Za nepořádek na pracovišti lze dostat okamžitou výpověď

Tomáš Fránek
12. 11. 2014 7:00
Nejvyšší soud: Zaměstnavatel může okamžitě zrušit pracovní poměr pro hrubé porušení povinností, pokud pracovníka opakovaně upozorňoval a ohrožuje to jeho podnikání.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Brno – Nerespektování pokynů zaměstnavatelů ohledně dodržování pořádku na pracovišti může být důvodem k výpovědi. Za určitých podmínek dokonce i k okamžitému zrušení pracovního poměru pro hrubé porušení povinností, tedy k takzvané „výpovědi na hodinu“.

Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího soudu, k němuž se dostal spor mezi provozovatelem autobusové dopravy ze středočeského Srbska s řidičem, který po sobě několikrát zanechal silně znečištěný autobus včetně nedopalků cigaret.

Okamžitě zrušit pracovní poměr pro hrubé porušení povinností lze za podmínky, že zaměstnavatel pracovníka opakovaně a prokazatelně upozorňoval na potřebu dodržovat pořádek, přičemž nerespektování těchto pokynů ohrožuje podnikatelské záměry.

Špatné, ale žádný extrém

Majitel firmy několikrát slovně i písemně upozorňoval jednoho z řidičů na potřebu uklízet na pracovišti. Oficiální upozornění na možnost výpovědi mu ale nepředal. Po čase však majiteli došla trpělivost a pro hrubé porušení pracovní kázně dal řidiči okamžitou výpověď.

Zaměstnanci jsou povinni

- pracovat řádně podle svých sil, znalostí a schopností, plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy a spolupracovat s ostatními zaměstnanci,
- využívat pracovní dobu a výrobní prostředky k vykonávání svěřených prací, plnit kvalitně a včas pracovní úkoly,
- dodržovat právní předpisy vztahující se k práci jimi vykonávané; dodržovat ostatní předpisy vztahující se k práci jimi vykonávané, pokud s nimi byli řádně seznámeni,
- řádně hospodařit s prostředky svěřenými jim zaměstnavatelem a střežit a ochraňovat majetek zaměstnavatele před poškozením, ztrátou, zničením a zneužitím a nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele.

Podle majitele ukazuje nepořádek na přístup řidiče k cestujícím. Nejde přitom jen o čistotu autobusu, ale také ochranu jejich zdraví. „Kdybych nezajistil bezproblémovou dopravu, mohl bych přijít o zákazníky a dostat se do existenčních problémů,“ uvedl podnikatel. Firma zajišťuje především zájezdovou dopravu.

Řidič se ale bránil. Obvodní soud v Mladé Boleslavi nejdříve výpověď potvrdil s tím, že opakované nedodržování pořádku je hrubým porušením pracovní kázně. Odvolací Krajský soud v Praze měl opačný názor: Konstatoval, že řidičovo chování bylo nepřípustné a neomluvitelné, nešlo ale o žádné extrémní jednání, které by bylo výjimečné oproti tomu, jak se řidič choval už předtím. Soudci podotkli, že zaměstnavatel sice pracovníkovi jeho liknavost v uklízení vytýkal, ale dál jej zaměstnával. „Není možné dovodit, že jediným přiměřeným důsledkem bylo okamžité zrušení pracovního poměru,“ rozhodli soudci.

Úmyslně a opakovaně nerespektuje nařízení

Majitele se však poté zastal Nejvyšší soud. Senát vedený Zdeňkem Novotným zdůraznil, že pokud zaměstnanec úmyslně a opakovaně nerespektuje nařízení nadřízených, nelze brát v potaz polehčující okolnosti.

„Zaměstnavatel se snažil opakovaně působit na pracovníka, aby svůj přístup k plnění pracovních povinnosti změnil. Ukáže-li se taková snaha bezúspěšná, je potřeba vzít v potaz, že z hlediska pověsti podnikatele provozujícího zájezdovou dopravu je jednou z klíčových podmínek, aby své služby provozoval v nezatuchlých, čistých a příjemných prostorách odpovídajících standardním požadavkům na tento typ přepravy,“ uvedli soudci.

Výpověď za "špatnou práci"

Okamžitou výpověď může zaměstnanec dostat, pokud zvlášť hrubým způsobem poruší povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci.

Standardní výpověď může zaměstnanec dostat, pokud nesplňuje předpoklady stanovené právními předpisy pro výkon sjednané práce nebo nesplňuje bez zavinění zaměstnavatele požadavky pro řádný výkon této práce. Spočívá-li nesplňování těchto požadavků v neuspokojivých pracovních výsledcích, může dostat výpověď, jen jestliže byl zaměstnavatelem v době posledních 12 měsíců písemně vyzván k jejich odstranění a zaměstnanec je v přiměřené době neodstranil.

Standardní výpověď může zaměstnanec dostat i z důvodů, pro které by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě zrušit pracovní poměr (ale neučinil tak), nebo pro závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci. Pro soustavné méně závažné porušování těchto povinností je možné dát zaměstnanci výpověď, jestliže byl v době posledních šesti měsíců v této souvislosti písemně upozorněn na možnost výpovědi.

Nedodržování pořádku může být podle nich v takových případech hrubým porušením pracovní kázně. Zákoník práce přesně neurčuje, za jaké počínání mohou zaměstnavatelé dát lidem okamžitou výpověď, a je tedy na soudech, aby důkladně zvážily všechny argumenty u konkrétních případů.

Nejvyšší soud proto zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Praze. Ten nyní musí případ znovu projednat a rozhodnout v souladu se stanoviskem Nejvyššího soudu.

Pozor i v prodejně

Podle dostupných informací z databáze rozhodnutí Nejvyššího soudu jde teprve o druhý případ týkající se výpovědi za nepořádek na pracovišti.

Před čtyřmi roky řešil spor o (standardní, ne okamžitou) výpověď pro vedoucího prodejny v Brně kvůli tomu, že – kromě jiných prohřešků – měl nepořádek v zázemí prodejny, špinavou podlahu a přilepené žvýkačky. Nejvyšší soud tehdy potvrdil, že výpověď je platná, pokud zaměstnanci znovu porušují nařízení svých nadřízených ohledně pracovní náplně a dodržování pořádku ve lhůtě dvanácti měsíců poté, co je zaměstnavatel písemně vyzval k odstranění špatných pracovních výsledků.

Zákoník práce ani jiný právní předpis přitom otázku nepořádku na pracovišti speciálně neřeší. Je tedy v kompetenci každého zaměstnavatele, jaká pravidla si v tomto ohledu nastaví. Soudy by pak zřejmě opět přihlížely i k tomu, jak může nepořádek na konkrétním místě ohrozit podnikatelské záměry, případně produktivitu práce. Ve větším ohrožení tak jsou třeba zaměstnanci, kteří přicházejí přímo do styku s klienty.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy