Vláda řeší jen řepku a párky, stěžují si odbory ve Škodě. Budoucnost firmy vidí černě

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
16. 7. 2020 11:09
Otázku budoucího směřování mladoboleslavské automobilky Škoda Auto řeší odbory Škodovky ve svého týdeníku Škodovácký odborář. V srpnu má být zvolen nový předseda představenstva za končícího Bernharda Maiera. Metaforický a nezvykle otevřený text spekuluje, zda nový šéf představenstva bude firmu rozvíjet.
Ilustrační foto ze závodu Škoda Auto.
Ilustrační foto ze závodu Škoda Auto. | Foto: Škoda Auto

Vyplývá z něj, že pokračují spory o místo výroby jednotlivých modelů. Odbory v té souvislosti vyčítají české vládě, že se o situaci v automobilce nezajímá.

"Smutné je, že o to, co se ve Škoda Auto děje, se vůbec nezajímá naše vláda. Mnohdy Škodu naopak dehonestuje. Soustředěná pouze na řepku, párky, kuřata a na žonglování s koblihami si nechává utéct skutečný poklad, kterým je nádherný šperk této republiky a mnoha generací," píše týdeník v narážce na automobilku.

Firma bez odůvodnění oznámila Maierův konec ve funkci před týdnem. Podle německého listu Handelsblatt jsou v pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen. Delší dobu se píše o tom, že Volkswagenu vadí úspěchy Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním automobilům koncernu.

Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík už dřív uvedl, že Volkswagen Škodě závidí úspěch. Podle něj nevychází Volkswagen Škodě vstříc a nejmodernější technika se do škodovek dostává se zpožděním nebo vůbec. V médiích se objevily také informace, že Škoda svými úspěchy předbíhá i Audi, což pro koncern není dobré.

Nový šéf Škody bude s představenstvem řešit i budoucnost jednotlivých modelů. "Uvidíme, jak statečně družina z představenstva společnosti Škoda zabojuje o Superb, který se má spolu s modelem Karoq přesunout do Bratislavy," uvádí text. "Uvidíme také, jak zabojují o Kodiaq, který má jít do Německa, či o dlouhou Fabii, kterou lidé mají tolik rádi," odkazuje text v odborářském týdeníku na kombi verzi Fabie.

Poukazuje i na to, že volba předsedy představenstva Škoda Auto je výhradně v rukou představenstva. "Jaký úkol dostane nový předseda představenstva? Škodovku rozvíjet, nebo ji srazit na kolena, zabrzdit a pak za to dostat jinde ještě lepší trůn?" vznesly odbory řečnickou otázku.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.

Ukázky z aktuálního textu týdeníku Škodovácký odborář

  • Naše předvídavost ve Hře o trůny byla lepší než od jasnovidců, kartářek či jiných senzibilů. Pravda, nebylo to zase tak těžké. Kdo zná koncern Volkswagen více jak třicet let, tak už odhadne, co se stane, i kdyby nechtěl.
  • Co nás všechny znejišťuje je, že přestávají platit stará pravidla. Pravidlo č. 1: vyhrávají kluci, co spolu mluví. Pravidlo č. 2: v rámci genderové korektnosti se více zapojují ženy. Pravidlo č. 3: je potřeba mít za sebou misi v Čínské lidové republice a pochopit tamní lidové zřízení, které je kapitalističtější než Trumpova Amerika.
  • Zůstává ovšem stále platné pravidlo: dobře lézt někomu do zadku, sklapnout paty, přitakat a hledět si svého, tzn. kariéry, peněz a bonusů. Bylo jasné, že letní sídlo králů - Škoda MB - neujde pozornosti uchazečů, a že se o toto léno chystá bitva. Čtyři uchazeči, mnozí s dobrou kvalifikací z Čínské lidové republiky, se nějakou dobu živili nadějí. Nevíme, kdo vyhraje, zda Čechy, Německo, Španělsko, nebo Afrika?
  • Afrika je teď dost v kurzu. Vždyť mažeme různé symboly, například černouška na Kofile, raději ani nelížeme eskymo, natož pak nanuk. Dát do popředí Afriku by zamaskovalo mnohé průsery
  • Jen do vývoje nikdo moc nekecá. Protože se nic nevyvíjí, možná jen věci nařízené centrálním železným trůnem. A když chce někdo něco vyvíjet, tak to nevyvine, protože by se mohl až příliš vyvinout a to železný trůn nesnese.
  • Dole v podhradí přitom běhají obyčejní lidé - pracují, vyrábějí a prodávají svoji pracovní sílu. Při tom všem musí číst zprávy z médií o tom, že jim jednoho dne ze hřbitova u Škodovky odvezou Bůh ví kam jejich zesnulé blízké. Památná věta praotce Čecha o zemi zaslíbené, která mlékem a strdím oplývá, nebude pronesena z hory Říp, ale z nejvyšší budovy v Mladé Boleslavi, kterou je nová lakovna, těsně sousedící se hřbitovem.
  • Jeden vysoký manažer společnosti Škoda se zasnil a prorocky pravil: Tam, kde jsou dnes krásné zelené stromy, bude stát další "krásná" stříbrná budova a v ní budeme lakovat auta. Když Bůh dá, naplníme ji agenturním personálem. Je jasné, že Rumuni, Moldavci a další potřebují práci. Také jedí i pijí. A pijí hodně. A krásně zpívají, zejména v noci a nad ránem, kdy se vracejí ze slavných zařízení La Putyka. To je jazyků, to je ale Babylon. Kdyby tady byl Babylon, jak zpívá slavná skupina Boney M, tak by určitě byl v Mladé Boleslavi.

Celý článek vyšel ve 27. čísle týdeníku Škodovácký odborář.

 

Právě se děje

Další zprávy