reklama
 
 

Češi teď více utrácejí a investují a méně spoří, zjistili statistici

2. 8. 2018 11:30
Domácnosti sice odkládají menší část příjmů ve formě úspor, ale zvýšily svou investiční aktivitu

Praha - Domácnosti v posledním období utrácejí rychleji, než o kolik rostou jejich příjmy, což vede mimo jiné k tomu, že obyvatelé méně šetří. Míra úspor činila v letošním prvním čtvrtletí 8,4 procenta, byla tak na nejnižší úrovni od roku 1999. Uvedl to Český statistický úřad (ČSÚ).

Naproti tomu ale domácnosti více investují. Míra investic podle ČSÚ vzrostla v 1. čtvrtletí na 9,3 procenta a byla nejvyšší od konce roku 2010.

Očekávání domácností ohledně hospodářského vývoje jsou podle ČSÚ stále pozitivní. Úroveň původního maxima ukazatele o důvěře spotřebitelů v ekonomiku z roku 2006 byla překonána už na přelomu let 2015 a 2016. Od té doby důvěra sílí.

Nízké obavy spotřebitelů z ekonomického vývoje potvrzuje zrychlení růstu spotřebních výdajů obyvatel. Domácnosti začaly víc utrácet už na začátku minulého roku. V letošním 1. čtvrtletí se spotřební výdaje na obyvatele reálně zvýšily ve srovnání s předchozím kvartálem o 5,5 procenta.

Mimořádně silný byl i reálný přírůstek celkových peněžních a nepeněžních příjmů na obyvatele, když v porovnání s předchozím čtvrtletím činil 4,2 procenta.

"Výsledkem toho, že domácnosti více utrácely a jejich příjmy nerostly tak rychle, bylo i snížení míry úspor. Míra úspor dosahovala v prvním čtvrtletí 8,4 procenta. To je nejméně v celé časové řadě od roku 1999. Tento pokles trvá od loňska," uvedl předseda ČSÚ Marek Rojíček.

Statistici ale zároveň uvádějí, že domácnosti sice odkládají menší část příjmů ve formě úspor, ale zvýšily svou investiční aktivitu. "Míra investic roste už několik let a v prvním čtvrtletí byla nejvyšší od konce roku 2010. Domácnosti tradičně investují hlavně do bydlení, kam směřují až tři čtvrtiny jejich výdajů," dodala analytička ČSÚ Karolína Súkupová.

autor: ČTK | 2. 8. 2018 11:30

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama