Veřejná doprava se může zhroutit, varuje hejtman. Kraje neví, jak kompenzovat vyšší mzdy řidičů

ČTK ČTK
30. 11. 2016 12:00
Liberecký hejtman upozorňuje na nevyjasněné kompenzace zvýšených nákladů dopravcům v souvislosti s růstem mezd řidičů autobusů. Problém, jak zvýšené náklady kompenzovat, budou podle něj mít i ostatní kraje. Dopravci přitom nemají jinou možnost než mzdy řidičům autobusů od Nového roku zvýšit tak, jak rozhodla vláda. Pro některé to však může být likvidační.
Od ledna bez řidičů. (ilustrační foto)
Od ledna bez řidičů. (ilustrační foto) | Foto: Radek Pecák

Liberec – Veřejná doprava v krajích se může po Novém roce zhroutit, řekl dnes novinářům liberecký hejtman Martin Půta (STAN). Důvodem jsou nevyjasněné kompenzace zvýšených nákladů dopravcům v souvislosti s růstem mezd řidičů autobusů.

S žádostí o pomoc se proto Půta obrátil na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Problém, jak zvýšené náklady dopravcům kompenzovat, nebude mít podle něj jen Liberecký kraj, zabývat by se jím proto měla na svém zasedání také Asociace krajů ČR.

Vláda se v říjnu těsně před krajskými volbami dohodla s odbory na zvýšení mezd řidičů autobusů od Nového roku. Mzdy by se měly zvýšit o třetinu z nynějších 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Stoupne i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, zaveden by měl být příplatek za náročné pracovní prostředí.

Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 korun měsíčně.

Podle odhadu dopravců v Libereckém kraji se zvýšením mezd a zavedením nového státního svátku zvýší v příštím roce náklady na kilometr o tři až čtyři koruny a tyto peníze chtějí od kraje. "Celkově dopravci tyto zvýšené náklady předběžně vyčíslili na 42 milionů korun," řekl Půta.

Zatím ale nikdo nenašel způsob, jak je dopravcům kompenzovat. Podle ministerstva pro místní rozvoj kraj kompenzace u již uzavřených smluv zvýšit nemůže, porušil by zákon o veřejných zakázkách. A podobné vyjádření dostal kraj i z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Dopravci nemají jinou možnost než mzdy řidičům autobusů od Nového roku zvýšit. Pro některé to však může být likvidační. Třeba pro největšího dopravce v Libereckém kraji BusLine to znamená měsíčně navíc na mzdách vyplatit zhruba šest milionů korun.

"My jsme schopni ty náklady nést tak jeden až dva měsíce," řekl již dříve předseda představenstva Radek Chobot. Firma má zhruba 850 řidičů a veřejnou regionální dopravu zajišťuje nejen v Libereckém, ale i v sousedních krajích – Ústeckém a Královéhradeckém.

Ne všichni dopravci budou mít ale se zvýšením mezd řidičů takové problémy. Třeba dopravní podniky měst Liberce a Jablonce nad Nisou počítají v příštím roce u kategorií řidičů a ostatních dělnických profesí se zvýšením mezd jen zhruba o pět procent. "Vše v souladu s kolektivní smlouvou. Naše společnost splňovala nastavené tarify ještě před uzavřením dohody odborů s vládou," řekla mluvčí podniku Martina Poršová.

 

Právě se děje

Další zprávy