YouTube mění podmínky pro reklamu, novinky představil i Facebook a Instagram

ČTK ČTK
25. 6. 2018 20:16
Portál pro sdílení videí YouTube představil změny rozšiřující zdroje příjmů tvůrců obsahu na jeho platformě.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Twin Design / Shutterstock.com

Anaheim - Největší světové sociální sítě představily za poslední týden mnoho novinek. Soupeření YouTube a Facebooku vyvrcholilo v kalifornském Anaheimu na devátém ročníku festivalu VidCon, na kterém se sešli nezávislí tvůrci obsahu na sociálních sítích, jejich fanoušci a odborná veřejnost a který skončil o víkendu.

Portál pro sdílení videí YouTube představil změny rozšiřující zdroje příjmů tvůrců obsahu na jeho platformě. Dosud byla většina příjmů takzvaných youtuberů tvořena podílem z reklamy, kterou mateřská společnost Google před obsah na YouTube umísťuje. Tento model se nyní rozšíří o takzvané Channel Memberships, tedy placené členství v komunitě diváků konkrétního tvůrce.

YouTube chce během několika týdnů zpřístupnit tuto funkci pro kanály, které mají více než 100.000 odběratelů. To by se v Česku mohlo týkat desítek youtuberů. Další novinkou, která má pomoci zvýšit příjmy youtuberů, je například prodej upomínkových předmětů přímo pod videem.

Portál YouTube minulý týden oznámil, že dosáhl 1,9 miliardy uživatelů, kteří se k němu alespoň jednou měsíčně přihlásí. To je překvapivě vysoké číslo vzhledem k tomu, že ještě před rokem to byla zhruba miliarda uživatelů. Facebook se v tuto chvíli pohybuje kolem 2,2 miliardy uživatelů a jeho dceřiná společnost Instagram údajně překonala miliardovou hranici.

S obrovským růstem počtu uživatelů rostou i příjmy youtuberů. Podle zástupce YouTube se počet tvůrců, kteří vydělávají pěticifernou sumu v amerických dolarech, meziročně zvýšil o 35 procent. Počet tvůrců, kteří ročně vydělávají na YouTube šesticifernou částku, vzrostl dokonce o 40 procent. Podle dostupných údajů se jedná o stovky takovýchto tvůrců.

Sociální síť Instagram již před VidConem ve snaze konkurovat portálu YouTube představila novou platformu IGTV, kam uživatelé mohou nahrávat až hodinová videa.

Zatímco Instagram vykročil na cestu přímé konkurence YouTube, přidala se jeho mateřská společnost Facebook řadou spíše subtilnějších vylepšení svého stávajícího prostředí. Její zástupci rovněž potvrdili zájem umožnit tvůrcům obsahu vydělávat na reklamě.

Jelikož zatím Facebook nedisponuje monetizačním modelem podobným tomu od YouTube (kde tvůrce může dostávat až 55 procent z výnosu z reklamy zobrazené před jeho videi), kompenzuje to aplikací pro propojování značek a tvůrců. Jejím prostřednictvím budou moci tvůrci vyhledávat možnosti komerční spolupráce se značkami, které je naopak budou moci obsazovat do svých kampaní.

Další novinky představené Facebookem jsou spíše nástroji pro tvůrce obsahu, aby mohli mít lepší kontakt se svým publikem a více ho vtahovat do dění v rámci své videotvorby na platformě. Jde například o nástroj Watch Party, díky němuž může několik uživatelů sledovat na jedné stránce různá videa, komentovat je a komunikovat se svým publikem.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Američané do konce roku ukončí bojovou misi v Iráku, působí tam přes 18 let

Americký prezident Joe Biden s iráckým premiérem Mustafou Kázimím v pondělí ve Washingtonu formálně uzavřel dohodu o ukončení americké bojové mise v Iráku do konce letošního roku, píše agentura Reuters. Děje se tak více než 18 let poté, co USA své vojáky do Iráku vyslaly.

Spojené státy mají v Iráku nyní asi 2500 příslušníků ozbrojených sil, kteří se soustředí na potírání zbytků teroristické organizace Islámský stát (IS). Už v dubnu se obě země dohodly, že USA bojové operace v Iráku ukončí a mise pak bude pokračovat jako výcviková a poradní. Tehdy ale nebyl dohodnut rozvrh stažení.

Biden se v pondělí s Kázimím setkal v Oválné pracovně Bílého domu. Šlo o jejich první osobní jednání v rámci strategického dialogu mezi USA a Irákem. Americký prezident řekl, že USA budou v Iráku nadále k dispozici a budou poskytovat výcvik i pomoc při potírání radikálů z IS. Zdůraznil však, americké síly přestanou do konce letošního roku v Iráku působit v bojových zónách.

Zdroj: ČTK
před 12 minutami

U Libye se převrátila loď, zemřelo nejméně 57 migrantů

Na západě Libye, nedaleko od města Chums, se v neděli převrátila loď s nejméně 75 migranty na palubě. Při neštěstí jich přinejmenším 57 zahynulo a dalších 18 lidí zachránili rybáři a libyjská pobřežní hlídka, uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Ta již delší dobu varuje, že počet migrantů, kteří letos zahynuli při cestě přes Středozemní moře do Evropy, se výrazně zvýšil.

Podle přeživších se plavidlo muselo zastavit v moři, mělo problém s motorem. Kvůli silným vlnám a špatnému počasí se převrátilo. Podle jejich svědectví mezi je oběťmi nejméně 20 žen a dvě děti.

Podle IOM se počet migrantů, kteří zahynuli ve Středozemním moři, ve srovnání s loňským rokem více než zdvojnásobil. Vloni podle údajů IOM zahynulo ve Středozemním moři 427 osob, letos jich už nyní je přes 1100. Podle údajů Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky letos přes Středozemní moře doplulo do států Evropské unie přes 44 000 uprchlíků. Počet se výrazně zvýšil od května, kdy se zlepšilo počasí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy