti, státní správy, akademické a politické sféry a zástupců předních korporací v České republice. Pořádající společnost Fincentrum garantuje, že žádný z porotců není zaměstnán v hodnocených institucích či jinak zainteresován na výsledcích.

Nejlepší produkty hodnotí Zlatá koruna

Prestiž mezi lidmi z oboru si vysloužila i třetí podobná soutěž - Zlatá koruna. Pořádá ji společnost pdMEDIA, generálním partnerem je poradenská firma OVB Allfinanz.

Zlatá koruna - na rozdíl od zmíněných dvou soutěží - nehodnotí především instituce, ale konkrétní finanční produkty. Právě probíhá její osmý ročník. Udělovány jsou tři hlavní ceny - Novinka roku, Cena veřejnosti a Cena podnikatelů, porota oceňuje i nejlepší produkty v patnácti kategoriích.

Hledá se i Vstřícná banka

Tento týden navíc začal zcela nový projekt - celoroční průběžné hodnocení retailových bank s názvem Vstřícná banka. Pořádá ji server BankovniPoplatky.com, generálním partnerem je i v tomto případě OVB Allfinanz.

"Tento rating bank chce podávat komplexní, odborné, nezávislé a úplné informace o stavu, pozici a kvalitě nabídky retailových bank," říká Patrik Nacher, provozovatel webu BankovniPoplatky.com. Projektu se účastní 12 bank s celostátní působností a základní nabídkou bankovních služeb.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Za co Češi platí bankám? Známe 10 nejhorších případů
Chcete půjčku? Stát vás ochrání. Přečtěte si jak
Titul Nejlepší firma je téměř pro všechny. Za pár korun
"Projekt Vstřícná banka nechce vytvářet žebříčky úspěšnosti bank, ale průběžně sledovat vývoj nabídky služeb a produktů, image, úroky, poplatky a další kritéria," upřesňuje Nacher. Hodnocení bude vždy čtvrtletní.

Hodnotí se hlavně tři parametry. Zatímco bankovní poplatky posuzuje web BankovniPoplatky.com, produkty a služby hodnotí odborná porota, image banky pak posuzuje veřejnost (registrovaní hlasující).

 

Právě se děje

Další zprávy