Vláda posvětila přesun brněnského nádraží k Řece

Klára Čeperová
10. 7. 2018 11:31
Nádraží by se mělo začít stavět do roku 2020 a první cestující by mělo přivítat nejpozději do roku 2027.
Současné hlavní nádraží v Brně.
Současné hlavní nádraží v Brně. | Foto: David Kohout

PrahaVláda rozhodla, že brněnské nádraží postaví mimo centra metropole do míst současného nákladového dolního nádraží. Zvolila tak variantu nazývanou Řeka a podpořila tím stanovisko centrální komise ministerstva dopravy a navázala na své dřívější rozhodnutí o přesunu nádraží z roku 2002.

Dokument, který vládě předložilo ministerstvo dopravy, ale zatím odmítlo stavbu Severojižního kolejového diametru nazývaného brněnské metro s tím, že technické parametry této stavby umožní její napojení později.

Investiční náklady dosáhnou na 40,8 miliard korun bez vysokorychlostních tratí. Jejich zapojení by mělo stát dalších asi 23 miliard. Městská infrastruktura bude stát více než 2 miliardy. Stavět se začne v roce 2020. Hotovo by mělo být za nejpozději za sedm let. Jihomoravský kraj i Brno odsunutou zvolenou variantu již dříve označily za akceptovatelnou.

"Nejde jen o přesunutí nebo nepřesunutí nádraží v Brně. Jde o vyřešení celého železničního uzlu v Brně, to znamená desítky kilometrů kolejí a dalších navazujících staveb," upozornil po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok. Slíbil také připravit podrobný rozpis, na co náklady spojené s výstavbou uzlu poputují.

Dokument ministerstva dopravy, který‎ vláda projednávala bez rozpravy, je akceptovatelný pro Jihomoravský‎ kraj i Brno.Zastupitelstvo města však v případě odsunutí nádraží dál z centra požadovalo postavení Severojižního kolejového diametru, známého jako brněnské metro. To ale ministerstvo prozatím odmítlo.

Vybraná varianta však jeho výstavbu nevylučuje. "Technické řešení bude připraveno tak, aby případně umožnilo realizaci Severojižního kolejového diametru," píše se v dokumentu, který‎‎ resort vládě předložil. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) navíc musí najít řešení, jak skloubit nákladní dopravu s osobní dopravou.

Odsunutí nádraží je jednou z možností, které představila studie proveditelnosti zadaná vládou v roce 2015. Kromě odsunutí nádraží přicházelo v úvahu ještě zachování nádraží v centru pod úpatím hory Petrov.

Studie popisovala i možnost, že by na přestavbu nedošlo a nádraží zůstalo ve stávající podobě. Takový‎ scénář ale nedoporučila.

Disputace o místu, kde bude stát brněnské nádraží, se táhnou už několik desetiletí. V roce 2004 se Brňané vyslovili proti odsunutí nádraží z centra.  Letos v únoru studie společnosti Focus ukázala vedení města, že na sedmdesát procent obyvatel si přeje mít nádraží pod Petrovem. Hlavní výhodou varianty byla dobrá dostupnost nádraží městskou hromadnou dopravou.

Přestože rozhodnutí vlády je posledním krokem, zastánci zachování nádraží v centru věří, že nemusí být finální. "Od posledního rozhodnutí vlády se s přestavbou nádraží nepohnulo, stanovisko tak nemusí nic znamenat," naráží zastupitel města Brna ze Strany zelených Martin Ander na fakt, že o odsunuté poloze rozhodla už vláda Miloše Zemana v roce 2002 a nádraží dodnes stojí na původním místě.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Rychlobruslařka Hrůzová Sejpalová byla pátá na ME na krátké dráze

Nejlepší česká rychlobruslařka na krátké dráze Michaela Hrůzová Sejpalová obsadila na mistrovství Evropy v Gdaňsku páté místo v závodu na 1500 metrů a zaznamenala nejlepší individuální výsledek v kariéře. Zvítězila Suzanne Schultingová z Nizozemska.

Hrůzová Sejpalová postoupila do finále z druhého místa v semifinálové jízdě, v níž jí k úspěchu pomohl i pád tří soupeřek. V boji o medaile ji od bronzu dělila sekunda.

Mezi muži se Zdeněk Sejpal probojoval do finále B, ve kterém skončil šestý, a celkově obsadil 13. místo.

před 42 minutami

Sáblíková byla na SP v Heerenveenu devátá v závodu na 1500 metrů

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila 9. místo v závodu na 1500 metrů na Světovém poháru v Heerenveenu. Z vítězství se radovala Brittany Boweová z USA. Druhá Češka na startu Nikola Zdráhalová zajela šestnáctý čas.

Třiatřicetiletá Sáblíková se v premiérovém SP v této sezoně představila v páté rozjížďce společně s Isabelle Weidemannovou z Kanady, porazila ji a zároveň vylepšila své letošní maximum z minulého týdne z vícebojařského ME. Svěřenkyně trenéra Petra Nováka zajela čas 1:55,48 minuty.

O devět let mladší Zdráhalová nastoupila na led v komplexu Thialf hned po reprezentační kolegyni a příliš se jí nedařilo. Za výkonem z minulého týdne zaostala o 0,89 sekundy.

Boweová se jako jediná dostala časem pod hranici 1:54 minuty. Druhá skončila domácí hvězda Ireen Wüstová, jež před týdnem nestartovala na kontinentálním šampionátu, protože se neprobojovala do nizozemského výběru. Třetí skončila čerstvá mistryně Evropy Antoinette de Jongová.

před 43 minutami

Český dvojbob skončil v závodě SP v Königssee čtrnáctý

Dominik Dvořák s Dominikem Suchým v závodě Světového poháru dvojbobů v Königssee obsadili 14. místo a v novém roce stále čekají na umístění v nejlepší desítce. Pro desáté vítězství v sezoně si dojel Francesco Friedrich z Německa.

Dvořák ve dvou jízdách zaznamenal celkový čas 1:40,27 a na vítěze ztratil přes sekundu a půl. Od desátého místa osmadvacetiletého pilota dělilo 13 setin sekundy. Český dvojbob potřetí za sebou skončil mimo nejlepší desítku, ve které naopak v prosinci nechyběl ve čtyřech závodech za sebou. Jeho maximem v ročníku je čtvrté místo.

Nadvládu v dosavadním průběhu Světového poháru potvrdil Friedrich, který si v Königssee dojel pro desáté vítězství v jedenácti závodech. Dnes vyhrál o dvě desetiny před krajanem Johannesem Lochnerem, třetí říčku obsadil už s téměř sekundovou ztrátou Benjamin Maier z Rakouska.

SP v jízdě na bobech v Königssee (Německo):

Muži - dvojboby: 1. Friedrich, Margis 1:38,69 (49,40+49,29), 2. Lochner, Franke (všichni Něm.) -0,20 (49,45+49,44), 3. Maier, Hubar (Rak.) -0,96 (49,81+49,84), …14. Dvořák, Suchý (ČR) -1,59 (50,31+49,97).

Průběžné pořadí SP (po 11 z 12 závodů): 1. Friedrich 2460 b., 2. Lochner 2269, 3. Vogt (Švýc.) 1794, 4. Dvořák 1688.

před 59 minutami

Norové při návratu do SP získali ve skiatlonu všech šest medailí

Norská reprezentace v běhu na lyžích při návratu do Světového poháru po téměř dvou měsících zcela ovládla skiatlon v Lahti. V závodě žen na 2×7,5 km zvítězila Therese Johaugová před Helene Marií Fossesholmovou a Heidi Wengovou. Jejich týmoví kolegové na dvojnásobné trati si rozebrali medaile v pořadí Emil Iversen, Sjur Röthe, Paal Golberg.

Závody SP v běhu na lyžích v Lahti (Finsko) - skiatlon:

Muži (2×15 km):

1. Iversen 1:10:18,4, 2. Röthe -0,4, 3. Golberg -6,6, 4. Krüger (všichni Nor.) -9,5, 5. Bolšunov (Rus.) -20,9, 6. Holund (Nor.) -28,7, 7. Cologna (Švýc.) -32,8, 8. Niskanen (Fin.) -33,0, 9. Burman (Švéd.) -35,8, 10. Moch (Něm.) -41,8.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Bolšunov 1391, 2. Jakimuškin (Rus.) 660, 3. Manificat (Fr.) 588, 4. Melničenko 571, 5. Bělov 562, 6. Malcev (všichni Rus.) 525, …42. Novák 105, 77. Šeller 24, 91. Pechoušek 10, 94. Černý 10, 95. Kalivoda 8, 102. Fellner 5, 103. Knop (všichni ČR) 5.

Ženy (2×7,5 km):

1. Johaugová 37:45,1, 2. Fossesholmová -28,1, 3. H. Wengová (všechny Nor.) -29,6, 4. Anderssonová (Švéd.) 29,7, 5. Digginsová (USA) -30,1, 6. Něprjajevová (Rus.) -1:02,5, 7. Kallaová (Švéd.) -1:02,8, 8. Stadloberová (Rak.) -1:02,8, 9. Pärmäkoskiová (Fin.) -1:02,8, 10. Kalvaaová (Nor.) -1:07,4.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Digginsová 991, 2. Brennanová (USA) 824, 3. Stupaková 802, 4. Sorinová (obě Rus.) 780, 5. Anderssonová 743, 6. Něprjajevová 715, …16. Razýmová 310, 38. Janatová 92, 46. Beranová 53, 65. Hynčicová 20, 73. P. Nováková (všechny ČR) 12.

Další zprávy