Zdražovat dálniční známky nechceme, říká Ťok. Elektronické budou do dvou let

ČTK ČTK
Aktualizováno 4. 2. 2019 16:21
Zavedení elektronických dálničních známek nepřinese podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) jejich zdražení. Snížení ceny známek vzhledem k nákladům spojeným se zavedením nového systému ministr nicméně zatím neočekává.
Ministr dopravy Dan Ťok (vlevo) navštívil 3. ledna 2019 opravovaný úsek dálnice D1 u Humpolce.
Ministr dopravy Dan Ťok (vlevo) navštívil 3. ledna 2019 opravovaný úsek dálnice D1 u Humpolce. | Foto: ČTK

Návrh zákona o pozemních komunikacích, který počítá se zavedením elektronických kuponů od roku 2021, předložilo ministerstvo dopravy.

Podle projednávané novely by dálniční poplatky měly být placeny i snímány elektronicky, papírové kupony pak úplně skončí. Návrh zákona původně počítal se zvýšením maximálního limitu poplatku za roční známku na 2000 korun, podle Ťoka však nakonec limit zůstává na současných 1500 Kč.

To podle ministerstva dopravy neumožňuje reagovat na aktuální náklady spojené s dopravou a výstavbou dálnic. Podle Ťoka se však nejvyšší cena do roku 2021 nezmění. O stanovení sazeb rozhoduje každoročně vláda.

Zlevnění dálničních známek nicméně podle Ťoka zatím v plánu není. "Musíme si uvědomit, že i to vybudování systému něco stojí, takže sice odpadnou náklady na tisk známek, ale náklady zůstávají," řekl ministr. Náklady spojené se zavedením nového systému Ťok zatím nezná.

Foto: Ministerstvo dopravy

Projednávaný návrh počítá s tím, že bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku příslušného auta, bude evidovat informační systém provozovaný Státním fondem dopravní infrastruktury.

Kontrolovat se budou prostřednictvím kamer, ke kontrole by mohly sloužit i mýtné brány. Systém by do budoucna měl umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky, po kterých některé kraje volaly.

Součástí ministerského návrhu je také osvobození nebo zvýhodnění od poplatků vozidel na alternativní pohon. Zdarma budou po dálnicích jezdit auta na elektrickou energii a vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo.

Emise oxidu uhličitého však v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by pak měly jezdit auta poháněna zemním plynem a biometanem. Vozidel na zkapalněný ropný plyn se zvýhodnění netýká.

Resort dopravy si od zavedení elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně a zároveň snížení provozních nákladů až o 120 milionů korun za rok.

 

Právě se děje

Další zprávy