Válka s neposlušnými prodejci a útoky na škodovku. Hyundai opustí ředitel Vošický

nev ČTK nev, ČTK
5. 3. 2019 10:48
České zastoupení automobilky Hyundai po dohodě opustí generální ředitel Vladimír Vošický. U dovozce působil od roku 2010, když k němu přešel od značky Ford. Firma to uvedla v krátkém prohlášení.
Vladimír Vošický (vlevo) a prezident Hyundai Motor Czech Byung Kwon Sir.
Vladimír Vošický (vlevo) a prezident Hyundai Motor Czech Byung Kwon Sir. | Foto: ČTK

Jméno nástupce neoznámila. Pod Vošického vedením se výrazně zvýšily prodeje značky, ale proslul také kontroverzní srovnávací reklamní kampaní s domácí Škodou, obviňováním ostatních značek z manipulace s prodejními statistikami nebo spory s některými prodejci Hyundai o prodejní bonusy.

Foto: Hyundai

Do Hyundai ČR letos v únoru nastoupil nový prezident Kim Alex Jong-čin, který dosud působil ve slovenské pobočce Hyundai. Jeho předchůdce Sir Pjung-kwon se po více než čtyřletém působení v Hyundai Motor Czech vrátil zpět do centrály mateřské společnosti v Soulu.

Hyundai loni zaznamenala pokles prodeje o čtyři procenta na 20 476 nových osobních aut, což představuje třetí příčku na trhu za Škodou a Volkswagenem. Automobilka část své evropské produkce vyrábí v Nošovicích.

Protesty a obvinění z uplácení

Dealeři a opravci vozů značky Hyundai si v roce 2014 protestovali proti Vošickému v čele tuzemského zastoupení jihokorejské značky. Kvůli podezření ze zneužívání jejího postavení na trhu podali podnět k antimonopolnímu úřadu. Nastavené podmínky byly prý pro prodejce tak nevýhodné, že řada z nich odstoupila od dealerských smluv.

Podle vyjádření zástupců dealerů a opravců vozů Hyundai zavedl Vošický nový etický kodex spojený s přísnějšími nároky na vyplácení bonusů. Používal přitom subjektivní hodnocení jednotlivých prodejců, přičemž stanovil nesplnitelné prodejní limity. Dealeři tak nikdy podle svých slov nevěděli, zda na bonusy nakonec dosáhnou, vozy tak prodávali často se ztrátou v naději, že splní Vošického podmínky.

Boj dealerů Hyundai poté pokračoval dalším kolem, kdy Vošického obvinili z přijímání úplatků. "Od léta po nás chce pan Vošický úplatky, když mu je nechceme dávat, začal nás šikanovat," popisoval dealer značky Antonín Fischer, který vozy značky Hyundai prodával v Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci, Pelhřimově a Strakonicích. Vošický podle něj chtěl sám pro sebe podíl za to, že Hyundai Fischer zmíněné bonusy dostává.

"Toto křivé nařčení kategoricky odmítám," reagoval tehdy Vošický a situaci ustál.

V reklamních kampaních se pak Hyundai pod Vošického vedením dlouhodobě navážela do aut lídra českého trhu Škody Auto. Podle Vošického se však "nedělo nic dramatického".

V reklamách firma používala slogany "Rozvíří český trh s rodinnými auty" či "Je větší a kvalitnější než ostatní." Tyto a podobné věty doprovázel klip, v němž hlavní roli hraje právě vůz Hyundai. V závěru pak dokonce zazní: "I bez brýlí každému dojde, že až v ní přijedete, bude váš soused z Boleslavi takhle malinký."

 

Právě se děje

Další zprávy