"Nouzové" ceny energií jsou pro řadu lidí likvidační. Expert radí neváhat s přechodem

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 27. 10. 2021 14:41
Situace na trhu s energiemi je vyhrocená. Ceny elektřiny a plynu prudce rostou, problém před zimou ještě zhoršil konec dodavatele Bohemia Energy. Podle Jiřího Zelenky, právníka spotřebitelské organizace dTest, je nyní i pro ekonomy obtížné předpovídat další vývoj. Ustálení cen elektřiny a plynu je sice podle něj reálné, ceny, jaké známe z dřívějška, se ale jen tak nevrátí.
On-line rozhovor o energiích s právníkem Jiřím Zelenkou
Rozhovor skončil
Přečíst si rozhovor

Do režimu takzvaného dodavatele poslední instance (DPI) spadlo v posledních dnech kvůli ukončení dodávek energií v Česku téměř milion odběrných míst.

Kromě 900 000 odběrných míst končícího největšího alternativního dodavatele energií v Česku, skupiny Bohemia Energy, jde také o klienty menších dodavatelů Kolibřík Energie a A-Plus Energie. Tyto firmy také oznámily konec dodávek kvůli situaci na trhu.

Energetický regulační úřad (ERÚ) už minulý týden vyzval zákazníky, kteří se po konci svého prodejce energií dostali k takzvanému dodavateli poslední instance (DPI), aby s výběrem nové smlouvy u vybraného dodavatele neotáleli.

To v on-line rozhovoru čtenářům Aktuálně.cz doporučil také právní expert dTestu Jiří Zelenka. "Ceny dodavatelů poslední instance jsou vyšší než ceny poskytované běžnými dodavateli. Obecné doporučení je tedy co možná nejdříve přejít k novému dodavateli energie, který vám nastaví zálohy přívětivěji, dle svých stálých ceníků," uvedl na dotaz jednoho ze čtenářů.

U DPI mohou klienti zůstat až půl roku. Institut ale podle ERÚ slouží primárně jako záchranná síť, aby lidé nezůstali bez elektřiny a plynu, a tomuto mimořádnému stavu odpovídají také mimořádné, často výrazně dražší ceníky.

"Faktem je, že ceny u dodavatelů poslední instance jsou teď pro některé domácnosti likvidační a roztáčí jim pod nohama dluhovou spirálu," dodal Zelenka.

Expert ale zároveň klientům v režimu DPI doporučuje, aby sami nehledali kličky, jak ušetřit, a zálohy platili tak, jak jim "nouzový" dodavatel nastavil. Nevrácení případných přeplatků se podle něj lidé bát nemusí.

"Doporučujeme dodržovat své povinnosti a zaplatit zálohy u DPI. Navíc, DPI jsou velké společnosti, u kterých v současné době nepředpokládáme hrozbu v podobě nevrácení přeplatků," řekl.

Situace nahrává právním kličkám

Podle Zelenky je dále potřeba speciální pozornost věnovat tomu, s kým a jakou smlouvu na dodávky energií nově podepsat.

Současná situace totiž nahrává takzvaným energošmejdům. Zvláště obezřetní by lidé měli být v případě nabídek při podomním prodeji, případně přes telefon.

Lehké ale momentálně není ani zorientovat se v cenících některých tradičních společností. Všichni na trhu nicméně musí dodržovat pravidla nastavená zákonem.

"Ze zákona musí dodavatel uvádět cenu konečnou, včetně všech poplatků a daní. Neučiní-li tak, je vhodné kontaktovat dozorový orgán, který by měl tuto situaci neprodleně řešit - tím spíše, že v současné době je přechod k novému dodavateli a 'zkoumání' ceníků ze strany spotřebitelů téma číslo jedna," vysvětlil dále čtenářům Zelenka.

"Stejně tak není vhodné uvádět dvojí variantu ceny, kdy velkým a vytučněným písmem bývá uvedena cena bez daně a pod ní se 'krčí' miniaturním písmem cena celková, včetně daně," upozornil na triky některých dodavatelů.

Jiří Zelenka z právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Jiří Zelenka z právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. | Foto: dTest

Zelenka z dTestu zároveň připomněl, že v současné době je i pro ekonomy složité vývoj trhu s energiemi předvídat. "Dá se pravděpodobně čekat ustálení, nicméně navracení se k původním cenám v horizontu dalšího půlroku nepředpokládáme," vzkázal čtenářům on-line deníku Aktuálně.cz. 

Obecně přitom experti doporučují smlouvu na dobu určitou v délce trvání jednoho roku. "V současné nevyzpytatelné době je patrně nejvhodnější využít smlouvu na dobu určitou na co nejkratší období (obvykle jeden rok). Je totiž možné, že po jejím uplynutí bude trh více stabilizovaný," doporučil Zelenka.

On-line rozhovor o energiích s právníkem Jiřím Zelenkou

Rozhovor skončil
27. 10. 2021
Ptá se: Jana Lipovská

Dobry den, jak mam prosim postupovat - oznamila jsem odchod od Bohemia Energy pouhe dva dny pred tim, nez firma oznamila, ze konci. Vztahuji se na me stejne podminky jako pro klienty, kteri neodesli a automaticky spadli pod dodavatele posledni instance?

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,<br /><br />budu předpokládat, že jste od dodavatele odešla z důvodu jednostranného zvýšení ceny, ke kterému dodavatelé ze skupiny Bohemia Energy a.s. ještě před ukončením své činnosti přistupovali. V takovém případě – tedy když odstoupíte od smlouvy z důvodu jednostranného zvýšení ceny – je vaše odstoupení od smlouvy účinné zásadně k poslednímu dni toho měsíce, v které jste od smlouvy odstoupila.<br /> <br />Pokud jste odstoupila od smlouvy např. 10.10.2021, je toto odstoupení účinné zásadně k 31.10.2021. Pokud v mezidobí došlo k tomu, že Bohemia Energy ukončila svou činnost, Vaše odstoupení se nestalo účinným a vy jste "spadla" do režimu dodavatele poslední instance (DPI). V takové situaci obecně doporučujeme co možná nejrychlejší "únik" z režimu DPI a přechod k novému dodavateli.<br /><br />Pokud jste od smlouvy odstoupila z jiného důvodu, obraťte se prosím na naši bezplatnou poradnu na čísle 299 149 009 nebo na portál VašeStížnosti.cz.

27. 10. 2021
Ptá se: Štěpán

Dobrý den, u dodavatele ČEZ a PRE je nyní lépší udělat smlouvu s fixací na 1,2,nebo 3 roky či bez fixace? S díky Š.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

v současné době je i pro ekonomy složité předvídat vývoj trhu s energiemi. Dá se pravděpodobně čekat ustálení, nicméně navracení se k původním cenám v horizontu dalšího půlroku nepředpokládáme. Obecně doporučujeme využít z Vámi naznačených možností smlouvu na dobu určitou v délce 1 roku.

Fixace ceny sama o sobě nevypovídá o délce trvání smlouvy. Lze si sjednat smlouvu na dobu neurčitou, přičemž cena bude první dva roky fixní. Jde o dvě rozdílné věci, které není správné směšovat. Pokud uvažujete o fixaci ceny, rovněž z Vámi předložených možností doporučíme tu nejkratší možnou variantu, tedy 1 rok.

Více informací při výběru nového dodavatele najdete na https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii

27. 10. 2021
Ptá se: Eva z Prahy

Dobrý den, náš dodavatel elektřiny ČED nám od prosince navýšil měsíční zálohy na 20 140,-Kč. !!! Jedná se o chalupu v západních Čechách, topíme kombi - el. kotel + kamna s výměníkem na dřevo. Sazba D45d. Jsme důchodci přes 70 a netušíme jak to zaplatit, částka odpovídá našim důchodům obou. Na chalupě trávíme hodně času i v zimě. Myslíte, že bychom si pomohli přejít k jinému dodavateli? Uvažujeme o tepelném čerpadlu. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

budu předpokládat, že se ze strany stávajícího dodavatele jedná o jednostranné zvýšení ceny. V takovém případě máte ze zákona nárok bez jakékoliv sankce od této smlouvy odstoupit, a to zásadně nejpozději 10 dní před účinností změny (tedy před zdražením). Své kroky neodkládejte a jednejte co možná nejrychleji.

Před tím, než od smlouvy z důvodu zdražení odstoupíte, se ujistěte, že Vás jiný dodavatel přijme a že u něj nejsou ceny ještě vyšší, neboť ke skokovému zdražení došlo napříč celým odvětvím energetiky.

Pokud jde o tepelné čerpadlo, jde vzhledem k pořizovací ceně kvalitnějších kusů o poměrně „luxusní“ řešení, které vzhledem k tomu, jak jste nastínila Vaši finanční situaci, bude patrně nedostupné.

Vzor odstoupení od smlouvy s dodavatelem energií a další užitečné rady Vám poskytneme na bezplatné poradně na čísle 299 149 009.

Více informací najdete také na https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

27. 10. 2021
Ptá se: Alois Štauder

Z jakého důvodu všichni dodavatelé uvádějí základní cenu bez DPH a neuvádějí konečnou cenu včetně všech příplatků a s daní? Podle mě se jedná o podvodné jednání a klamání občanů.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

ze zákona musí dodavatel uvádět cenu konečnou, včetně všech poplatků a daní. Neučiní-li tak, je vhodné kontaktovat dozorový orgán, který by měl tuto situaci neprodleně řešit – tím spíše, že v současné době je přechod k novému dodavateli a „zkoumání“ ceníků ze strany spotřebitelů téma číslo 1.

Stejně tak nevhodné je uvádět dvojí variantu ceny, kdy velkým a vytučněným písmem bývá uvedena cena bez daně a pod ní se „krčí“ miniaturním písmem cena celková, včetně daně.

V extrémních případech, kdy by spotřebiteli skutečně nebyla sdělena žádným způsobem cena včetně daně, by se mohlo jednat i o uvedení spotřebitele v omyl. Jednání v omylu má za následek neplatnost, tzn. že spotřebitel by mohl v těchto extrémních případech namítat neplatnost uzavřené smlouvy, neboť byl uveden v omyl ohledně ceny.

Celou záležitost můžete blíže prodiskutovat s kolegy v bezplatné právní poradně na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Pavel

Dobrý den, mám jít na spotové ceny,nebo 1 roční fix u obou komodit? Děkuji Pavel

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

v současné době je i pro ekonomy složité předvídat vývoj trhu s energiemi. Dá se pravděpodobně čekat ustálení, nicméně navracení se k původním cenám v horizontu dalšího půlroku nepředpokládáme. Obecně doporučujeme využít z Vámi naznačených možností smlouvu na dobu určitou v délce 1 roku, a to s fixací ceny.

27. 10. 2021
Ptá se: Marcelina

Dobrý den, chci zeptat, jaká je teď vhodná doba trvání nové smlouvy na el. energie a na co je třeba dávat pozor při uzavírání smlouvy. Má se záloha na energii, zaslaná v dopise od DPI, posílat spíš vyšší než jimi stanovená?

Odpovídá: Jiří Zelenka

K odpovědi na otázku ohledně vhodné doby na přechod k dodavateli viz odpovědi výše.

Pokud jde o to, na co si dát při přechodu k novému dodavateli pozor, vizte prosím https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii. Nenajdete-li v tomto dokumentu odpověď na všechny své otázky, zavolejte na naši bezplatnou právní poradnu na číslo 299 149 009.

Zálohu je vhodné platit ve výši, která byla mezi stranami sjednána, resp. kterou určil dodavatel.

27. 10. 2021
Ptá se: Alexandra

Dobrý den, chci se zeptat, jestli by nebylo lepší třeba 2 - 3 měsíce zaplatit vyšší zálohu a počkat, jestli se situace s cenami nezmění a teprve potom si začít vybírat nového dodavatele. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,
v současné době je i pro ekonomy složité předvídat vývoj trhu s energiemi. Vámi popsaný postup je částí odborné veřejnosti navrhován, nicméně např. předseda Energetického regulačního úřadu doporučil ke změně přistoupit co možná nejdříve.

Faktem je, že ceny u dodavatelů poslední instance jsou teď pro některé domácností likvidační a roztáčí jim pod nohama dluhovou spirálu. Nezastáváme názor, že by se Vámi popsaný způsob cenově vyplatil. Nicméně zdůrazňujeme, že situace je v tuto chvíli těžko předvídatelná.

K výběru nového dodavatele vizte https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

27. 10. 2021
Ptá se: pavel

Jaký je Váš názor na společnost LAMA energy a.s. vna našem trhu.
děkuji

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

v rámci naší právní poradny i v rámci služby VašeStížnosti.cz na společnost LAMA energy a.s. evidujeme od spotřebitelů řadu stížností, nicméně tak tomu je u většiny dodavatelů energií.

Pokud uvažujete nad tím, že k tomuto dodavateli budete přecházet, prostudujte si detailně jeho smluvní podmínky. Kromě ceny věnujte pozornost i odstupnému, smluvním pokutám, „nadstandardním“ placeným službám, které mnohdy ani nepotřebujete atp.

Pokud byste něčemu ve smluvních podmínkách nerozuměl, obraťte se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.

Základní rady pro přechod k novému dodavateli energií vizte na https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

27. 10. 2021
Ptá se: René Neděla

Byl dohled ERÚ vzhledem k očekávané situaci kvalifikovaný ?

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

z důvodu určité profesní kolegiality nebudu práci kolegů z ERÚ „po bitvě“ hodnotit, navíc se zde nemohou k mým výtkám vyjádřit.

Pokud byste mi otázku položil jako běžnému spotřebiteli a ne jako zástupci dTestu, tak Vám odpovím, že s činností Energetického regulačního úřadu nejsem spokojený.

27. 10. 2021
Ptá se: Pavel Hlavizna

Organizace Dtest pořádala před 3 lety aukci elektřiny, kterou vyhrála firma Europe easy energy. K nim díky akci Dtestu přešlo mnoho klientů, kteří se dnes dostali do velmi svízelné situace. Vnímá tento problém Dtest? Jedná s některými dodavateli o možnosti pomoci, nabídce cenově rozumnější ceníků než je současně na trhu?

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

před několika lety jsme posuzovali společnost Europe Easy Energy ("EEE") a v inkriminovaný moment byla nabídka této společnosti pro spotřebitele nejpříznivější na trhu. Společnost měla pochopitelně řádně udělenou licenci od ERÚ, v rámci naší poradny ani služby VašeStížnosti.cz jsme na ni neevidovali stížnosti a dotazy. Společnost pro nás byla naprosto solidní.

Pravděpodobně nikdo nemohl před několika lety očekávat tuto situaci a zastavení činnosti několika dodavatelů, jedním z nichž je i EEE.

Vzniklá situace nás velice mrzí a spotřebitelé, kteří tento problém řeší, mají od nás přednostní právní servis v rámci naší právní poradny.

Ohledně cen dodavatelů poslední instance, kteří EEE nahradily, jsme několik z nich oslovili, neboť nastavení jejich cen je pro některé domácnosti skutečně za hranou únosného. To, jak se k tomu dodavatelé poslední instance postaví, bohužel není v našich rukách a nemáme právní nástroje, kterými bychom to mohli ovlivnit.

27. 10. 2021
Ptá se: milada sochorcova

dobrý den ,chci se zeptat prosím ,kdy mohu uzavřít standartní smlouvu u velkého dodavatele energií poslední instance,

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

smlouvu s dodavatelem poslední instance (DPI) neuzavíráte, DPI nastupuje ze zákona.

Z režimu dodávek od DPI se dostanete tak, že uzavřete s jakýmkoliv dodavatelem "klasickou účastnickou" smlouvu. To můžete provést kdykoliv, doporučujeme však tento krok neodkládat.

Pro více informací můžete kontaktovat naši právní poradnu na 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Míla Misot

Dobrý den, chci se zeptat, zda DPI (např. E.ON) mají povinnost do ceny elektřiny za listopad a prosinec promítnout zrušení DPH a poplatku na ekologii, které schválila vláda ? Děkuji

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

dle veřejně dostupných informací se prominutí daně zákazníkům projeví až v okamžiku pravidelné fakturace, tzn. že tato změna se objeví až při vyúčtování. Při přechodu od dodavatele poslední instance k novému dodavateli je třeba zachovat zvýšenou ostražitost. Obecné rady, kterých je dobré se v této situaci držet, vizte na https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

Pro získání více informací a právních rad můžete kontaktovat i naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Zuzana

Dobrý den, prosim, jak má člověk řešit situaci,kdy DPI nabídne fixní smlouvu? Chci tím říct,zda je rozumné fixovat cenu v této době? A nabidnou energetické firmy vubec jinou variantu,než smlouvu na dobu určitou? Dekuji Vám a jsem s pozdravem,Zuzana

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

k odpovědi na (ekonomickou) vhodnost přechodu k novému dodavateli a k nejlepší možné variantě smlouvy vizte odpovědi výše.

Pokud jde o právní nástrahy, které na Vás mohou při přechodu k novému dodavateli čekat, můžete využít naše obecné rady formulované zde https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii, případně můžete využít služeb naší bezplatné právní poradny na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Radek Valaš

Dobrý den, ceny elektrické energie na burze klesají. Nebude nakonec výhodnější přece jen dva tři měsíce počkat a energie zafixovat (nanejvýš na rok) až se ceny vrátí alespoň trochu do "normálu"? Děkuji

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

vizte odpovědi výše.

27. 10. 2021
Ptá se: Olga

Dobrý den, musím u nového dodavatele plynu a elektriny pristoupit na fixaci ceny na několik let? Musí mi nabídnout i cenu bez fixace? Za plyn jsem u Bohemia energy platila 2260 Kč měsíčně, teď mi innogy dodá plán za 9240 Kč. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

nikoho - ani dodavatele, ani spotřebitele - nelze nutit, aby uzavřel smlouvu za podmínek, s kterými nesouhlasí. Z toho vyplývá, že dodavateli nelze "nakázat", aby upravil svoje smluvní podmínky a spotřebitelům nabízel i "nefixované ceny".

Záleží na Vás, zdali přijmete nabídku se zafixovanou cenou.

Výše záloh se v tuto chvíli bohužel odvíjejí od cen energie, které jsou v tuto chvíli opravdu vysoké. Např. předseda ERÚ nedoporučil dlouhodobě setrvávat v režimu dodavatele poslední instance, kde jsou ceny vyšší, než v režimu "běžného zákazníka".

Pro případné další dotazy Vám doporučujeme kontaktovat naši telefonickou poradnu na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Nováková

Dobrý den, chci se zeptat zda je u nového dodavatele lepší uzavřít smlouvu na dobu neurčitou?

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

výhody smlouvy na dobu neurčitou spočívají v možnosti kdykoliv smlouvu vypovědět bez sankce, zatímco u smluv na dobu určitou možnosti výpovědi takové smlouvy bez sankce značně omezené.

Co však zase může být výhodou u smlouvy na dobu určitou je fakt, že mnohdy poskytují fixaci ceny, které mohou být výhodné. Záleží tedy na Vašich preferencích. V současné nevyzpytatelné době je patrně nejvhodnější využít smlouvu na dobu určitou na co nejkratší období (obvykle 1 rok). Je totiž možné, že po jejím uplynutí bude trh více stabilizovaný.

27. 10. 2021
Ptá se: Jarmila Roubíčková

Dobrý den ,
¨prosím o názor na dodavatele plynu a elektřiny s názvem Národní energie.
Jejich sídlo je v Brně. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

k této společnosti v tuto chvíli nemáme evidované žádné stížnosti.

Vzhledem k tomu, že jsme nezávislá spotřebitelská organizace dTest, nemůžeme Vám přímo doporučit určitou společnost - mohli bychom tím narušit naši nezávislost a nestrannost.

Nicméně při výběru nového dodavatele Vám doporučujeme podívat se na srovnání nabídek na stránkách ERÚ.

Pokud se ve Vašem případě jedná o přechod od DPI k novému dodavateli, doporučujeme Vám podívat se na naše desatero rad pro přechod k novému dodavateli, odkaz přikládáme zde:
https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

27. 10. 2021
Ptá se: Jirka

Dobrý den, jak je možné, že se jako energosmejdi chovají i "polostátní" dodavatele ČEZ a PRE kteří klientům nabízejí jen smlouvy s 2-3 letou fixaci za šílené ceny a tvrdí že jim nemůžou dat smlouvu na dobu neurčitou. Stejně tak zatajují smlouvu na dobu neurčitou při přepisu majitele domu/bytů a zachování odběrného místa.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

k možnosti nastavit si libovolně smluvní podmínky a k možnosti spotřebitele tyto podmínky neakceptovat a přejít k jinému dodavateli vizte odpovědi výše.

27. 10. 2021
Ptá se: Milan 873

Podepsal jsem smlouvu na odběr elektřiny s Innogy a to již 13.10.2021.Datum zahájení dodávky elektřiny je ve smlouvě uveden od 1.12.2021.Byl jsem zákazníkem BE.Žádal jsem několikrát telefonicky i emailem Innogy o urychlení dodávky elektřiny,abych nemusel platit á ávysoké ceny za MWh a zálohy stanovené DPI/ČEZ/.Ze strany Innogy jsem se dočkal pouze výmluv/nestíháme ,platí co je ve smlouvě atd. /.Velké zklamání z jednání Innogy.Dotaz -kolik dní má Innogy na zajištění mého odchodu od DPI.Děkuji.Tel.775975996.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

jestliže jste si smluvně sjednali den nového dodávání energie 1.12.2021, je tedy zahájení dodávek až na tento určitý den. Změna dne zahájení dodávek energie je možná pouze v případě, že jsou k tomu svolné obě smluvní strany, respektive že je to i v jejich možnostech.

DPI bude Vaším dodavatelem do doby, než Vám budou zahájeny dodávky od Innogy. Innogy by v tomto časovém úseku měla zajistit veškeré potřebné úkony nutné k přechodu, jestliže to tak bylo sjednáno.

Pro přechod k novému dodavateli lze využít naše obecné rady (https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii), popř. kontaktovat přímo bepzlatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Vladimír Mach

Jaký je váš názor na hromadnou žalobu s náhradou škody na ERÚ, protože zanedbal povinnosti hlídat ekonomickou situaci jednotlivých držitelů licencí. Kdyby svoje povinnosti tento státní úřad vykonával řádně k této situaci by nemohlo vůbec dojít.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

odpověď hodnotící činnost kolegů z ERÚ vizte výše.

27. 10. 2021
Ptá se: Jarka

Dobrý den, přešla jsem na jaře k Bohemia Energy, kde jsem platila 2500 korun měsíčně za plyn, 1200 korun za elektřinu. O kolik teď budu platit na zálohách víc, když mám přejít k E.ON, jako k dodavateli poslední instance? A je možné někde zjistit, zda mi nějaký jiný dodavatel nenabídne lepší cenu? Jsem důchodkyně a každá ušetřená koruna je dobrá. Děkuji. J.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

informaci o zálohách a o jejich výši byste měla obdržet od svého dodavatele poslední instance (DPI). Běžně takové vyrozumění probíhá do pěti dnů. Jak ale v minulosti uvedl předseda ERÚ, je velmi pravděpodobné, že bude docházet k drobným zpožděním, než DPI stihnou informovat všechny zákazníky.

Cena energií u DPI se řídí určitými pravidly, zcela regulována však není. Nemůžeme proto říci, jak vysoká ve Vašem případě bude. Obecně lze tvrdit, že bude vyšší, než jaká je cena u běžného dodavatele.

Proto Vám doporučujeme najít nového dodavatele co nejdříve. K tomu, jak při výběru postupovat, vizte https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

Nenajdete-li v něm všechny odpovědi, můžete se obrátit na kolegy z právní poradny, a to na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Josef

Měl jsem Bohemii, od Čezu přišel dopis, že mě posílají energii aniž jsem je o to žádal, jak urychleně vypovědět neexistující smlouvu s Čezem a najít si levnějšího dodavatele? děkuji.J

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

domníváme se, že Vás ČEZ kontaktoval z důvodu, že se jedná o Vašeho tzv. dodavatele poslední instance (DPI).

To znamená, že v tuto chvíli je ČEZ náhradní dodvatel energií max. na 6 měsíců poté, co společnost Bohemia Energy ukončila svou činnost.

Jak již bylo zmíněno výše, DPI Vám bude dodávat energii nejdéle 6 měsíců. Ceny dodávaných energií určené ERÚ jsou vyšší, než aktuálně poskytují jiní dodavatelé. Proto Vám doporučujeme si co nejdříve zajistit jiného dodavatele.

Při/před změnou dodavatele vizte naše obecné rady
https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii. Rovněž je možné kontaktovat s žádostí o pomoc kolegy z bezplatné právní poradny na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Jirka Vokurka ze Znojma

Dobrý den, jsem bývalý klient BE, s.r.o. Cenové nabídky 2 největších hráčů na trhu s elektřinou jsou nevýhodné, myslíte, že za 2-3 měsíce se situace zlepší?

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

k vývoji trhu vizte odpovědi výše. K právní radám při přechodu vizte https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

27. 10. 2021
Ptá se: Markéta

Dobrý, mě by zajímalo jak to je s placením zálohy u dpi ,když sem si sjednala už novou smlouvu, stačilo by zaplatit jen část nebo třeba neplatit vůbec a čekat až mi od nich přijde vyúčtování. Děkuji za odpověď

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

doporučujeme dodržovat své povinnosti a zaplatit zálohy u DPI. Navíc, DPI jsou velké společnosti, u kterých v současné době nepředpokládáme hrozbu v podobě nevrácení přeplatků.

Pro případné další dotazy Vám doporučujeme kontaktovat naši právní poradnu na čísle 299 149 009.

27. 10. 2021
Ptá se: Petr

Dobrý den,
rád bych se zeptal na to, jak řešit následující situaci: jsem bývalý klient EEE a nyní jsem dostal dopis od DPI s neúměrně vysokým rozpisem záloh (6-ti násobným) o proti původním zálohám. Jsem důchodce a tuto novou zálohu nejsem sto zaplatit. Dle mé historie plateb jsem měl lednovou spotřebu plynu cca 1,5MWh a když uvažuji nejméně příznivou cenu 4000Kč/MWh vyjde platba zálohy cca 6000Kč a ne 11000Kč, jak jsem ji dostal předpisem v dopise. To, že zvýšenou cenu energií musím uhradit je mě jasné, ale ne 6-ti násobně větší. Jakýkoliv přímý kontakt s DPI je v dnešní situaci takřka nemožný. Jsem rozhodnutý zaplatit odpovídající zvýšenou zálohu 6000Kč dle mé historie odběru s ohledem na zvýšenou cenu energií.
S pozdravem,
Petr Kopecký.

Odpovídá: Jiří Zelenka

Dobrý den,

mrzí nás Vaše situace, nicméně je nutné dodržovat své povinnosti a zálohy zaplatit. Ceny dodavatelů poslední instance jsou vyšší, než ceny poskytované běžnými dodavateli. Obecné doporučení je tedy co možná nejdříve přejít k novému dodavateli energie, který Vám nastaví zálohy přívětivěji, dle svých stálých ceníků.

Při řešení přechodu k novému dodavateli Vám doporučujeme podívat se na desatero rad pro přechod k novému dodavateli, odkaz přikládáme níže:
https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.

 

Právě se děje

Další zprávy