Lidé s maturitou dosáhnou platového stropu kolem třicítky. Pak už jim přidají málokde

ČTK ČTK
19. 6. 2019 14:03
Růst platů se u některých profesí v Česku zastavuje už po 30. roce věku zaměstnance. Dosažení takzvaného platového stropu ale výrazně ovlivňuje úroveň vzdělání. Zatímco pracovníkům s maturitou začíná podle analýzy portálů Profesia a Platy.cz mzda stagnovat v průměru ve 34 letech, v případě vysokoškoláků je to o deset let později.
Foto: Thinkstock

Analýza se zaměřila na to, v jakém věku lidé dosahují platového stropu. Jde o věk, ve kterém už zaměstnanec bez následného kariérního postupu začne mzdově stagnovat. To způsobuje, že na dané pozici mají časem vyšší průměrné platy i jeho mladší kolegové.

"Středoškolské pozice mají platový strop po třicítce. Pokud se na ně podíváme z hlediska mzdového progresu, vidíme, že je kratší, než u těch vysokoškolských," shrnul výsledky průzkumu Michal Novák z portálu Platy.cz. U vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců přichází mzdový strop obvykle po 40. narozeninách.

Nejrychleji začínají odměny stagnovat v pozicích asistent či asistentka, kde se růst platu zastaví v průměru ve 32 letech. Nejlépe jsou na tom vedoucí obchodních skupin, kterým rostou průměrné platy až do věku 48 let.

Průměrná hrubá mzda v Česku v letošním prvním čtvrtletí byla podle Českého statistického úřadu 32 466 korun. Statistici ale pravidelně upozorňují, že dvě třetiny zaměstnanců na průměrnou mzdu nedosáhnou. Medián mezd, který představuje mzdu přesně uprostřed rozdělení hodnot mezd, vzrostl o 7,4 procenta a činil 27 582 korun.

Nejvyšší výdělky měli v prvním čtvrtletí lidé v Praze, a to 41 450 korun. Nejnižší mzdy ze všech krajů zůstávají v Karlovarském kraji, lidé si tam v průměru vydělali 28 385 korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V Kongu po nehodě autobusu s cisternou převážející benzín uhořelo 33 lidí

V provincii Kwango na západě Konga při střetu autobusu s cisternou převážející pohonné hmoty uhořelo 33 lidí. Cisterna směřovala po jednom z hlavních tahů do metropole Kinshasy, zjistila agentura AFP z policejních zdrojů. Pozůstatky obětí dopravní nehody v pondělí ráno pohřbili.

"V noci ze soboty na neděli uhořelo 33 lidí při velkém požáru způsobeném kolizí rozměrného vozidla přepravujícího pohonné hmoty a přeplněného autobusu," uvedlo vedení místní policie. "Mohli jsme vyzvednout jen lebky, zbytek těl se nepodařilo najít. S úctou jsme je pohřbili dnes ráno," uvedl další policejní zdroj.

Dopravní nehody s četnými oběti na životech jsou v Kongu poměrně časté, na vině je špatný technický stav mnoha vozidel i silnic nebo opilí řidiči, někdy též bez potřebných znalostí. V říjnu 2018 na trase mezi Kinshasou a Matadi taktéž havarovala cisterna, při nehodě tehdy zemřelo 53 lidí. Tragickou bilanci 230 obětí měla nehoda cisterny v roce 2010.

Zdroj: ČTK
Další zprávy