Budvar potrestán za zneužití olympiády. Poprvé v Česku

Petr Kučera Petr Kučera
4. 6. 2009 21:28
Český olympijský výbor uspěl u soudu

Praha - Český olympijský výbor uspěl ve více než tři roky trvajícím sporu se společností Budějovický Budvar. Žaloval ji ohledně údajného zneužití olympijské symboliky v době zimní olympiády v Turíně v roce 2006. Českobudějovický krajský soud rozhodl, že Budvar musí zaplatit odškodné 2,25 milionu korun.

Podle advokáta Jana Šťovíčka, který olympijský výbor zastupuje, je rozhodnutí první svého druhu v České republice. Soud využil zákon o ochraně olympijských symbolů, který zakazuje jejich využívání bez souhlasu výboru.

Bob a Dave v problémech

Budějovický Budvar nasadil v době turínské olympiády televizní reklamu se svými příznivci - cizinci Bobem a Davem. Proti kampani, používající termín Hokejiáda, vzápětí protestoval Český olympijský výbor. Škodu, kterou mu Budvar způsobil, vyčíslil na desítky milionů korun. Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul hlavně Plzeňský Prazdroj, který je jedním z generálních partnerů tuzemského výboru. Další světový konkurent českobudějovické firmy, americký Anheuser-Busch, je pro změnu oficiálním dodavatelem Mezinárodního olympijského výboru.

Krajský soud v Českých Budějovicích reagoval rychle: Už 15. února 2006, tedy ještě během turínské olympiády, vydal předběžné opatření. Budvaru uložil, aby se v reklamě a prodeji zdržel kritizovaných kroků až do doby, než bude spor vyřešen v řádném soudním řízení.

Zástupci Budvaru reklamu stáhli, s obviněním ale nesouhlasili. „Nemyslíme si, že bychom porušili Olympijskou chartu nebo platné české zákony. Žádné olympijské symboly jsme totiž nepoužili," reagoval tehdy mluvčí Budvaru Petr Samec. Svazek hokejek využitý v reklamě podle něj nepřipomíná konkrétní pochodeň turínské olympiády. Nedošlo prý ani ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem tohoto slova je jednoznačně slovo „olymp", nikoliv koncovka „iáda", používaná mimo jiné třeba také ve slově autogramiáda. Argumentoval také tím, že Budvar je dlouholetým oficiálním partnerem české hokejové extraligy a reprezentace.

"Účelová souvislost s probíhajícími olympijskými hrami je jednoznačná. Stejně tak je tomu i v případě hokejové pochodně, byť ji označíte třeba za přenosný oheň. V době olympiády je účel jejího reklamního použití přece jasný," namítal však advokát Jan Štovíček, právní zástupce Českého olympijského výboru.

Podívejte se, jak Vancouver slavil rok do další olympiády

Ani letošní rozsudek krajského soudu nemusí být definitivní, firma ještě zvažuje odvolání. Budvar podle svého mluvčího nicméně považuje výsledek za poměrně úspěšný, protože soud většinu dalších požadavků olympijského výboru zamítl. Uložené odškodné je navíc jen zlomkem částky, kterou výbor požadoval.

Jak podotkli zástupci výboru, na sporu byl zajímavý i fakt, že Budvar je stále státním podnikem.

Budvar nebyl jediný

Olympijskému výboru se před třemi lety nelíbily ani reklamní kampaně dalších firem, které podle něj využívaly olympijské symboly, přestože nepatří mezi oficiální partnery tuzemského nebo Mezinárodního olympijského výboru.

Společnost Tecfood, výrobce energetického nápoje Kamikaze, na plechovky umístila parafrázi olympijských kruhů. Její jednatel Jaroslav Dostalík však odkazoval na smlouvu, kterou společnost uzavřela s marketingovým zástupcem Svazu lyžařů České republiky a které prý následně schválil i olympijský výbor. Problémy podle Dostalíka nastaly až poté, když se oficiálním dodavatelem výživových doplňků českého týmu pro turínskou olympiádu stala konkurenční firma Nutrend.

Dalším hříšníkem měl být obchodní řetězec Elektroworld, lákající zákazníky na „electrolympiádu".

Po obou firmách nyní advokáti výboru žádají údajně jen symbolickou náhradu 100 tisíc korun.

Mimosoudní dohodou nebo jinou „tichou" formou skončily spory s dalšími firmami. Mezi ně patří podle dostupných informací řetězec Okay, který v kampani použil olympijské kruhy a výraz olympiáda. Pivovar Holba během her využil reklamu se sjezdařem Ondřejem Bankem, i když jen na několika billboardech Šumpersku, tedy v Bankově rodišti.  Problémy měl také nedaleký Pivovar Litovel. Ve svých značkových hospodách rozjel soutěž nazvanou Litovel Turín.

 

Právě se děje

Další zprávy