Analýza obličeje, rozpoznání hlasu. Pandemie firmy učí, jak ověřit klienta na dálku

Ekonomika Ekonomika
1. 12. 2020 6:10
K internetu se v říjnu připojilo na 7,8 milionu Čechů starších deseti let, skoro šest milionů bylo přitom on-line přes telefon nebo tablet. Výhradně na mobilních zařízeních surfuje už téměř milion uživatelů, ukazují aktuální data Sdružení pro internetový rozvoj v ČR. Nárůstu čísel pomáhá pandemie koronaviru. Ta ale znamená i tlak pro firmy, které musí obsloužit zákazníka bez fyzického kontaktu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

"Současná epidemiologická situace výrazně akceleruje digitalizaci procesů a schopnost obsloužit zákazníky plně on-line. Výjimkou nejsou ani procesy nebo služby, které doposud vyžadovaly ověření identity klienta, typicky osobně na pobočce," říká obchodní ředitel produktové divize ve společnosti Unicorn Systems Ondřej Synek.

IT společnost Unicorn v říjnu spustila službu zvanou idGuard, která umožňuje firmám ověřit identitu jejich zákazníků bezkontaktně. Ti si přitom vystačí například právě jen s mobilním telefonem, notebookem nebo tabletem. Službu podle společnosti využívají zejména finanční společnosti, ale také školy, energetické firmy, půjčovny nebo hotely.

Foto: SPIR

Zákazník při identifikaci pořídí fotografii svého dokladu a poté selfie. Algoritmus následně vyhodnotí, zda se jedná o tutéž osobu jako na dokladu. Jako závěrečné ověření se používá analýza pohybu obličeje, aby se zabránilo podvodu s fotografií.

"Kromě verifikace identity zákazníka, ověření jeho plnoletosti, zadluženosti, kontroly platnosti předloženého dokladu nebo porovnání s databází odcizených dokladů také umožňuje rychle zkontrolovat, zda je zákazník skutečně tím, za koho se vydává, a že se jedná o živou osobu, to vše s úspěšností 98,47 procenta," vypočítává společnost Unicorn s tím, že tento způsob potvrzování identity je podle ní spolehlivější než interakce tváří v tvář.

Přitom třeba finanční sektor, kde se kvůli bezpečnosti vyžaduje osobní ověření identity zákazníka nejčastěji, je v Česku stále poměrně zkostnatělý. Podle srpnových údajů společnosti Accenture používá nejrůznější biometrická data - která vzdálenou identifikaci ulehčují a kam spadá právě i rozpoznávání obličeje - zatím na 40 procent finančních institucí, z toho 33 procent umožňuje používat biometrický digitální podpis. Funkci rozpoznávání obličeje nabízí sedm procent z nich a 13 procent hlasovou biometrii.

Do kasina i virtuální ordinace

"Požadavky zákazníků se v bankovní praxi stále více orientují na elegantní řešení. Technologie rozpoznávání obličeje a hlasu již pomáhá finančním institucím přilákat nové zákazníky po celém světě a zlepšit jejich zákaznickou zkušenost," říká konzultant a strategický manažer společnosti Accenture v oblasti finančních služeb Karel Kotoun.

"S ověřováním tváře se lze setkat například u služeb typu IDnow, která mimo jiné ověřuje uživatele pro kryptoměnovou burzu s českými kořeny Coinmate. Uživatel vyfotí svůj občanský průkaz či pas a poté s pomocí svého telefonu otáčí kamerou kolem svého obličeje. Podobné služby využívají i virtuální ordinace a v Německu například i on-line kasina," popisuje pro on-line deník Aktuálně.cz šéfredaktor technologického magazínu inSmart.cz Lukáš Voříšek.

Rozpoznávání hlasu - tedy hlasovou biometrii - už využila v Česku na své zákaznické lince například Česká spořitelna. "Technologie je vyzdvihována jako velmi bezpečná, ale podobně jako u deepfake videí bych byl obezřetný. Umělá inteligence dokáže překvapit. Když zvládne vygenerovat falešné video s americkým prezidentem, není důvod, aby nezvládla věrně simulovat hlasové parametry konkrétní osoby. Rozhodně jde však oproti stávajícímu stavu, kdy na telefonu zadáváme číselné kódy, o krok kupředu," domnívá se Voříšek.

Nejbezpečnější volbou při ověřování identity je přitom podle něj kombinace několika ověření. "Může to být právě otisk prstu v kombinaci s číselným kódem, sken obličeje v kombinaci s hlasem a podobně. Stát je v tomto směru pozadu, a pokud opomeneme ověřování obličeje v turniketech na letišti, moc případů z praxe zatím nenajdeme," doplňuje Voříšek.

Místo občanky bankovní identita

Zatím prakticky jediným rozšířenějším státním nástrojem pro elektronickou identifikaci jsou jen občanky se strojově čitelnými údaji a kontaktním čipem. Je k nim ale zapotřebí počítačový program a čtečka a aktivně je využívají podle důvodové zprávy jen desítky tisíc lidí.

Na druhou stranu způsoby, které umožní omezit návštěvy nejrůznějších poboček včetně většiny státních úřadů na minimum, stále vznikají. Příští rok se v tomto směru sází zejména na takzvanou bankovní identitu. Jde o data, která lidé běžně používají k přihlášení do internetového bankovnictví.

Jedná se zatím o největší digitalizační projekt českého bankovního sektoru. Internetové bankovnictví má v tuzemsku podle Českého statistického úřadu přes pět milionů lidí a možnost využití této identifikační metody se chystá svým klientům do budoucna nabídnout většina českých bank. Některé z nich, jako třeba ČSOB, již stačily akreditovat svoje technická řešení u ministerstva vnitra.

Už na počátku příštího roku by tedy bylo možné přihlásit se prostřednictvím bankovní identity například do Portálu občana či připravovaného portálu Moje daně.

"Banky dále pracují na tom, aby jejich klienti mohli posléze metodu bankovní identity použít i pro svou identifikaci a čerpání služeb na on-line portálech soukromých společností, takzvaných soukromých poskytovatelů elektronických služeb, jako jsou například provozovatelé e-shopů, telefonní operátoři, společnosti nabízející prodej energií (voda, plyn, elektřina) a řada dalších subjektů, které mají na svých webových stránkách klientské zóny vyžadující před vstupem či použitím služby identifikaci klienta na dálku," doplňuje Filip Hanzlík, hlavní právník České bankovní asociace (ČBA), která bankovní identitu zastřešuje.

Jak lze ověřit identitu bez kontaktu

- Ověření identity se provádí vytvořením selfie z různých úhlů a analýzy pohybu obličeje.
- Podepsat smlouvu lze pomocí ověření tváře nebo hlasu na chytrém telefonu, notebooku nebo PC.
- Bankomat identifikuje tvář zákazníka při každém výběru peněz. Ověření pak probíhá pomocí identifikace otisku prstů nebo zadáním PIN.
- Ověření online platby proběhne pomocí úsměvu na selfie, o které je zákazník požádán po provedení platby z počítače nebo smartphonu.
- Pokud je zákazník v obchodu s potravinami a chystá se platit na samoobslužném automatu s nainstalovanou kamerou, ten jej identifikuje, ověří identitu a ihned provede platbu.
- Zákazník je při vstupu do pobočky pomocí identifikace obličeje rozpoznán digitální recepcí. Speciální software zkontroluje, zda má klient domluvenou schůzku, případně u lékaře načte kartu jeho zdravotní pojišťovny bez kontaktu se sestrou.
- Před spojením s operátorem v call centru proběhne automatická identifikace zákazníka, který přečte kód na obrazovce.
- Prostřednictvím hlasového asistenta může zákazník provádět bankovní příkazy nebo další úkony, či poslouchat načtené bankovní zprávy.

Zdroj: Accenture

 

Právě se děje

Další zprávy