Výdaje ČSSZ na správu pojistného byly neefektivní, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad

ČTK ČTK
Aktualizováno 28. 6. 2021 15:40
Česká správa sociálního zabezpečení vynaložila v letech 2015 až 2018 na správu pojistného 7,6 miliardy korun, nicméně ministerstvo práce a sociálních věcí ani samotná správa tyto výdaje ani postupy výběru pojistného nesledovaly a neupravovaly tak, aby byly co nejefektivnější. Vyplynulo to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) ale zjištěné nedostatky neměly významný dopad na výběr pojistného a úřad mimo jiné doporučil České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), aby zvýšila efektivnost výběru pojistného a souvisejících činností a cílila kontroly u zaměstnavatelů hlavně na subjekty, které neplní zákonné povinnosti.

ČSSZ se závěry NKÚ nesouhlasí, považuje je za zkreslené. V tiskové zprávě uvedla, že NKÚ nebral v potaz legislativní ani věcné připomínky, které správa sociálního zabezpečení opakovaně uplatňovala.

ČSSZ ve sledovaných letech vybrala na pojistném téměř 1,8 bilionu korun, přičemž pojistné představovalo třetinu příjmů státního rozpočtu. Podle NKÚ má správa sociálního zabezpečení ale problémy ve dvou klíčových činnostech, a to při vyměřování pojistného osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) a při kontrole u zaměstnavatelů.

Kontrolní úřad uvedl, že každoroční kontroly zaměstnavatelů ze strany ČSSZ byly plošné, nikoli cílené. Správa podle něj plánovala kontroly tak, aby prověřila každého zaměstnavatele jednou za tři roky a nezaměřovala se na rizikové zaměstnavatele, kteří neplní zákonné povinnosti nebo u kterých při předchozí kontrole zjistila vážné nedostatky. "Takto nastavený systém vedl k tomu, že 76,6 procenta kontrol nezjistilo jakýkoliv nedostatek. Plošné kontroly navíc neměly ani preventivní efekt," uvedl NKÚ. Při vymáhání pohledávek ČSSZ vybrala podle NKÚ v průměru 52 procent vymáhaného finančního objemu. V letech 2015 až 2018 představovaly vymáhané pohledávky 38 miliard korun.

NKÚ rovněž zjistil, že ČSSZ neřešila, jak jsou zaměstnanci zabývající se správou pojistného vytíženi. Přitom mezi jednotlivými okresními správami sociálního zabezpečení byl v zátěži zaměstnanců, kteří dělají na stejné pozici a stejnou práci, výrazný rozdíl. Například při vymáhání pohledávek v jedné okresní správě prováděl zaměstnanec více než trojnásobek úkonů než jeho kolega v jiné okresní správě, uvedl úřad.

Za problém označil i vyšší administrativní náročnost správy pojistného, kterou se ČSSZ podle úřadu také nezabývala. Důvodem administrativní náročnosti je podle kontrolorů například to, že agenda důchodového pojištění OSVČ se dělá v lokálních počítačových aplikacích u jednotlivých okresních správ, které nejsou propojeny, a spisovou dokumentaci zaměstnavatelů musí vést okresní správy podle metodického pokynu ČSSZ v listinné podobě. Pokud tedy zaměstnavatel změní sídlo, předávají si okresní správy jeho dokumenty mezi sebou fyzicky, konstatoval NKÚ.

"V letech 2016 až 2018 se sice podařilo zvýšit efektivitu výdajů vynaložených na správu pojistného, ale jen díky tomu, že příjmy z pojistného rostly rychleji než výdaje na jeho správu. V letech 2015 až 2018 vzrostla výše pojistného o 21 procent na jednoho plátce," doplnil kontrolní úřad.

ČSSZ uvedla, že při zahájení kontroly, v jejím průběhu a následně i v rámci podaných námitek NKÚ upozorňovala, že pojem "správa pojistného", který kontroloři uvedli jako hlavní předmět kontroly, není právní úpravou ani věcně v podmínkách činností ČSSZ nijak pojmově definován či ohraničen, naopak je v činnosti ČSSZ neoddělitelný od dalších souvisejících procesů, zejména provádění důchodového a nemocenského pojištění

Názor NKÚ, že nehodnotí jednotlivé dílčí procesy samostatně, správa sociálního zabezpečení respektuje, nicméně upozornila, že jejím úkolem není jen výběr pojistného, ale i provádění důchodového a nemocenského pojištění. "Úkoly ČSSZ jsou tak významně širší a tomu odpovídá i nastavení jednotlivých procesů a personální systém postavený na vzájemné zastupitelnosti napříč jednotlivými agendami," uvedla ČSSZ. Ohledně kontrol zaměstnavatelů ČSSZ uvedla, že jejich provádění je v souladu s českým právním řádem a jejich četnost neupravuje žádný právní předpis.

"Zásadním argumentem proti celkovému vyznění kontroly NKÚ je skutečnost, že ČSSZ dlouhodobě vykazuje téměř absolutní úspěšnost ve výběru pojistného (více než 99 procent), a to mimo jiné právě díky důslednému postupu v rámci kontrolní činnosti a velmi racionálním, přiměřeným a přitom efektivním způsobům výběru a vymáhání pohledávek na pojistném," doplnila ČSSZ.

 

Právě se děje

Další zprávy