Z nákupních center mizí obchody, rostou wellness a zábava

ČTK ČTK
18. 4. 2014 12:20
Česká nákupní centra se vyrovnávají s úbytkem prodejců a zmenšováním prodejních ploch po svém. Nové návštěvníky se snaží nalákat na wellness centra či zařízení pro děti.
Rodinné centrum Hafíkov v Galerii Butovice
Rodinné centrum Hafíkov v Galerii Butovice | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Česká nákupní centra se vyrovnávají s úbytkem prodejců a zmenšováním prodejních ploch po svém. Nové návštěvníky se snaží nalákat na wellness centra či zařízení pro děti. Zpomaluje také výstavba zcela nových nákupních parků - loni se jich podle údajů realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield v Česku otevřelo šest s celkovou rozlohou zhruba 23 tisíc metrů čtverečních.

Původně přitom developeři počítali s tím, že během dvanácti měsíců loňského roku postaví 45 parků o celkové ploše 200 tisíc metrů čtverečních. Nyní jsou jejich plány skromnější. "Pro letošek developeři chystají postavit celkem 70 tisíc metrů čtverečních ve dvaceti parcích. Je zřejmé, že jejich odhady jsou výrazně střízlivější. Přesto nečekáme, že by všechny ohlášené projekty došly letos do stadia realizace," podotkl šéf pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield Jiří Kristek.

Nákupní centra se v minulých letech zmenšovala a přesouvala do stále menších měst. Aktuálně je podle Cushman & Wakefield v Česku 157 retailových parků s celkovou rozlohou 713 tisíc metrů čtverečních. V nich je 1008 otevřených obchodů, pouze sedm procent pronajímatelných ploch svého nájemce nyní nemá.

Supermarket, drogerie, móda, obuv

I přes stále nižší rozlohu, která u některých parků nepřesahuje dva tisíce metrů čtverečních, zůstává ve většině z nich kromě supermarketu s potravinami také drogerie, móda a obuv. Rozloha obchodů se však v pokrizovém období zmenšuje. "Řadě nájemců dnes dobíhají smlouvy uzavřené v předkrizovém období. To jim dává možnost uzpůsobit své nájemní podmínky podle toho, jak se změnilo nákupní chování a poptávka po jejich sortimentu. Především prodejny elektra a hypermarkety přistupují ke zmenšování prodejen," uvedl Kristek.

Doplňkový prodej podle něj omezují hlavně potravináři, kteří se soustředí především na potraviny. "Prodejny elektra dnes ve velké míře slouží jako showroom a prodeje běží po internetu. Opačný trend - zvětšování jednotek - se projevuje například u drogerií, které do svého konceptu nově zahrnují i lékárnu. Jako příklad můžeme uvést řetězec Drogerie Teta," dodal Kristek.

Hitem jsou dětská centra

Některé maloobchodní plochy mění účel užívání, z obchodů se často stávají například showroomy, velkoobchody či autoservisy. Stále více ploch začíná sloužit nejmenším návštěvníkům. "Hlavně na okrajích velkých měst se nákupní parky - samostatné budovy - přeměňují na zábavní dětské parky, jejichž popularita roste celosvětově. Rodiče ve velkých městech mají méně času a více peněz a dětské parky jsou zajímavou alternativou pro volný čas jejich dětí," tvrdí senior property manažer ve společnosti Cushman & Wakefield Petr Landsinger.

Jako příklad uvedl například centra Tongo v Hradci Králové, Žirafa v Čestlicích, Lvíček v Plzni a na Černém Mostě nebo Wikiland v Brně. "Provozovatelé dětských center si pronajímají poměrně velké jednotky o velikosti okolo dvou až tří tisíc metrů čtverečních, doplněné o venkovní plochy. Uvedená centra využívají například bývalou prodejnu Gigasportu, volné plochy vzniklé zmenšením hypermarketu či dřívější sklady. Žádné z nich nevzniklo stavbou na zelené louce," doplnil Kristek.

Galerie Butovice ožila

Důkazem výše uvedeného trendu je i změna a rebranding pražského nákupního centra Galerie Butovice, jejíž majitel v minulých letech výrazně změnil celý koncept. Prvních pět let od výstavby v roce 2005 se totiž centrum potýkalo s nezájmem obchodníků i návštěvníků. I proto zůstávalo druhé podlaží dlouhou dobu zcela uzavřené.

Až větší zaměření na provozovny občerstvení, volnočasové a dětské aktivity přineslo Galerii Butovice nárůst návštěvníků. V centru tak je 14 stravovacích provozoven, saunový svět, wellness a fitness centrum, minigolfové hřiště či dětské centrum. Všechny podobné aktivity jsou přitom blízko sebe. "Například dětské centrum Hafíkov doplňuje velká prodejna Bambule, prodejna dětského zboží nebo kosmetiky a nově rovněž unikátní dětské kadeřnictví Funny Sassy. To samé v případě klientů sportovních a wellness konceptů, kteří u nás mohou nakoupit odpovídající výživu, oblečení nebo sportovní náčiní," poznamenal manažer centra Milan Dočekal.

Podle Kateřiny Skochové z realitní poradenské firmy DTZ, která má pronájmy v pražském centru na starost, obchody v obchodních centrech zůstanou, stále více je ale budou doplňovat různé jiné provozy a koncepty. Největší boom přitom čeká právě od služeb pro nejmenší návštěvníky. "Dětské koutky a zaměření se na děti je trend dnešní doby. Rodiče se pro své děti snaží udělat spoustu věcí, proto i nákupní centra přichází s nejrůznějšími vzdělávacími programy nebo například i dětskou jógou," poznamenala Skochová, podle níž jsou právě děti budoucností nákupních center.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Morata zařídil Juventusu vítězný obrat proti Laziu

Fotbalisté Juventusu Turín otočili domácí zápas 26. kola italské ligy s Laziem Řím a vyhráli 3:1. Dvěma góly a asistencí obrat zařídil útočník Álvaro Morata. Juventus nastoupil v základní sestavě bez Cristiana Ronalda, přesto se přiblížil na jediný bod druhému AC Milán. "Rossoneri" mohou znovu odskočit v neděli, kdy je čeká duel na hřišti Hellasu Verona, pak bude mít ale Juventus znovu zápas k dobru.

První gól dali Římané, poté co se ve 14. minutě prosadil Joaquín Correa. Ještě do koncem první půle ale Morata posunul míč Adrienu Rabiotovi do pokutového území a francouzský záložník vystřelil pod břevno. Po změně stran už to byl sám Morata, kdo zakončoval útoky Juventusu. Nejprve se v 57. minutě prosadil z rychlého protiútoku a po chvíli potvrdil výhru proměněnou penaltou.

Moratu pak na závěrečných 20 minut vystřídal Ronaldo, hvězdný Portugalec ale sérii tří zápasů, ve kterých pokaždé skóroval a celkem dal čtyři branky, nestihl prodloužit.

Juventus v lize zvítězil dvakrát po sobě poprvé od přelomu ledna a února. Lazio v poslední době ztrácí, tři z posledních čtyř ligových duelů prohrálo a patří mu sedmé místo.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Futsalisté v kvalifikaci ME hráli 3:3 s obhájci zlata Portugalci

Čeští futsaloví reprezentanti ve třetím utkání kvalifikace mistrovství Evropy remizovali 3:3 s úřadujícími šampiony z Portugalska. Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna udrželi první místo v tabulce osmé skupiny o dva body před dnešním soupeřem, kterého v polské Lodži podruhé vyzvou v úterý.

Češi během úvodní desetiminutovky dvakrát vedli, ale na trefy Michala Seidlera a Matěje Slováčka dokázali bleskově odpovědět Miguel Angelo s Panym Varelou. Ve 28. minutě favorizované Portugalce poslal do vedení Fábio Cecílio, ale brankář Vítor Hugo si chvíli nato vstřelil vlastní gól.

Na evropský šampionát 2022 v Nizozemsku přímo postoupí vítězové osmi skupin a šest nejlepších celků na druhých místech. Dva nejhorší týmy na druhých pozicích čeká baráž.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Při sebevražedném útoku na jihu Afghánistánu zemřel prokurátor a jeho bodyguard

Při sebevražedném útoku na jihu Afghánistánu v sobotu přišel o život prokurátor a jeho bodyguard. Dalších osm lidí, včetně dvou civilistů, utrpělo zranění. K atentátu, který se stal ve městě Laškargáh, se zatím nikdo nepřihlásil, obvykle ale stojí za těmito činy islamistické radikální hnutí Tálibán. Za některými útoky bývá odnož teroristické organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura AP.

Sajíd Mahmúd Agha byl na cestě do úřadu v jihoafghánském Laškargáhu v provincii Hílmand, když do jeho konvoje vjel vůz plný výbušnin.

Tálibán pokračuje v násilí, ačkoli jeho zástupci jednají v Kataru o míru se zástupci afghánské vlády. Stagnující rozhovory se snaží oživit zvláštní americký vyslanec pro Afghánistán Zalmay Khalilzad, který tento týden jednal s vysokými afghánskými představiteli v Kábulu a pak opět zamířil do Kataru. Khalilza hledá způsoby, jak mírový proces urychlit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy