Uber v Praze zlevňuje, chce přilákat víc lidí. Boj s úřady pokračuje

Adéla Skoupá Lucie Stuchlíková Adéla Skoupá, Lucie Stuchlíková
8. 4. 2016 7:21
Služba pro spolujízdu zlevňuje o 13 procent, chce přilákat víc klientů. Nyní má v Praze aplikaci zaregistrovanou 80 tisíc zákazníků a více než 1000 řidičů. Jedná o rozšíření do Brna. Pražský magistrát ale rozjíždí správní řízení s jedenáctkou řidičů. Vadí mu, že na rozdíl od taxíků nemají taxametry, střešní světla nebo jinak počítají ceny.
Uber. Ilustrační foto.
Uber. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Spolujízda pod značkou Uber v Česku zlevňuje. Vedení zdejší pobočky sanfranciské technologické firmy, která pomocí mobilní aplikace propojuje řidiče s klienty, chce přilákat víc zákazníků. "Od pátečního rána zlevňujeme o 13 procent, chceme se tak přiblížit širší klientele a dosáhnout co největšího počtu jízd za hodinu," říká manažer Uberu pro Česko a Slovensko Lokman Kuris. Základní sazba nově činí 27 korun, za kilometr se platí 11 korun a za minutu strávenou v autě čtyři koruny.

Přestože Uber rozjel v Česku hlavní byznys teprve v listopadu 2014, do aplikace se v Praze přihlásilo už kolem 80 tisíc lidí. A alespoň dvakrát za poslední měsíc se s klíčovou službou UberPop svezlo asi 35 tisíc zákazníků.

Nejúspěšnější start-up světa, jejž investoři cení na více než 50 miliard dolarů, v Česku nabízí také svozy limuzínou zvané UberBlack, ty ale v říjnu podražily. Zlevňuje právě "lidová" služba UberPop, která "leží v žaludku" spoustě klasických taxikářů, kteří proti Uberu mimo jiné vystoupili na své únorové stávce. Změna cenové politiky firmy je tak nejspíš nepotěší. "Také mohou jít s cenami dolů, tak funguje volná soutěž," uvádí Kuris.

Loni v prosinci přitom manažeři Uberu jízdné v Praze zdražili, aby přitáhli víc takzvaných partnerských řidičů. Nyní jich je víc než tisícovka aktivních. "Nejsou to taxikáři nebo profesionálové, nepotřebují tedy taxikářské koncese. Více jak polovina našich řidičů vozí zákazníky méně než 20 hodin týdně," vysvětluje fungování Barbora Polachová, marketingová manažerka české pobočky Uberu. Řidičem se tak může stát každý, kdo má auto mladší deseti let, řidičák, doloží výpis z rejstříků trestů a dopravních přestupků a od února i živnostenský list.

Podobně jako jinde ve světě se i v Česku řidiči Uberu potýkají s úřady. "Podle stanoviska ministerstva dopravy se jedná o taxislužbu, proto se kontroloři musí řídit platnými zákony," vysvětluje Jiří Bureš, vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu.

Firma zařazení mezi taxikáře odmítá, chce spadat spíš do kategorie smluvní přepravy osob. Uber s magistrátem o úpravě - podle něj zastaralých - podmínek jedná. Zatím ale ne příliš úspěšně. V únoru pražští úředníci zkontrolovali jedenáct řidičů UberPop a UberBlack a se všemi z nich rozjíždějí správní řízení, v němž jim hrozí deseti- až statisícové pokuty. Mimo jiné i kvůli nastavení cen: ve špičkách si Uber účtuje až 2,5násobnou cenu, navíc služba započítává i minuty strávené v autě. Uber po zátazích pokaždé účty kontrolorů v aplikaci zablokoval.

Jsou segwaye v Praze horší než nevěstince? Mají se z centra vymýtit? Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký a René Buřič z Asociace Segway ČR v duelu DVTV. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy