Váš mobil je šancí pro Kellnera. Chystá dvojitý úder

Zuzana Kubátová Zuzana Kubátová
16. 10. 2013 14:41
Španělská Telefónica už potvrdila, že s PPF jedná o prodeji své české dcery.
Finančník na snímku z dubna 2011.
Finančník na snímku z dubna 2011. | Foto: ČTK

Praha - Váš mobilní telefon a internet v něm mohou být rozhodujícími faktory pro další tuzemský byznys nejbohatšího Čecha Petra Kellnera na řadu let dopředu. Poté, co opustil pojišťovnictví, jsou telekomunikace nejlogičtějším prostorem, do kterého se může pustit.

Španělská Telefónicauž potvrdila v hlášení pro burzu, že s PPF Petra Kellnera jedná jako s jedním ze zájemců o prodeji své české dcery. Stejné potvrzení přišlo ve středu bez jakýchkoliv podrobností přímo od PPF.

Náhradní Kellnerovou vlajkovou lodí se po České pojišťovně mohla stát splátková společnost Home Credit, jenomže tu manažersky plně přenechal bývalému partnerovi Jiřímu Šmejcovi.

Kellner potřebuje novou výraznou aktivitu. Další retailovou značku, která by měla stejný zvuk jako „Česká pojišťovna", ale zároveň stejný rozvojový potenciál jako Home Credit.

Telekomunikační hru rozehrál Petr Kellner na dvou frontách. Oficiálně sice nejde do aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě, ale své vyslance tam má - lidi, kteří původně připravovali pro zmíněnou aukci jeho firmu PPF Mobile.

Pro ambiciózního Kellnera, schopného investovat desítky miliard korun, je Telefónica nebo jiný způsob vstupu do telekomunikací životní výzva. Obzvlášť když ví, že český trh je v pohybu. Rozjelo se hned několik virtuálních operátorů - například ČEZ dnes - přišly i změny, které tu nebyly léta. Jednu z nich, cenovou revoluci v neomezených paušálech, spustila právě Kellnerem namlouvaná nevěsta - česká Telefónica.

Oprášený plán

Zájem PPF o telekomunikace nepřišel, jak by se mohlo zdát, loni s vyhlášenou aukcí ČTÚ. Už dříve tu padaly úvahy o založení virtuálního operátora. Jenomže vstupu „virtuálů" na trh vládnoucí silná trojka léta úspěšně bránila. Navíc Kellnera od koketérie s telekomunikacemi odradila zkušenost Penty, která rozjela dva takové projekty - v Polsku a v Česku. Ani v jednom neuspěla. Jen na investici do českého operátora U:fon Penta prodělala zhruba dvě miliardy korun.

Loni ale v PPF někdejší úvahy znovu oprášili. Mají nebo měli manažery, kteří disponují zkušeností s telekomunikačním start-upem. Šéf Kellnerovy investiční divize Martin Štefunko přišel z Penty, úskalí i potenciál branže dobře zná. Na sklonku předloňského roku Štefunko do PPF přivedl Tomáše Budníka, jemuž nedávno Kellner oficiálně prodal PPF Mobile, tedy tu část své firmy, která se zabývala telekomunikacemi, a připravoval se na spuštění nového operátora. Budník - ačkoliv PPF i lidé kolem Budníka vehementně přesvědčují, že se pouto s PPF odřízlo - může být Kellnerovým spojencem v dalším boji o telekomunikace.

Na zelené louce

V PPF se předem počítalo s více verzemi plánu, jak vstoupit na pole s mobilními telefony. „PPF nepotřebuje za každou cenu vydražit nějaké kmitočty, nemusí mít vlastní novou mobilní síť. Může také vstoupit na trh jako virtuální operátor, nebo jiného koupit," řekl už před půl rokem deníku Insider zdroj obeznámený s variantami Kellnerova plánu.

Vybudování kompletní zcela nové sítě na zelené louce je časově, organizačně i finančně náročné. Plnohodnotné pokrytí vyžaduje až 10 000 základnových stanic (záleží na tom, v jakém frekvenčním spektru). Celková investice se bude každopádně pohybovat kolem 20 miliard korun a investora navíc čeká mnohaměsíční boj s byrokracií a realitními spekulanty při stavebním řízení.

PPF nepodmiňuje svůj vstup na trh takovým martyriem. „Vybudovat novou síť je otázka nejméně dvou let, PPF chce nabídnout vlastní mobilní služby rychleji," řekl už citovaný zdroj Insideru.

Telefónika ve špatné kondici

Tržní hodnota španělského podílu v české Telefónice (69 procent, zbytek se obchoduje na burze) se pohybuje kolem 68 miliard korun. Mezi španělskými majiteli a Kellnerem proběhla první, byť prý čistě oťukávací, jednání už minulý rok. Na oficiální nabídky tehdy nedošlo, Španělé žádali nereálně vysokou cenu a PPF se rozhodla počkat na kmitočtovou aukci.

Teď je však k dohodě už blíž, Kellner využívá situace mateřské firmy. Telefónica SA má problémy doma ve Španělsku, výnosy jí klesají na klíčovém jihoamerickém trhu i v dalších regionech. Skupina za poslední dva roky propustila skoro 60 tisíc zaměstnanců, patří k nejzadluženějším v oboru a analytici jí prorokují další zhoršení. Prodej části aktiv je pro ni logickým řešením.

U PPF se naopak dá čekat, že přijde na telekomunikační trh s vlastní nabídkou služeb, napojenou na vlastní obchodní kanály. Nabízejí se tu dobré synergie s produkty Kellnerovy Air Banky a Home Creditu.

Telefónica CR měla v pololetí zhruba 5,1 milionu klientů, kteří si předpláceli bezdrátové služby, a dále asi 1,4 milionu pevných linek. Zároveň vlastní dceřiného mobilního operátora na Slovensku. Skupině klesl v prvním pololetí čistý zisk o 26,5 procenta na zhruba 2,4 miliardy Kč. Konsolidované výnosy z podnikání se snížily o pět procent na 23,9 miliardy Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy