Cvak-ticho-zašumění. Výrobce plechovek se pokusil zaregistrovat zvuk otevírání nápoje

Ekonomika Ekonomika
12. 7. 2021 14:46
Cvaknutí víčka, sekunda ticha a pak jen šumění. Právě na tuto sekvenci zvuků, typickou pro otevírání plechovky s perlivým obsahem, chtěla získat společnost Ardagh Metal Beverage Holdings v EU ochrannou známku pro své výrobky. Jenže se svou žádostí opakovaně neuspěla. Podle evropských úřadů totiž není zvuk natolik specifický, aby se mohl stát duševním vlastnictvím firmy.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Německá společnost Ardagh Metal Beverage Holdings vyrábí kovové plechovky používané na různé nápoje včetně piva, ale i vína. U Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) si nejprve podala žádost o registraci své "zvukové značky", kterou mělo být otevření plechovky s šumivým nápojem.

Neúspěšně. Úřad zvukovou známku zamítl s tím, že zvuk je málo specifický a firma se tak odvolala rovnou k Tribunálu Evropské unie.

A podle francouzského deníku Le Figaro i v tomto případě dopadla prakticky stejně. "Zvuk, který se objeví při otevření nápoje, po němž následuje ticho (přibližně jedna sekunda) a šumění (devět sekund), nelze zaznamenat jako ochrannou známku," uvedl Tribunál ve svém rozhodnutí. 

Soudci na základě stanoviska EUIPO rozhodli, že dotyčný zvuk nepředstavuje zvukovou známku, která by mohla být předmětem duševního vlastnictví. Otevření plechovky nebo láhve je totiž podle soudu obecně "neodmyslitelnou součástí technického řešení spojeného s manipulací s nápoji za účelem jejich konzumace". Takový zvuk proto zákazníkem "nebude vnímán jako údaj o obchodním původu těchto výrobků".

"Kritéria pro posouzení rozlišovací způsobilosti zvukových ochranných známek se neliší od kritérií použitelných na jiné kategorie ochranných známek a zvukové označení musí mít určitou rezonanci, která cílovému spotřebiteli umožní vnímat jej a považovat jej za ochrannou známku," vysvětluje se dále v rozhodnutí soudu.

Tribunál tedy odvolání společnosti Ardagh Metal Beverage Holdings zamítl. Na druhou stranu ovšem nesouhlasil ani s konstatováním EUIPO ohledně toho, že na trzích s nápoji a jejich obaly je neobvyklé uvádět obchodní původ výrobku pouze pomocí zvuků, protože tyto výrobky nevydávají žádné zvuky až do okamžiku jejich konzumace. 

"Pouhá skutečnost, že se zvuk může rozeznít až při konzumaci, tedy neznamená, že užívání zvuků pro uvádění obchodního původu výrobku na určitém trhu je ještě neobvyklé," upřesnil Tribunál. 

Na konečný výsledek tato neshoda mezi úřady ovšem vliv neměla. Výrobce plechovek se proti rozhodnutí může ještě odvolat.

Nejde přitom zdaleka o první pokus získat ochrannou značku výhradně na zvukový záznam. Mezi registrované "zvukové značky" patří notoricky známé znělky, jako je například ladění procesoru Intel Pentium, zvuková sekvence televizní stanice NBC nebo řev lva hollywoodských filmových studií MGM.

Oproti tomu podobně jako výrobce plechovek Ardagh se koncem minulého století nepodařilo zajistit ochrannou známku u amerického patentového úřadu ani výrobci motocyklů Harley Davidson, a to na burácivý zvuk jejich motorů.

 

Právě se děje

Další zprávy