Vysokorychlostní trať v Česku se pomalu blíží. Stát zadal studii, počká dva a půl roku

ČTK ČTK
12. 4. 2018 12:55
Pro trať z Prahy do Brna a Břeclavi jsou nyní zvažovány dvě trasy. Studie posoudí také tři varianty rychlostní úrovně.
Zamíří i do Česka? (ilustrační foto)
Zamíří i do Česka? (ilustrační foto) | Foto: Deutsche Bahn

Praha - Státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavřela smlouvu na vypracování studie proveditelnosti vysokorychlostní železniční tratě mezi Prahou, Brnem a Břeclaví.

Podle údajů uveřejněných v registru smluv bude studie stát přes 20,5 milionu korun a vypracuje ji inženýrská a projektová firma Sudop Praha. Výsledky studie by měly být známy do konce roku 2020.

Studie proveditelnosti popíše technickou podobu úseku, zároveň se bude zabývat ekonomickou stránkou tratě. Studie posoudí tři rychlostní úrovně, které by trať umožňovala - 250, 300 a 350 km/h.

Pro trať jsou nyní zvažovány dvě trasy. První varianta počítá se severní trasou okolím Kolína a Havlíčkova Brodu. Druhá varianta by mohla vést jižněji přes Benešovsko. Studie by měla posoudit, která z tras je územně i ekonomicky výhodnější.

Podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Martina Kolovratníka (ANO) mají obě své výhody i nevýhody. V obou případech by rychlotrať měla mít napojení na běžnou železniční síť. "Její nespornou výhodou tedy je, že bude určitě sloužit i obyvatelům v regionech, kterými prochází," dodal Kolovratník.

"Posuzovat se nebudou pouze přínosy samotné trati, ale významné bude také hodnocení přínosů a zlepšení obslužnosti hned v několika regionech," doplnil ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

Konkrétně půjde o Středočeský, Jihomoravský, Zlínský, Moravskoslezský kraj a Vysočinu, kde se podstatně uvolní kapacity na stávajících tratích, dodal. Podle SŽDC studie počítá s oběma zvažovanými variantami polohy brněnského nádraží.

SŽDC plánuje ještě letos vypsání soutěže na zhotovitele studie proveditelnosti dalšího vysokorychlostního úseku mezi Brnem a Ostravou. Navázaly se tak přípravy propojení páteřní sítě vysokorychlostního systému v České republice. Zvažovaná trať by měla navazovat na železnici z Brna do Přerova, jejíž modernizace se v současnosti připravuje.

Video: Německo otevírá nový koridor pro rychlovlaky. Z Berlína do Vídně se už vyplatí objet Česko

Německo otevírá pro cestující vysokorychlostní trať mezi Berlínem a Mnichovem. Od 10. prosince urazí soupravy ICE vzdálenost za necelé 4 hodiny. | Video: Deutsche Bahn
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 24 minutami

Na D6 u Sokolova havarovala dodávka a osobní auto, doprava je obnovena

Vážná dopravní nehoda omezila ve čtvrtek ráno dopravu na dálnici D6 u Sokolova. Při střetu osobního auta s dodávkou se čtyři lidé zranili, jeden z nich těžce. Doprava ve směru na Karlovy Vary byla krátce po nehodě obnovena, ve směru na Cheb byla silnice uzavřena do 11:15.

Nehoda se stala před 7:00. "Kvůli těžce zraněné osobě byl povolán vrtulník záchranné služby," doplnil krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva.

Na dálnici ve směru na Cheb se tvořily dopoledne až dvoukilometrové kolony, doprava se odkláněla už na odbočku na Loket a na východní obchvat Sokolova.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn se s odbory dohodl na mzdách

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) se dohodl s odborovým svazem strojvedoucích GDL na mzdových podmínkách. Riziko další stávky, která by byla od srpna čtvrtá, je tak zažehnáno. Informují o tom německá média.

"Dohodli jsme se," citovala agentura DPA svůj zdroj, který se jednání účastní. Dosažení shody následně potvrdili i zemští premiéři Dolního Saska a Šlesvicka-Holštýnska Stephan Weil a Daniel Günther, kteří další kolo jednání zprostředkovali.

Svaz GDL od srpna uspořádal tři stávky, kterými se snažil donutit dráhy ke zvýšení mezd. Po třetí stávce, která skončila zhruba před týdnem, učinily DB odborářům novou nabídku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy