Zpráva o práci v call centrech: Chce to titul a myslet

Tereza Holanová Tereza Holanová
17. 12. 2013 15:00
První dva měsíce přežije v některých firmách jen polovina nováčků.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Praha - Uchazeče o jednu z nejméně oblíbených prací v Česku sice nikdo nebude při pohovoru zkoušet z odborných znalostí, vysokoškolský diplom ale není na škodu. Shodují se na tom zástupci call center v České republice.

I když ani v jedné z oslovených firem "natvrdo" neřeknou, že by vyloženě stáli o operátory s univerzitou, považují to za přednost.

Co mají vysokoškoláci oproti ostatním uchazečům navíc? "Mozek, slovní zásobu, velmi dobré vyjadřovací schopnosti," myslí si jednatel společnosti Proficall Jaroslav Horák. Vysokoškolsky vzdělaní lidé mají podle něj pro práci operátora vyšší předpoklady.

"Lépe pracují s informacemi, rychleji se adaptují na nové požadavky. O práci více přemýšlejí," říká také obchodní ředitel Meritum Direct Marketing David Jirsa.

Pokud jde ale o prodeje, tak si vedou podobně jako ostatní. "Obchodníka nebo prodejce z vás vysoká škola neudělá," myslí si Jirsa.

Ještě skeptičtější je Lenka Janouchová, HR manažerka ve společnosti Atoda. "Speciální dovednosti absolventů vysokých škol, díky nimž by byli zvýhodněni oproti jiným uchazečům, nejsou bohužel příliš patrné," komentuje.

Umění mluvit

Nedostatkem zájemců o práci každopádně provozovatelé call center netrpí. Proto si mohou při pohovorech vybírat. Více než obsah životopisu je přitom zajímá, zda umí uchazeč "mluvit".

"Základem je dobře, srozumitelně mluvit, mít bohatou slovní zásobu, umět reagovat na nenadálé věci," upřesňuje Horák.

"Klíčovým momentem pracovního pohovoru je modelový telefonický rozhovor, při kterém personalista posoudí, zdali má uchazeč kultivovaný hlasový projev, spisovnou mluvu, schopnost rychle reagovat na situace, které v hovoru mohou vzniknout," souhlasí Jirsa. "Samozřejmě jsme rádi, pokud má nějakou předchozí zkušenost z call centra, alespoň ho náplň práce nepřekvapí," dodává.

Nebereme každého

Ačkoliv operátor patří k nejčastěji inzerovaným, a tedy nejhůře obsaditelným pozicím v Česku, na většinu nabídek se zatím hlásí více zájemců, než je volných míst, shodují se zástupci call center.

"Výběrové řízení ale probíhá i tehdy, pokud odpoví na inzerát málo osob. Osvědčilo se nám vybrat pouze kvalitní operátory, kteří jsou schopní po zaučení ihned pracovat pro klienty," podotýká jednatel společnosti Direct Communication Petr Šafář.

"Nebereme každého, ale pouze ty, kteří odpovídají našim požadavkům na pozici," upozorňuje Janouchová z call centra Atoda. Důležité je podle ní příjemné a vstřícné vystupování, "cit pro prodej" a zaměření na výsledek.

Kritické jsou dva měsíce

S pověstným "průtokem" zaměstnanců, kteří vydrží dělat tuto práci jen krátce, prý většina oslovených call center problém nemá. "Fluktuace je u nás minimální, zhruba osmdesát procent nových operátorů u nás zůstává i po zkušební době," říká jednatel Direct Communication Petr Šafář.

Podle Jirsy jsou klíčové první dva měsíce, které v Meritum Direct Marketing "přežije" okolo 40 procent operátorů. "Někteří odcházejí, protože zjistí, že jim práce v call centru nevyhovuje, jiní nedosahují výsledků, které by je uspokojovaly," vysvětluje. V průměru pracuje operátor v této společnosti tři čtvrtě roku.

Podobné je to v AdFinance. Déle než půl roku tu podle ředitele společnosti Davida Nevečeřala působí zhruba 60 procent lidí. "Což je, myslím, taková hranice, kdy je to buď přestane bavit, nebo zůstanou. Hodně lidí je tu s námi už i dva roky," komentuje.

V call centru Atoda, které se zabývá aktivním prodejem, vydrží zaměstnanec v průměru 14 měsíců. První dva měsíce "přečká" 67 procent lidí. O něco větší fluktuaci má call centrum Proficall, kde zůstane déle než dva měsíce jen každý desátý zaměstnanec. Podle jednatele této firmy Jaroslava Horáka si mnoho lidí vezme osobně neúspěch a příliš rychle se vzdá.

Provize klesají

Samotný trh telemarketingových služeb se v Česku v posledních letech pročišťuje, myslí si zástupci firem. Podle Jirsy to může být tím, že zadavatelé chtějí stále větší výkon a efektivitu.

"Jeho" call centrum Meritum pracuje pro několik stálých a dlouhodobých klientů. "Objem zakázek je závislý na jejich aktuálních finančních rozpočtech nebo promoakcích a během roku různě kolísá," komentuje. V posledních letech se ale podle něj u prodejních projektů snížily provize, případně mají zadavatelé stále tvrdší požadavky na výkon.

AdFinance si na nedostatek zakázek zatím nestěžuje - v současné době pracují jeho operátoři na dvou různých projektech. Další velká tuzemská call centra Formica Group a Business Media CZ mají ke konci roku tolik práce, že jejich vedení nezvládá ani odpovědět na otázky Aktuálně.cz. "Před Vánoci realizujeme největší obraty a nejsem si jistý, zda najde prostor na odpověď na vaše dotazy," reagoval generální ředitel ze zmíněných firem.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 5 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 5 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 6 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy