Vincentka vyhrála spor o značku v Číně. Lahev přijde na 300 korun, jde o luxus

ČTK ČTK, Kristýna Dlasková
Aktualizováno 13. 9. 2016 15:08
Čína je pro českou firmu perspektivní trh, luhačovická minerální voda tam patří mezi luxusní zboží. Číňané ji hojně využívají při léčbě dýchacích a trávicích problémů. Značku dosud sporně užíval jeden ze zaměstnanců bývalého čínského dovozce.
Kampaň v Číně.
Kampaň v Číně. | Foto: Paper Life

Luhačovice – Společnost Vincentka, která se zabývá především stáčením a prodejem minerální vody ze stejnojmenného pramene v Luhačovicích na Zlínsku, vyhrála v Číně spor o značku Vincentka.

Začátkem září byla v Číně společnost Vincentka zapsána jako majitel této ochranné známky, kterou do té doby sporně užíval jeden ze zaměstnanců bývalého čínského dovozce této minerálky, sdělil dnes ředitel Vincentky Jan Šumšal. Čína je pro firmu perspektivní trh.

"V Číně nás zastupovala pražská právnická kancelář, které se podařilo prostřednictvím jejího čínského partnera dosáhnout toho, že jsme získali asi po deseti letech ochrannou známku zpět. Spor trval roky, ale nakonec jsme změny dosáhli i bez soudního rozhodnutí, ale vyžadovalo to hodně papírování a dokazování," uvedl Šumšal.

Dodal, že Čína je perspektivním trhem, i když prioritou zůstává český a částečně slovenský trh. "V budoucnosti bychom chtěli svůj odbyt na čínském trhu zvýšit, i když nepůjde o závratné množství, protože jsme limitovaní povolenou kapacitou čerpání z pramene Vincentka," uvedl ředitel. V plnírně firma zaměstnává 17 lidí.

K dostání ve specializovaných obchodech

Na čínském trhu je podle něj Vincentka luxusním zbožím, její cenu zvyšuje doprava. Láhev tam vyjde v přepočtu na více než 300 korun. Vincentka se prodává spolu s jinými zahraničními minerálkami hlavně v Pekingu ve specializovaných obchodech.

"Čínští zákazníci ji používají při léčbě trávicích problémů, úspěch má ale i její aplikace ve spreji pro uvolňování hlenů. Vincentku zkoušeli před několika lety i dopravní policisté. V práci ji inhalovali přes rozprašovače, protože jim pomáhá vykašlávat hleny a odstraňovat smogové částice z průdušek," uvedl Šumšal, podle kterého by dodávky pro tamní policii měly být obnoveny.

Foto: Paper Life

Firma ročně prodá asi čtyři miliony 0,7litrových lahví Vincentky, minerálka putuje také do Ruska, Ukrajiny či Estonska. Podíl exportu v loňském roce činil 10 procent.

Firma kromě minerálních vod prodává také nosní spreje, sirupy, pastilky, zubní pasty a hydratační krémy. Tržby z doplňkového sortimentu meziročně stoupá, jeho podíl činí zhruba 36 procent z celkových tržeb.

Loni společnost zvýšila své meziroční tržby o šest milionů na 90,6 milionů korun. Investuje do modernizace provozu, technologického zařízení a rozšíření kapacit, zejména pro výrobu doplňkového zboží.

Spor vyhráli i v Česku

Historie luhačovických plníren sahá až do poloviny 19. století, už předtím ale fungovaly léčebná a ubytovací zařízení, které nechal vystavět hrabě Vincenc z rodu Serényiů. Po něm jsou pramen i plnírna pojmenované. Po druhé světové válce firma prodala skoro dva miliony lahví ročně. V roce 1996 byl provoz ukončen po první vlně privatizace. O dva roky později továrnu koupila nynější akciová společnost, která provoz znovu obnovila.

V roce 2007 firma Léčivé vody vyhrála soudní při se společností Lázně Luhačovice o ochrannou známku minerálky Vincentka. Od 1. dubna 2008 se pak firma přejmenovala na Vincentku. Stáčení Vincentky má v lázeňském městě dlouhou tradici, první plnírna přímo u pramene se začala stavět v roce 1851.

Vincentka je přírodní minerální voda z léčivého zdroje. Využívá se k pitným a inhalačním kúrám při nemocech dýchacích cest, hlasivek, poruchách látkové výměny nebo žaludečních vředech. Je vhodná jako doplněk při detoxikaci organismu, je zdrojem jódu a jiných důležitých minerálů.

 

Právě se děje

Další zprávy