Ageismus v Česku: Nevydrží, nenaučí se. Věková diskriminace je v nás pevně zakořeněná

Kateřina Hovorková Ekonomika Jan Kačer Kateřina Hovorková, Ekonomika, Jan Kačer
30. 12. 2019 14:31
Nejsou lidi, firmy nemají koho zaměstnat, volných pozic jsou tisíce. Zdá se, že kdokoliv ochotný pracovat má místo jisté. Aktuálně.cz se to rozhodlo otestovat. Projekt ukázal, že věková diskriminace je tu hluboce zakořeněná a představy, že určitý věk je lepší než jiný, se zdaleka nedotýkají jen trhu práce.

Encyklopedie praví, že ageismus neboli věková diskriminace je proces stereotypizování a diskriminace jednotlivců či skupiny lidí na základě jejich věku.

Tento proces může být náhodný nebo systematický, na českém pracovním trhu je však podle personalistů každopádně masivně rozšířený.

Nejčastěji se jedná o soubor předsudků vůči starším pracovníkům ohledně jejich schopnosti učit se, být flexibilní či vůči jejich jazykovým nebo počítačovým znalostem. Stejně tak ovšem ageismus postihuje i mladé pracovníky, kterým upírá možnost mít i v nízkém věku hlubší pracovní zkušenosti či jim naopak stereotypně přisuzuje dobré jazykové či IT znalosti, které však nemusí být skutečností.

  • Rozeslali jsme životopisy dvou kandidátek na inzerované volné administrativní pozice. Jedné bylo devětadvacet, druhé dvakrát tolik. Výsledek překvapil: předsudky a diskriminace totiž ani za současné reality přehřátého trhu dosud nezmizely.
  • Ovšem Česko rychle stárne a za pár let budou padesátníci nejpočetnější skupinou na trhu práce. Předsudky by pak, podle expertů, měly jít stranou. Do "kritického" věku 50+ se nyní dostávají silné ročníky. 
  • Představy, že určitý věk je lepší než jiný, se ale nedotýkají jen trhu práce. Objevují se i ve službách, zdravotnictví, bytové politice, ve vztazích mezi lidmi. O příčinách ageismu a řešeních mluvila v následném rozhovoru socioložka Lucie Vidovićová.
  • Do světa českých seniorů následně Aktuálně.cz nahlédlo prostřednictvím dat agentury Ipsos a datových žurnalistů projektu Česko v datech v rozsáhlé infografice, který projekt završila.
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Brno už prodalo na imaginární zápas lístky za milion korun

Fotbalová Zbrojovka Brno už prodala na imaginární zápas se Slavií na pomoc v boji s novým koronavirem vstupenky v hodnotě milion korun. Momentálně druholigový klub si dal za cíl virtuálně vyprodat někdejší slavný stadion za Lužánkami, kam v říjnu 1996 přišlo na zápas s Pražany 44.120 diváků, což je dosud nejvyšší návštěva v české lize.

Výtěžek z prodeje virtuálních lístků získá brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích na boj s nemocí COVID-19. Do akce se zapojila i Slavia. Podle brněnského klubu fanoušci koupili zatím pět tisíc lístků, které se prodávají za 200 korun.

V Česku si fanoušci mohou kupovat virtuální lístky i na další dva zápasy. Olomouc si připomíná slavné utkání s Realem Madrid a Jablonec pak v neděli imaginárně "odehraje" podještědské derby s Libercem. Výtěžek poputuje rovněž do tamních nemocnic.

Další zprávy