reklama
 
 

Češi více utrácejí za šperky. Podívejte se na kámen za 15 milionů i na výrobu v Praze

28. 9. 2017 19:27
Nahlédli jsme do výrobny diamantových šperků, využívají tu i 3D tisk | Video: František Grossmann |  01:57
Bohatí Češi nakupují stále více šperků. Většina z nich proto, aby zkrášlila sebe či své blízké. Část z nich ale bere klenoty jako investici, která se jim má zhodnotit. Jejich podíl roste.

Praha - Češi investují více peněz do nákupu drahých šperků. Za prvních osm měsíců roku za ně utratili téměř o polovinu více než ve stejném období roku 2016. Odhaduje to společnost ALO diamonds, která vyrábí šperky 20 let.

Podle ní roste podíl lidí, kteří si šperk kupují jako investici, protože věří, že jim přinese lepší zhodnocení než akcie či zlato.

Obrat firmy, který se ročně pohybuje ve stovkách milionů korun, se od ledna do srpna meziročně zvedl o 48 procent. Většina Čechů sice kupuje šperky jako pěkný dárek, nicméně čtvrtina z nich si je v posledních letech pořizuje jako investici, na kterou se složí často i širší rodina. A právě podíl této skupiny výrazně vzrostl. Útraty této skupiny zákazníků meziročně stouply o 86 procent. 

"Výhodou investičních šperků je, že jejich hodnotu neutváří pouze ceny surovin, ale také zpracování a design. Pořízení klenotů je stejné jako nákup významných uměleckých děl, která se předávají potomkům jako rodinné dědictví," konstatuje Alojz Ryšavý, majitel ALO diamonds.

Zhodnocení takového šperku může být podle něj velmi zajímavé. "V roce 2011 jsme prodávali například prsten Mathilde z bílého zlata s diamanty a smaragdem za zhruba 108 tisíc korun, dnes bychom ho prodávali za 163 tisíc. Prsten Lady Heaven z bílého zlata s diamanty a tanzanitem, který stál v roce 2012 zhruba 476 tisíc korun, bychom dnes prodávali za 767 tisíc," říká Ryšavý.

Co dělá diamant diamantem? Aby byl prodejný, musí mít certifikát | Video: František Grossmann |  01:57

Vzhledem k tomu, že většina surovin je nakupována v dolarech, rostoucí hodnotu šperků podporuje i oslabující koruna vůči dolaru.

Nejčastějšími zákazníky jsou muži, kteří je kupují většinou pro své blízké. V poslední době však roste i podíl žen, které nakupují klenoty pro sebe.

Zatímco před pár lety tvořily sedmdesát procent všech prodejů prsteny, dnes to je necelá polovina. Žádanějšími se naopak stávají náhrdelníky, náušnice a náramky.

ALO diamonds, které zaměstnává 70 zlatníků a designérů, ročně zpracuje 250 až 350 tisíc diamantů. Vzhledem k tomu, že jeden šperk může obsahovat pouze jeden diamant, ale také několik set, firma měsíčně vyrobí zhruba tisíc klenotů. Ty nejlevnější stojí několik tisíc korun a většina zákazníků si kupuje šperky v cenovém řádu desítek tisíc korun.

Nejdražší jsou šperky s růžovým diamantem, který patří mezi nejvzácnější. Prsten s takovým diamantem stojí 13,8 milionu korun, což je také nejdražší šperk, který firma ve své historii nabízí. "I na tento prsten už máme kupce, který ho pořizuje jako investici," doplňuje Ryšavý. 

autor: Iva Špačková | 28. 9. 2017 19:27

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama