V "dobrých čtvrtích" byty už nezlevní, říká analýza. Na periferiích naopak přijde pád

Filip Sýkora
28. 8. 2019 10:09
Lidé, kteří odkládají koupi bytu s tím, že jsou dnes předražené a čekají jejich zlevnění, mohou být lehko zklamaní. Zvlášť pokud by si rádi pořídili vlastní bydlení v širším centru hlavního města. Studie, kterou si nechala vypracovat Česká bankovní asociace a kterou ve středu představila novinářům, výraznější pokles cen nepředpokládá. Jiná situace však bude na periferiích a v regionech.
Foto: Magdaléna Medková

"Lze očekávat, že ceny bytů v centru hlavního města budou setrvávat na své úrovni," píše se ve studii v pasáži, která nastiňuje možnosti dalšího vývoje. 

Očekávat pokles cen lze podle analýzy spíše v méně oblíbených lokalitách - v sídlištích na okraji Prahy a v krajích, a to dál od tamních ekonomických center. I tam je studie spíše opatrná. "Případné korekce cen se budou týkat pouze méně lukrativních lokací, kde se ceny zvýšily především kvůli nedostatečné nabídce nemovitostí u sousedících oblastí," tvrdí autor ve studii.

Korekcí ceny se v tomto případě míní její snížení. V Praze jde především o byty na periferii, ve starších panelových sídlištích či nedaleko za hranicemi města.

Ceny jsou na vrcholu, už nestačí ani zadlužení

Analýza nicméně tvrdí, že ceny jsou v současné chvíli na vrcholu a další možnosti pro jejich růst už jsou omezené. Lidé na jejich pořízení zkrátka nemají peníze, ani když se zadluží. "Zájem o pořízení vlastního bydlení se postupně snižuje," tvrdí ve studii její autor Tomáš Somogyi, který pracuje pro investiční skupinu Conseq. 

Se závěry studie souhlasí i poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura. Není však tolik skeptický ohledně cen bytů ve středu města. "Nedostupnost bytů je dnes v centru taková, že si je lidé nemohou dovolit nejen na normální bydlení, ale ani na investici," domnívá se Staňura. Byty v centru jsou podle něj nadhodnocené i vlivem krátkodobých pronájmů přes platformy typu Airbnb či Booking. Praha je po vzoru dalších evropských metropolí začíná tvrdě regulovat, což podle Staňury otevírá prostor pro zlevnění bytů i zde - byť třeba v řádu jednotek procent. 

Sídliště jsou stále oblíbená

Zlevňování v hlavním městě naopak neočekává Milan Roček, provozovatel portálu CenováMapa.org. Podle něj bude nadále vysoká poptávka i po bytech na sídlištích. Vedle nedostatečné výstavby je podle něj důvodem i to, že byty na sídlištích mají zpravidla dobrou občanskou vybavenost, například dostupné školky. "Paradoxně tomu je tak, že v těchto lokalitách je veškerá infrastruktura dostupná," říká Roček.

Rozvírající se nůžky mezi cenou vlastního bydlení a cenou nájmů posílí podle studie zájem o dlouhodobé bydlení v nájmu. S tím souhlasí i Vladimír Staňura, poradce České bankovní asociace pro oblast bydlení. "Vyšponované ceny budou tlačit lidi do nájemního bydlení. To však kvůli tomu bude dále zdražovat," myslí si Staňura. 

Bydlení v nájmu je ostatně v řadě evropských zemí mnohem rozšířenější než v Česku, kde takzvaně ve svém bydlí zhruba 80 procent obyvatel. V majetku rodiny je to často nejdůležitější položka a lidé investice takzvaně do cihly upřednostňují například před nákupem akcií či dluhopisů.

Podobný poměr lidí bydlících ve vlastním je přitom v Evropě typický spíše pro postkomunistické a jihoevropské země. Naopak například v Německu žije v nájmu až polovina obyvatel. Tam však na trhu s nájemním bydlením působí i specializované společnosti, které vlastní celé nájemní domy. V některých ohledech jsou také práva nájemníků silnější než v Česku.

V Praze je draze

Studie zdůrazňuje, že zdražování bytů je celorepublikový fenomén a i tempo růstu jejich ceny je zhruba od roku 2013 srovnatelné. Situace v hlavním městě je však neobvyklá zejména při porovnání cen bytů s platy. Ty totiž zdaleka nerostou tak rychle jako ceny. "Na průměrný pražský byt o výměře 60 metrů čtverečních je potřeba 10,3násobek průměrných ročních pražských hrubých mezd," píše autor. Z pohledu tohoto ukazatele se Praha v rámci EU řadí mezi regiony s nejhůře dostupným vlastním bydlením.

Tři scénáře pádu cen

Práce vyjmenovává tři scénáře, které mohou dosavadní nárůst alespoň částečně zvrátit. Patří mezi ně propad ekonomiky, který oslabí chuť lidí kupovat byty, větší tendence bydlet v nájmu či nastartování výstavby. Napomoci s řešením situaci by mohl mimo jiné nový stavební zákon, který má povolování staveb urychlit. Ne všichni však s jeho zněním souhlasí. "Na straně akademiků přetrvává skepse z manipulace se stavebními povoleními a možné výstavbě kontroverzních projektů," připouští autor studie.

V Praze je podle autora také více než jinde významným důvodem zabrzděná výstavba. Ta totiž nedrží krok s nárůstem obyvatel. "Při analýze čistého přírůstku obyvatel na území hlavního města je zřetelné, že jeho tempo roste zhruba 2,5krát rychleji než tempo ročně dokončených bytů," píše autor. Výstavbu podle něj brzdí přílišná regulace a komplikované vydávání stavebních povolení.

Z pohledu nárůstu obyvatel ale může být situace dokonce ještě horší, než co uvádí studie. Je totiž běžné, že lidé bydlí a pracují jinde, než kde mají bydliště evidované. Časté je to například mezi mladými lidmi, kteří se do většího města přestěhovali za studiem či zaměstnáním. Studie pražského Institutu plánování a rozvoje z letošního června tak na základě dat od mobilních operátorů tvrdí, že reálně v Praze žije o pětinu více lidí, než kolik statistiky uvádějí - místo 1,3 milionu má jít o 1,55 milionu. A aby Praha dovedla všechny nové obyvatele pojmout, musí se stavět mnohem více. Zhruba deset tisíc bytů ročně.

Třetí vlna zdražování za dvacet let

Studie zpracovaná pro Českou bankovní asociaci připomíná, že k růstu cen nemovitostí dochází po celém Česku a nejde tak mluvit jen o fenoménu hlavního města. Současná situace není ojedinělá ani v novodobé historii Česka. Autor dnešní zdražování srovnává s dvěma vlnami růstu cen v prvním desetiletí po roce 2000.

Zatímco mezi lety 2000 a 2004 nabídkové ceny vzrostly mimo Prahu o 86 procent a o něco méně v hlavním městě, mezi lety 2006 a 2008 šlo o nárůst o 64 procent mimo hlavní město a o 56 procent v Praze. V obou případech však po období růstu došlo k částečnému poklesu. 

Milan Roček z CenováMapa.org však připomíná, že trh s byty se začátkem nultých let teprve rodil: tehdy se do výstavby bytových domů začali pouštět soukromí developeři a došlo k druhé vlně privatizace městských bytů. "Celý trh a počet prodejů byly tehdy významně nižší než dnes," říká Roček.

Zdražování táhne blahobyt a levné půjčky

Mezi hlavní důvody současné vlny zdražování řadí autor studie pro ČBA růst ekonomiky, doprovázený zejména nebývale nízkou nezaměstnaností, ve spojení s levnými půjčkami. Výhodné úrokové sazby však nevydrží navěky, domnívá se Vladimír Staňura z ČBA. A to navzdory současným plánům na další uvolňování měnové politiky ze strany evropské a americké centrální banky. "Mluvím ale spíš o dlouhodobém vývoji v řádu let," podotýká Staňura.

Ojedinělá není současná situace podle studie ani v evropském kontextu. Dá se říct, že Česko se zpožděním dohání některé státy západní Evropy. Současná situace v ČR podle autora připomíná rychlý nárůst cen nemovitostí, ke kterému došlo v 90. let v Nizozemsku a Irsku, kde se rovněž sešla nedostatečná nabídka bytů, vysoká zaměstnanost a dostupné půjčky. Nízké úrokové sazby tak podle něj stály i za nemovitostním boomem ve Švédsku a Norsku, který vrcholil v letech 1992 a 1993.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Za to, že strčil muže pod metro dostal mladík tři a půl roku vězení. Nesouhlasí a odvolal se

Mladík, který na pražském Smíchově strčil muže pod metro, nesouhlasí s rozsudkem, podle nějž si má odpykat 3,5 roku vězení. Proti verdiktu si podal odvolání a případem se tak bude zabývat ještě vrchní soud. Nepravomocný rozsudek uložil sedmnáctiletému hochovi také povinnost uhradit pozůstalým nemajetkovou újmu v celkové výši 1,9 milionu korun.

Incident, při němž zemřel dvaapadesátiletý ženatý otec dvou dospělých synů, se stal loni v lednu ve stanici Anděl. Muže napadli tehdy šestnáctiletý a o rok mladší chlapec, a to poté, co při procházení po eskalátorech zřejmě strčil do přítelkyně mladšího z nich.

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Fotbalisty Českých Budějovic posílil útočník Diop

Fotbalisty Českých Budějovic posílil senegalský útočník Dame Diop. Bývalý hráč Slavie, Zlína nebo Ostravy s jedenáctým celkem tabulky podepsal smlouvu na dva a půl roku. V klubovém podcastu o tom informoval generální manažer Dynama Martin Vozábal.

"V tuhle chvíli jednáme s českou ambasádou v Dakaru, aby mohl přiletět do České republiky. Vízum má nějaké náležitosti a mohl by se tady objevit za týden," řekl Vozábal. "Turci se ho vzdali a my jsme takový post hledali, navíc zná prostředí i českou mentalitu," přidal.

Diop naposledy působil v pátém celku turecké ligy Hataysporu, kde však v prosinci skončil. Před tím strávil dva roky v Ostravě a nastupoval také za Zlín a Slavii, v jejímž dresu v srpnu 2014 debutoval v české lize. Celkem v tuzemské nejvyšší soutěži odehrál 107 zápasů a dal 24 branek.

před 33 minutami

Ostravské letiště zprovozní v dubnu linku do Kyjeva, letenka vyjde na necelých 700 korun

Z ostravského letiště v Mošnově začne od 26. dubna létat pravidelná linka do Kyjeva na Ukrajině. Bude létat třikrát týdně, v pondělí, středu a pátek. Provozovat ji bude společnost SkyUP Airlines. V úterý to v tiskové zprávě oznámila společnost Letiště Ostrava. Na lince se budou střídat letouny Boeing B737-800 a Boeing B737-700 s kapacitou 189 a 149 míst. "Jednosměrné letenky jsou v prodeji za cenu od 26 eur (zhruba 680 korun)," uvedlo letiště, které patří Moravskoslezskému kraji.

Obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský uvedl, že čeští cestující mohou linku využívat k turistice, zatímco opačným směrem bude sloužit hlavně pro dopravu ukrajinských zaměstnanců a jejich rodin do Moravskoslezského, ale také Olomouckého a slovenského Žilinského kraje.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 47 minutami

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK
Další zprávy