Zelené autobusy proti žlutým. Vyzkoušeli jsme Flixbus, novou konkurenci Regiojetu

Roman Šitner
5. 8. 2016 7:00
Vyplatí se při cestě mezi velkými českými městy vyměnit žlutý autobus za zelený? Čím chce expandující Flixbus nalákat nové klienty? Rozhodli jsme se vyzkoušet spojení mezi Prahou a Plzní.
Foto: Jakub Plíhal

Konkurencí pro žluté autobusy Regiojet ze skupiny Student Agency se chce stát německý dopravce Flixbus. Jeho zelených autobusů je v Česku čím dál více, své mezinárodní linky totiž nyní prezentuje i jako vnitrostátní.

Na začátku letošního roku přidal Flixbus k Praze a Plzni další města, v nichž jeho linky zastavují: Karlovy Vary, Cheb, Jihlavu či Znojmo. V červenci oznámil rozšíření o Brno, Ostravu, Pardubice a Olomouc.

Foto: Jakub Plíhal

Vyplatí se při cestě mezi velkými českými městy vyměnit žlutý autobus za zelený? Čím chce expandující Flixbus nalákat nové klienty? Rozhodli jsme se vyzkoušet spojení mezi Prahou a Plzní. Mimo jiné se totiž ukázalo, že jde o jedinou trasu, kde lze během dne v rozumných časech jet s jedním dopravcem tam a s druhým zpátky.

Zatímco Regiojet podnikatele Radima Jančury nabízí mezi velkými městy celodenní a poměrně časté spojení, Flixbus často jezdí pouze v časech přizpůsobených pro jeho dálkové mezinárodní linky, tedy velmi brzy ráno nebo pozdě večer. Například z Prahy do Plzně jezdí jeho autobusy v osm nebo v devět ráno a o půlnoci. Podobné je to i u spojů do Jihlavy. Z Brna do Prahy jezdí přímý spoj Flixbusu jen ve dvě hodiny v noci.

Konkrétní místo si u nováčka nevyberete

Nákup jízdenek přes internet je u obou společností podobně svižný. Nemá žádné zbytečné kroky, nezdržuje hledáním ani přemýšlením, co udělat.

U Regiojetu mírně zdrží jen povinný výběr konkrétního místa uvnitř autobusu. Flixbus totiž místenky nemá, což se později ukáže jako nevýhoda. Žlutý autobus mezi Prahou a Plzní přijde standardně na 100 korun, ale majitelé předplacené karty (kreditové jízdenky) jezdí za 80 korun. Flixbus má různé ceny, v den jízdy šlo u jednotlivých spojů o 89 a 129 korun – v našem případě to byla ta levnější jízdenka.

Už při nákupu jízdenky u Regiojetu nás webová stránka varovala, že mezi Prahou a Plzní dochází k omezením kvůli opravám dálnice, takže spoj by mohl být zpožděn. Což je dobrá informace, pokud člověk míří například na pracovní schůzku.

Koupené jízdenky vzápětí přijdou u Regiojetu i Flixbusu na e-mail. Prostřednictvím SMS ji neposílá ani jeden. Jízdenku na mobil přitom pošlou například České dráhy a usnadní situaci lidem, kteří nemají tiskárnu nebo chytrý telefon a nechtějí se zdržovat s opisováním čísla jízdenky.

Zrušit už zakoupenou jízdenku a získat zpět celou cenu lze u obou společností snadno – u Regiojetu nejpozději 30 minut předem, u Flixbusu dokonce 15 minut předem.

Regiojet: V ceně jsou noviny, nápoj i sluchátka

Z Prahy do Plzně jsme vyzkoušeli žlutý autobus Regiojet, který odjíždí z autobusového nádraží na Zličíně. Na začátku nás zklame přetrvávající praxe, kdy autobus přijede na zastávku v předstihu. Přiměje tím čekající cestující k příchodu, aby se ukázalo, že vstávání z laviček nebo típání cigaret bylo předčasné, protože lidé ještě pět minut stojí před zavřeným autobusem. Až pak vystoupí stevard s řidičem a začnou cestující odbavovat.

Žlutý autobus má kožené sedačky a ten náš byl vybaven dotykovou obrazovkou před sedadlem. Obojí sice teoreticky působí jako luxus, výsledný dojem byl ale horší. Kůže není ideální pro vytížené autobusy, a přestože ten náš – soudě podle typu – nemohl být starší než tři roky, působil právě podle opotřebení sedadel mnohem letitějším dojmem. Taktéž dotyková obrazovka je na první pohled z těch nejlacinějších na trhu a vytváří spíše pouťový dojem než atmosféru luxusu.

Obrazovka působí zastarale, ovládání je složitější a například řada písní v nabídce není celých, ale oříznutých. Na dlouhých cestách ale může sledování filmů a seriálů přijít vhod. Na poslouchání hudby ideální není – od vybraného interpreta je obvykle jen několik písní a volba nových pak v nepřehledné nabídce zdržuje. Praktická je zásuvka před sedadly, ač jde o typ bílé venkovní zásuvky, která nevypadá dost dobře ani ve sklepě.

Foto: Jakub Plíhal

Služby na palubě však nemají mnoho konkurence nejen v tuzemsku, ale ani v rámci Evropy. Zdarma je teplý nápoj a na výběr jsme dostali z pěti českých deníků od Blesku po Hospodářské noviny. Bezplatné je i půjčení sluchátek k obrazovce. Vodu zdarma ale Regiojet na této trase nenabízí – oproti svým vlakům z Prahy do Ostravy.

Na začátku cesty promluví stevard (častěji stevardka), mimo jiné informuje o očekávaném času příjezdu. V autobuse je také široká nabídka jídla a pití za ceny nižší, než jsou například v trafikách na autobusových nádražích. Všechny informace jsou navíc k dispozici v brožurách před sedadly.

Flixbus: Bez služeb i informací, ale s lepším interiérem

Pro zpáteční cestu jsme zvolili zelený Flixbus, čímž jsme jej znevýhodnili. Jak už jsme uvedli, spojení tuzemských měst je součástí jeho zahraničních linek. Zatímco při cestě z Prahy (Florence) se lze na čas odjezdu spolehnout, linky vracející se ze zahraničí (do Prahy) mohou na dlouhých trasách snadněji nabrat zpoždění oproti Regiojetu, který v Plzni začíná.

Na jízdence pro zelený Flixbus bohužel chybí údaj, z jakého stanoviště na autobusovém nádraží v Plzni odjíždí. V informačním systému IDOS jsme dokonce tento spoj vůbec nenašli. Odjezd neuvádí ani digitální informační tabule na nádraží, informace chyběla i na nástěnce věnované této společnosti.

Vyvěšené jízdní řády už nějaký týden neplatily. Nepomohla ani instalace aplikace Flixbus do telefonu – tu doporučoval e-mail od firmy jako způsob, jak se dozvědět vše potřebné. V aplikaci je ale naprosto totéž co na jízdence, tedy čas odjezdu a čas příjezdu. Pomohl by pravděpodobně dotaz na informacích autobusového nádraží – ale u okénka byla fronta.

Podle návodu jsme čekali na autobus už patnáct minut předem – dopravce totiž upozorňuje, že kvůli dlouhé cestě z Mnichova může do Plzně nabrat nejen zpoždění, ale také naopak přijet předčasně. Nakonec přijel se zhruba dvouminutovým zpožděním a vystoupili z něj dva lidé.

Čekali jsme před autobusem, že vystoupí stevard nebo alespoň řidič, ale nestalo se nic. Naopak řidič pak zavřel dveře a rozjížděl se. Na mávání naštěstí ještě zastavil, otevřel dveře a zeptal se: "Roman?" Nastupujeme a vyrážíme.

Zatímco pět minut před Flixbusem odjížděl do Prahy běžný linkový autobus a byl poměrně slušně obsazený, zelený autobus by bez našeho testu nenabíral vůbec nikoho.

Hned po nástupu se ukazuje, že nemožnost rezervovat si u Flixbusu konkrétní sedačku je jednoznačně nevýhodou. Autobus je plný pospávajících turistů na cestě z Mnichova, takže není volná žádná celá dvojsedačka a musíme se tak rozhodnout, ke komu si přisednout a obrat ho o rozvalování. Svést to na rezervační systém nepůjde. Mimochodem čtyři místa v první řadě byla zaházena nějakými bundami – řidič asi nestál o to, aby si tam někdo sedal.

Samotným místem v autobuse, pokud si tedy cestující nějaké najde, veškeré služby končí. Žádné pití, zábava a samozřejmě ani žádná stevardka. Jen náš řidič. Hlášení probíhá zásadně v němčině, přestože jde o mezinárodní spoj a poměrně velká část cestujících jsou turisté, kteří německy pravděpodobně neumí.

Navíc i pro člověka znalého základů němčiny je složité porozumět, trochu to připomíná hlášení pilota v kabině letadla. Takové hovorové povídání ve stylu "tak jsme tedy v Praze, ale ještě to tu nějak musíme projet a je tu nějaký provoz, tak snad za deset patnáct minut tam budeme, snad to bude dobré a nebudou tam zácpy, jo a díky, že jste s námi jeli". Hlášení v Regiojetu působí o dost profesionálnějším dojmem.

Interiér zeleného autobusu ale vypadá výrazně lépe než v Regiojetu. Hnědé čalounění působí příjemně a zdá se, že autobus je zbrusu nový. Až zkoumání detailů opotřebení na plastových dílech ukazuje, že stáří obou autobusů bude zhruba podobné.

Prostředí na palubě zlepšují i nižší opěradla sedadel, díky nimž je prostor přehledný, působí méně klaustrofobicky a více bezpečně. Místa na nohy je sice o trochu méně než v Regiojetu, ale pro 182 centimetrů vysokého člověka stále dostatek.

Jenže když se chceme trochu uvolnit, ukazuje se, že nižší opěrka sice v pohodlném hovění nevadí přítomným turistkám nižšího vzrůstu, avšak vyšší člověk má problém. Vyšší sedačky v Regiojetu tak mají vedle většího soukromí výhodu i v pohodlí pro vyšší postavy. Tedy pokud se nerozhodnou si sedačku trochu sklopit – v takovém případě může velké černé opěradlo Regiojetu lidem sedícím o řadu dál vadit, zatímco kratší a světlejší opěradla ve Flixbusu jej subjektivně omezují méně.

V zeleném autobusu chybí i zásuvka, takže člověk s vybitým telefonem by byl rád i za tu méně vzhlednou u Regiojetu.

Zatím jen doplněk

Jednoduchý test (jsme si vědomi, že šlo o jediný spoj) ukázal, že žluté autobusy mají ve službách stále náskok. A více myslí na to, o co by zákazník mohl stát - chce si něco přečíst, nějak se zabavit, nabít si telefon, napít se a najíst se. Nabízejí i lepší jízdní řád, česky hovořící personál i jistotu objednaného místa.

Flixbus ale může v některých případech nabídnout nižší cenu a otevřeněji působící interiér. Je pak vhodnou volbou v časech, kdy Regiojet nejede, nebo pro lidi, kteří mají vůči žlutým autobusům Radima Jančury osobní výhrady a snaží se jezdit s konkurencí. Dodejme, že variantou k oběma jsou místní společnosti - ty jezdí bez služeb, s výrazně horšími autobusy, výhodou ale je, že jízdenky lze zakoupit při nástupu a v Praze lze vystupovat obvykle na čtyřech místech.

Flixbus staví výhradně na hlavních autobusových nádražích v Plzni i Praze. Regiojet jezdí ze Zličína, což může být pro někoho výhoda, pro jiného nevýhoda. V Plzni ale umožňuje výstup i nástup také na zastávce na východě města.

Množství cestujících mezi tuzemskými městy u Flixbusu je zatím minimální. Než aby pozici Regiojetu ohrožoval, spíše ji doplňuje.

Expanze zelených autobusů v Česku nakonec není tak rychlá, jak se očekávalo. Firma před pár týdny slibovala čtyři spojení mezi Prahou a Brnem, tedy na nejrušnější autobusové trase v zemi. Nakonec je z toho jediný přímý spoj v jedenáct večer z Prahy a ve tři hodiny v noci z Brna. Další spoje v rezervačních systémech počítají s přestupem ve Vídni, to ale cestu protahuje na sedm hodin. Žluté autobusy jezdí mezi Prahou a Brnem každou půlhodinu.

Obdobná situace je i u dalších vnitrostátních spojů Flixbusu. Například do Plzně či Jihlavy, kde zastavují některé z dálkových linek do Mnichova, respektive do Vídně. I zde autobusy staví pouze v okrajových částech dne, které pozici RegioJetu neohrožují. Z avizovaných spojů do Liberce, Hradce Králové či Náchoda zatím není nic.

"Protože jsme na některých vnitrostátních linkách právě začali, je jejich podíl v jednotkách procent. Ale pracujeme na tom," říká mluvčí Flixbusu Bettina Engertová.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 10 minutami

Fotbalisté Norwiche se po roce vracejí do Premier League

Fotbalisté Norwiche se po roční pauze vracejí do nejvyšší anglické soutěže. "Kanárci" sice ve 42. kole druhé ligy podlehli po dlouhém oslabení Bournemouthu 1:3, postup už ale měli zajištěný před utkáním díky remízám třetí Swansea s posledním Wycombem (2:2) a čtvrtého Brentfordu s Millwallem (0:0). Norwich je z jejich dosahu a má osmibodový náskok na druhý Watford. K zajištění prvního místa mu v posledních čtyřech duelech stačí uhrát pět bodů.

Norwich před dvěma lety postoupil do Premier League jako vítěz, ale mezi elitou skončil beznadějně poslední. K návratu mu pomohl zejména finský kanonýr Teemu Pukki, který je s 25 trefami mezi střelci druhý.

Do Premier League přímo postoupí nejlepší dva týmy, další čtyři se utkají o zbývající volné místo.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

České házenkářky na úvod play off o MS jen remizovaly se Švýcarskem

České házenkářky v úvodním ze dvou zápasů play off kvalifikace o postup na prosincové mistrovství světa doma jen remizovaly se Švýcarskem 27:27. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného prakticky celé utkání v Zubří dotahovaly, v závěru se sice dostaly do vedení, ale outsider v poslední sekundě vyrovnal. Odveta se hraje v úterý.

Češky na minulém mistrovství světa předloni nehrály po těsné porážce v play off s Černou Horou. Na šampionátu v roce 2017 národní tým překvapivě došel až do čtvrtfinále a konečným osmým místem stanovil nejlepší výsledek v samostatné historii. Za působení Bašného postoupily reprezentantky na mistrovství světa ještě v roce 2013, kdy obsadily 15. příčku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy