Akcie Volkswagenu jako výhodná investice? Možná, ale jen pro trpělivé, shodují se analytici

Dan Tácha
8. 11. 2015 17:50
Současný pokles cen akcií koncernu VW odpovídá situaci po propuknutí finanční krize v roce 2008, kdy "na ulicích tekla krev" a dramaticky poklesla hodnota prakticky všech akciových titulů. I proto se analytici shodují, že se nákup akcií VW může vyplatit. Ale bude to trvat několik let.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Známé investiční pravidlo říká, že akcie se mají nakupovat, když na ulicích teče krev. Investoři akcie v panice prodávají, zatímco jiní je díky tomu mohou kopit s výraznou slevou.

Současný pokles cen akcií koncernu Volkswagen přitom odpovídá situaci po propuknutí finanční krize v roce 2008, kdy "na ulicích tekla krev" a dramaticky poklesla hodnota prakticky všech akciových titulů. Tehdy se akcie VW prodávaly za 23 dolarů, aby se následně vyšplhaly až na 58 dolarů v letošním březnu a po vypuknutí emisní aféry znovu spadly na svá minima v úrovni 23 dolarů.

Koncem tohoto týdne se cena za akcii koncernu pohybovala na úrovni 25 dolarů za kus v USA a v Evropě kolem 116 eur za kus.

"Já sám jsem akcie VW nakoupil. Chce to ovšem trpělivost a určitou netečnost ke každodenním výkyvům jejich ceny," říká investiční specialista společnosti Partners Martin Tománek. Zdůrazňuje však, že investice do akcií VW není vhodná pro citlivější povahy, protože akcie VW budou i nadále klesat a stoupat, dokud se současné problémy koncernu, nyní už nejen s dieslovými motory, neuzavřou.

Také dodává, že nákup akcií VW by měl zvažovat hlavně ten investor, který již má základ svého investičního portfolia v široce diverzifikovaných podílových fondech a vydrží akcie držet v delším investičním horizontu.

Rizika nelze vyčíslit

S poněkud větším odstupem se k možnosti nákupu akcií VW vyjadřuje portfolio manažer Fio banky Tomáš Plundra. "Cena akcií VW rozhodně neodpovídá současnému výkonu automobilky, ale jak je pro akcie typické, reflektuje především její budoucí vývoj a rizika s ním spojená," říká.

Budoucí vývoj ceny akcií VW podle něj provází mnoho rizik, která lze nyní těžko přesně vyčíslit. Nejdůležitější přitom je, jak velké budou negativní dopady na prodeje vozů z koncernu VW. "Dá se předpokládat, že do značné míry jsou tato rizika v ceně akcií společnosti již započítána, ale zároveň nelze především v krátkodobém horizontu vyloučit pokles cen akcií ještě na nižší hodnoty, než kterých jsme nyní svědky," říká.

S Martinem Tománkem se ale shoduje na tom, že aktuální cena akcií VW neodpovídá hodnotě firmy. Potvrzuje i pravidlo, že akcie po velkém poklesu nemusejí být v dlouhodobém investičním horizontu jen rizikové za předpokladu, že firma nesměřuje k bankrotu.

Analytik České spořitelny Martin Krajhanzl odhaduje, že ceny akcií koncernu VW zůstanou pod tlakem i po dobu minimálně následujících dvanácti měsíců. "I když se v současnosti dají opravdu jen velmi obtížně kvantifikovat celkové dopady, které emisní skandál na automobilku bude mít, je jisté, že skandál naruší jak výrobu, tak produktové portfolio i pověst firmy. Rentabilita firmy bude minimálně na dva až tři roky nižší," odhaduje Krajhanzl.

Dosavadní propad cen akcií přitom vnímá jako adekvátní, protože emisní kauza je závažná s dalekosáhlými dopady napříč celým koncernem. Podle něj by si měl každý investor, který zvažuje nákup akcií VW, řádně rozmyslet, jak dlouho může a chce akcie vlastnit a také důkladně vyhodnotit, s jak velkými šrámy koncern VW z aféry nakonec vyjde.

Síla koncernu VW

"Volkswagen je jednou ze dvou největších automobilek světa, a tak je skandál kolem emisí pro média velice vděčné téma. Když jsem si početl na jednom solidním finančním serveru o tom, jak se obyvatelé Wolfsburgu bojí toho, že se jejich město stane novým Detroitem, bylo jasné, že se už bohapustě přehání," hodnotí současné dění kolem VW Martin Tománek z Partners.

Dodává, že v případě současných ale i budoucích problémů VW je třeba mít stále na mysli, že koncern přímo zaměstnává jenom v Německu 270 tisíc lidí a celosvětově dalších 600 tisíc. Jeho významným akcionářem je i spolková země Dolní Sasko.

"V Německu asi bude mít málokdo zájem na tom, aby se firma dostala do nějakých neřešitelných potíží," tvrdí.

Současný pokles ceny akcií VW tak podle něj zavdává na výhodnou investici s dlouhodobým investičním horizontem. Závažnost kauzy VW přitom srovnává i s kauzami jiných automobilek.

"Například Kia a Hyundai měly průšvih loni, když platily pokutu za klamání spotřebitele u spotřeby vozů. Toyota zaplatila více než miliardu dolarů za nežádoucí a hlavně životu nebezpečné zrychlování aut. Automobilka General Motors dostala pokutu za problémy se zapalováním. V důsledku neřešení potíží ze strany GM si pak tato závada vyžádala více než 120 mrtvých a více než 270 zraněných," říká.

Na druhé straně Tomáš Plundra z Fio banky upozorňuje na to, že skandál již negativně ovlivnil hospodářské výsledky koncernu a investoři musí počítat i s tím, že automobilku zcela jistě neminou pokuty v řádu miliard dolarů za podvod, kterého se u měření emisí u některých ze svých vozů dopustila.

"Největším rizikem je možný pokles prodejů vozů, ale v dlouhodobějším horizontu se domnívám, že dopad na výrobu nebude výrazný. Přeci jen, kolik procent zákazníků automobilek se rozhoduje při koupi vozidla na základě emisních hodnot?" ptá se.

Ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská k celé věci dodává, že pokud Evropská momise v reakci na skandál koncernu VW bude zpřísňovat normy, dost pravděpodobně tím zvedne výrobní náklady automobilek, což podle ní nejspíš povede ke zdražení aut a většímu zájmu o auta s alternativním pohonem.

---------------------------------------------

Chcete výhodně investovat? Porovnejte si nabídky na trhu >>

 

Právě se děje

Další zprávy