Nový jez na Labi v Děčíně je blíž výstavbě, vláda přijala koncepci

ČTK ČTK
17. 1. 2018 15:18
Podle vlády je převažujícím veřejným zájmem další rozvoj vodní dopravy. Vodní doprava vykazuje podle ministerstva dopravy relativně nízký vliv na životní prostředí, zároveň je energeticky málo náročná.
Nový jez v Děčíně Labe Vizualizace
Nový jez v Děčíně Labe Vizualizace | Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Praha - Koncepci vodní dopravy pro období 2016 až 2023, která počítá s výstavbou plavebního stupně v Děčíně, dnes přijala vláda. Podle kabinetu se tak zlepší splavnost Labe od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem. Vyplývá to z tiskové zprávy kabinetu.

Podmínkou schválení koncepce je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být jez vybudován.

"Opatření připraví Správa Národního parku České Švýcarsko a budou vládě ministrem životního prostředí předložena do konce června letošního roku. Poté bude Koncepce vodní dopravy předložena vládě ke schválení," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Koncepce, která je prvním koncepčním materiálem pro vodní dopravu v ČR, identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních 20 letech nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem.

V tomto úseku je podle koncepce potřebné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, což je možné pouze stavbou Plavebního stupně Děčín.

Podle vlády je převažujícím veřejným zájmem další rozvoj vodní dopravy. Vodní doprava vykazuje podle ministerstva dopravy relativně nízký vliv na životní prostředí, zároveň je energeticky málo náročná. Vodní doprava má v ČR nízký podíl v nákladní dopravě, proto je hlavním cílem koncepce vytvářet podmínky pro její větší využívání při současném snižování jejího vlivu na životní prostředí.

Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 cm jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 cm pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní.

Příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá už více než 20 let. Proti stavbě děčínského plavebního stupně opakovaně protestují české i německé ekologické organizace a v minulosti i vláda spolkové země Sasko.

 

Právě se děje

Další zprávy