Česká spořitelna nejslušnější bankou

Karolína Kučerová
6. 9. 2006 0:00
Česká spořitelna je nejslušnější bankou. Server www.bankovnipoplatky.com vyhlásil před několika měsíci anketu o nejslušnější banku. Před několika dny publikoval výsledky. Uvnitř: výsledky ankety
Foto: Profimédia

Hodnocení: 4 kategorie

To, jak jsou klienti s bankou spokojeni, hodnotila anketa serveru www.bankovnipoplatky.com podle několika kritérií:
- banka s nejnižšími poplatky,
- banka s nejpřehlednějším sazebníkem,
- banka s nejsrozumitelnějšími obchodními podmínkami,
- banka s nejlepším servisem pro klienty.

Česká spořitelna se umístila na prvním místě hned ve 2 výše uvedených kategoriích. Stala se bankou nejpřehlednějším sazebníkem a nejsrozumitelnějšími obchodními podmínkami. Ve zbývajích kategoriích obsadila Česká spořitelna 2 místo.

V každé kategorii se z každé IP adresy dalo hlasovat jen jednou, a v celkovém hodnocení se sčítaly hlasy ze všech kategorií dohromady. Celkem došlo v každé kategorii 2500 2900 hlasů. Následující tabulky shrnují výsledky ankety.

banka celkové pořadí poplatky sazebník obchodní podmínky servis pro klienty
Česká spořitelna 1. (25%) 2. (24%) 1. (25%) 1. (26%) 2. (24%)
eBanka 2. (19%) 3. (16%) 2. (18%) 2. (16%) 1. (25%)
Poštovní spořitelna 3. (16%) 1. (25%) 3. (14%) 3. (13%) 4. (10%)
ČSOB 4. (9%) 4. (8%) 4. (10%) 4. (9%) 3. (10%)
HVB Bank 5. (7%) 5. (6%) 6. (7%) 6. (7%) 6. (7%)
Komerční banka 6. (6%) 6. (5%) 7. (6%) 7. (6%) 5. (7%)
GE Money Bank 7. (6%) 8. (3%) 5. (7%) 5. (9%) 7. (5%)
Waldviertler Sparkasse von 1842 8. (3%) 7. (4%) 8. (3%) 8. (3%) 9. (2%)
Živnostenská banka 9. (3%) 9. (3%) 9. (3%) 9. (3%) 8. (3%)
Citibank 10. (2%) 10. (2%) 10. (3%) 11. (2%) 11. (2%)
Raiffeisenbank 11. (2%) 11. (2%) 11. (2%) 10. (2%) 10. (2%)
Volksbank 12. (1%) 13. (1%) 12. (1%) 12. (1%) 12. (1%)
Bawag Bank CZ 13. (1%) 12. (1%) 13. (1%) 13. (1%) 13. (0%)
Oberbank AG pobočka ČR 14. (0%) 14. (0%) 14. (0%) 14. (0%) 14. (0%)
PPF Banka 15. (0%) 16. (0%) 15. (0%) 16. (0%) 15. (0%)
IC Banka 16. (0%) 15. (0%) 16. (0%) 15. (0%) 16. (0%)

Pochopitelně, dělat z výsledků nějaké extrémní závěry nelze z mnoha důvodů:

1. Jedná se o anketu, takže zde fungoval samovýběr respondentů odpovídá jen ten, kdo chce.

2. Je nabíledni, že čím víc klientů banka má, tím víc klientů se může vyjadřovat k jejím službám - a to jak v negativním, tak i v pozitivním smyslu. Vítězství banky s několika málo pobočkami se tak čekat rozhodně nedalo.

3. Na druhou stranu, nejde jen o počty klientů: Jedna z největších bank a opakovaný vítěz soutěží o banku roku, Komerční banka, se pohybuje mezi 5. a 7. místem a dotahuje se na ni i regionální WSPK. Roli tu může hrát i přístup klientů jednotlivých bank na internet a jejich zájem o problematiku bankovních poplatků.

4. Hodně záleží i na loajalitě klientů; i v tiskové zprávě k výsledkům se uvádí, že v tomto ohledu výrazně vynikla ČS, a i eBanka je známa tím, že spokojení klienti si její systém vzdálené správy účtu nemůžou vynachválit.

5. Nejen loajalitou, ale i dojmy může být hlasování ovlivněno v kategoriích, s nimiž klienti nepřicházejí denně do styku: ruku na srdce, studovali jste pečlivě celé obchodní podmínky své banky?

Co na to banky

I přesto může být zajímavé, jak na výsledky reagují samotné bankovní ústavy. Banky, které se umístily na prvních místech, neskrývaly svou spokojenost (ČS, PS, eBanka).

Časté ale byly metodické výtky (viz výše) - ty prezentoval například mluvčí ČSOB (zdůraznil projevy loajality) nebo ředitel marketingu Volksbank (měřila se spíše znalost banky než obeznámenost s jejími službami).

Celá řada bank také zdůraznila, že víc dá na průzkumy trhu a průzkumy spokojenosti svých zákazníků (např. RB, ČS, Volksbank), názory získané v anketě ale nezatracují (PS, eBanka).

Další banky (např. HVB Bank, GE Money Bank, Komerční banka) na zaslané otázky neodpověděly.

Ankety: ano, ale k čemu

Asi se shodneme, že anketa opravdu není vědecky přesným postupem, jak změřit kvalitu služeb nebo spokojenost lidí. Na druhou stranu, diskuse je a výměna zkušeností je vždycky potřebná.

Navíc, jedna anketa serveru www.bankovnipoplatky.com už účinek měla: rozvířila diskusi anketou o nejabsurdnější poplatek, v níž s přehledem vyhrál poplatek za zrušení účtu. A hle - Poštovní spořitelna a eBanka se ho v minulých měsících rozhodly zrušit, tak možná anketa měla svůj dopad...

Proto možná nebude na škodu se k tomuto trendu připojit: Je něco, co se týká bank a co by podle vás měla veřejnost zhodnotit?

Zahrajte si s námi naši INVESTIČNÍ  HRU! Pobavte se, vydělávejte a vyhrávejte hodnotné výhry každý den!

 

Právě se děje

Další zprávy